Announcement

Collapse
No announcement yet.

Iridium 6.2 och 6.3 till ett A4 steg. Koppling lågnivå?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Iridium 6.2 och 6.3 till ett A4 steg. Koppling lågnivå?

    Ja nu känner man sig både tjatig och okunnig! Men den som inte frågar får inte veta!

    Jag ska ha två 6,5" kitt till framsystemet ett två vägs och ett treväg. Dom i sin tur ska kopplas till ett DLS A4 steg, min funderig är hur ja ska koppla in det för bästa ressultat?

    Ska ja driva ett av kitten säg 6,2 på den främre kanalen å 6,3 kittet på den bakre?
    Isf hur ska lågnivån från sterion kopplas in? Båda systemen ska ju fungera som framsystem... ska "front" lågnivån splittas till både fram och bak ingångarna i steget? Eller kan man dra en separat lågnivå för varje ingång dvs rear till 6,3 kittet och front till 6,2 kittet. Vad blir bäst?

    Eller ska man dela in diskanterna för sig på "front" kanalen då dom har ett eget filter och köra alla 4st 6,5" på "rear" kanalen på filtret till 3vägssystemet tillsammans med domen?
    Isf hur ska lågnivån från sterion kopplas in då?

    Blev grötigt att försöka förklara känner ja, hoppas nån förstår min fundering iaf!

    Kan nån snäll själ försöka sig på en förklaring till mig hur det är smidigast att göra?

  • #2
    Re: Liridium 6,2 och 6,3 till ett A4 steg, Koppling lågnivå?

    Varför ska du ha ett 2vägs och ett 3vägs fram?
    sigpic

    Ägare av DekorTeknik
    Gå in och gilla!

    Comment


    • #3
      Re: Liridium 6,2 och 6,3 till ett A4 steg, Koppling lågnivå?

      Originally posted by Antonic View Post
      Varför ska du ha ett 2vägs och ett 3vägs fram?
      för att få med en mid dome från 3vägskittet tänkte det kanske låter bättre, bredare register? fast det kanske inte alls bahövs??

      Comment


      • #4
        Re: Liridium 6,2 och 6,3 till ett A4 steg, Koppling lågnivå?

        Kör 3-vägskittet ihop med midbasarna från 2-vägskittet isåfall tycker jag och strunta i diskanterna ifrån 2-vägs kittet. Då kan du köra midbasarna på rear delade aktivt och dome+diskant på front delade passivt med det medföljande delningsfiltret till 3-vägskittet.
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Liridium 6,2 och 6,3 till ett A4 steg, Koppling lågnivå?

          Originally posted by Hewi View Post
          Kör 3-vägskittet ihop med midbasarna från 2-vägskittet isåfall tycker jag och strunta i diskanterna ifrån 2-vägs kittet. Då kan du köra midbasarna på rear delade aktivt och dome+diskant på front delade passivt med det medföljande delningsfiltret till 3-vägskittet.
          Okej, hur gör ja då med lågnivån? splittad front till front/rear på steget?

          Comment


          • #6
            Re: Liridium 6,2 och 6,3 till ett A4 steg, Koppling lågnivå?

            Originally posted by kellegubben View Post
            Okej, hur gör ja då med lågnivån? splittad front till front/rear på steget?
            Har du "bara" en ledig lågnivå kvar ifrån HU kan du splitta den annars kör du in HU front till front på A4 och HU rear till rear på A4 och låter fadern stå i mitten på HU
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #7
              Re: Liridium 6,2 och 6,3 till ett A4 steg, Koppling lågnivå?

              Originally posted by Hewi View Post
              Har du "bara" en ