Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slöprojekt BMTech BMW E91

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slöprojekt BMTech BMW E91

    Tänkte att det är lika bra att dra igån ett projekt här iallafall då det nog blir att jag bygger om en del i denna bilen iallfall.

    Idag har jag kopplat in stereon riktigt vilket inte var det lättaste då orginalet är central processor styrd.
    Så jag var tvungen att dra lite nya plus kablar.

    Minnes plus gick att ta ifrån säkrings dosan.


    Och styrnings plus drog jag från cigg uttaget.
    Tyvärr är det inte svitshat på radioläga utan på tändnindgs läge.
    Men har inte hittat någon som är på tändningsläge och det är lite lömskt att bara koppla in sig då jag misstänker att det är övervakning på elektroniken på dessa bilar.

    Nya ramen passade bra och är från autoleds.
    Det var lite bök med att få dit kablar bakom bara så man fick riva en hel del.
    Usb kopplade jag så det ligger i facket under ACC panelen.



    Såhär blev det iallafall.
    Som jag sagt innan så är jag inte direkt nöjd med utseendet på stereon till denna bilen men den funkar bra och har trevliga funktioner.



    Här är en bild på bilen oxå.
    Det är inget gjort mer än en runda 19" hjul på den.
    Kommer väl lite sänkning och liknande oxå.



    Det var allt för nu....
    Dock vet jag inte mer vad jag ska stoppa i den.
    Det lutar åt hertz eller focal iallfall.
    Sitter focal 4" access koaxer i framdörrarna nu och resten orginal så det är ju inte så roligt

  • #2
    Re: Slöprojekt BMTech BMW E91

    Fick lite inspiration ser jag. Kul!

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: Slöprojekt BMTech BMW E91

      Japp jag blev inspirerad när jag såg att det gick att byta ut huvudenheten relativt enkelt...
      Annars hade jag nog inte skruvat i just denna bilen nått..
      Men nu är väl byggdjävulen lös

      BTW hur löste ni radio läget ...?

      Comment


      • #4
        Re: Slöprojekt BMTech BMW E91


        Det här är precis det det handlar om(som det NU surras om i nån BRL-tråd där man glömt konkursen i sig), det är förb-t. kul att kunna bidra med lite tips så att det "släpper"(den där förslöande fjärren i soffan har förstört många) för ngn med intresse.
        Det o fika, är det bästa som finns.

        Radioläget, nu är ja inte med....????

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Slöprojekt BMTech BMW E91

          Nu är jag ju inte ny i gamet på bilstereo precis så det var ju ingen förlösning direkt.
          Jag brukar dock sitta på nätet och hämta inspiration till att få tummen ur vagnen och göra nått.

          Med radio läge menar jag tändnings plus.
          Det jag vill är att stereon startar när jag sätter i "nycklen" och inte som nu när jag startar bilen eftersom cigg uttaget är på tändning steg 2.
          Jag vill att stereon ska starta på steg 1 men vad jag har förstått är detta lite svårt och jag undrar hur ni löste det i 1 serien då jag antar att det är samma system där.

          Dock kommer jag byta kablage till ett med rattstyrning så backvarnarna och resten funkar oxå.
          Men problemet med båda + kablarna är ju ändå kvarstående om man inte drar eget.

          Comment


          • #6
            Re: Slöprojekt BMTech BMW E91

            Originally posted by BMTech View Post
            Nu är jag ju inte ny i gamet på bilstereo precis, så det var ju ingen förlösning direkt.
            Jag brukar dock sitta på nätet och hämta inspiration till att få tummen ur vagnen och göra nått.
            Ingen förlösning, men nu ser du tummen.

            HU:n slås på när nyckeln vrids ett hack, så ingen mod. på 12V:n.

            Pierre det känns som jag precis sa att Polman inte kan ngt om väder
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #7
              Re: Slöprojekt BMTech BMW E91

              Originally posted by Horsyhorse View Post
              Ingen förlösning, men nu ser du tummen.

              HU:n slås på när nyckeln vrids ett hack, så ingen mod. på 12V:n.

              Pierre det känns som jag precis sa att Polman inte kan ngt om väder

              Nyckel hack....?
              Det är nog inta samma på dessa bilar då för jag har ingen nyckel.
              Jag har transponder och ett hål och en startknapp.
              Däri ligger problemet
              Ja jo tummen är ju lite ur och det är oxå därför jag lägger upp projekt för att inspirera andra.
              Detta är dock ett slöprojekt som kan dra ut lite på tiden så därför lägger jag det bara på detta forumet.

              Comment


              • #8
                Re: Slöprojekt BMTech BMW E91

                Ahhhhhh, nu minns jag(jag rattade aldrig nyckeln), utan det var nog interfacet för rattknappar osv, som löste HU-påslag, men undrar om det inte var timer på det om man inte vrider...., jag menar trycker igång tändningen????
                (försökte få tag på brors, men han sitter väl o gullar i soffan och vill inte svara)

                Pierre återkommer
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • #9
                  Re: Slöprojekt BMTech BMW E91

                  Originally posted by Horsyhorse View Post
                  Ahhhhhh, nu minns jag(jag rattade aldrig nyckeln), utan det var nog interfacet för rattknappar osv, som löste HU-påslag, men undrar om det inte var timer på det om man inte vrider...., jag menar trycker igång tändningen????
                  (försökte få tag på brors, men han sitter väl o gullar i soffan och vill inte svara)

                  Pierre återkommer
                  Ja jag vill hoppas lite på att det andra kablaget ska ha nån form av lösning där.
                  Men orginal stereon har bara 1 pluskabel orginal och den är konstant tills bilen går ner i sov läget då dör den oxå så den är oduglig som minnes plus.
                  Så inget mer finns i isokablaget jag köpte.
                  Dock fanns det ju ledig plats att koppla in sig i eftermarknads kablaget.
                  Men som sagt det som retar mig är att jag inte har stereon på i tändnings läge 1.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Slöprojekt BMTech BMW E91

                    Hejho,

                    hur var det med originalstereon? Finns det någon CAN-Bus kontakt? Kan du använda Rattknapparna idag?

                    jag hade precis samma dilemma på min AUDI, allting (tändning, rattstyrning, skrivning till display i intrumenten mm) görs via CAN-Bus.
                    Jag har byggt ett liten interface till AUDI som fixar detta mellan ALPINE<->AUDI och jag skulle rent spontant gissa att vi skulle klura ut samma sak till din bil.

                    Om du har vägarna neråt Höör-Malm nån gång så får du höra av dig sp kan vi säkert fixa något interface

                    mvh
                    Björn

                    Comment


                    • #11
                      Re: Slöprojekt BMTech BMW E91

                      Låter ju kul.
                      Men det finns ett färdigt sånt interface att köpa från kenwood för 1200:-
                      Så det är ju inte så farligt och ganska enkelt.
                      Men visst är det kul med "homemade" dock Är jag inte utanför kommunen så ofta (ronneby).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Slöprojekt BMTech BMW E91

                        Ok, finns det färdigt så är det nog inget o strula med (om man nu inte är lika störd som jag...)

                        Förövrigt ser det bra ut

                        Comment


                        • #13
                          Re: Slöprojekt BMTech BMW E91

                          Brors kopplade in "GUL" på "radiolägesstyrd" plint i säkringsboxen.
                          Men han är osäker om den gick till interface före(och får radioläge på det viset) HU:n. (Alpine HU och interface)

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Slöprojekt BMTech BMW E91

                            Monterade bara Alpine iso-kablaget med interface för rattkontrolen mot bmwns orginalkablage, och en + matning direkt till säkringsboxen, sen funkade det perfekt, stereon startar på radioläget (första intrycket av transpondern), men är det inte konstant + man tar ifrån boxen då och styrström från orginalkablaget?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Slöprojekt BMTech BMW E91

                              Sådär det var bara en tidsfråga innan byggdjävulen skulle få ett stadig tag om mig.
                              Så idag var jag nera hos jimmie på blekinge bilradio och snackade en massa skit igen.
                              Och då fick jag en väldigt bra deal på en massa hertz grejer så nu kommer det väl till att sättas igång och byggas.
                              Tanken är att allt ska va diskret och se näst intill orginal ut.

                              Fick med mig ett par bitar hem.

                              En mysig bas.



                              Och ett steg att driva lite högtalare på.


                              Mer kommer för jag har inte fått framsystemet ännu.
                              Steg till basen har jag så jag har det mesta för att bygga i bagaget så nu blir det att rita lite och klura lite sen kommer jag börja snickra

                              Comment

                              Working...
                              X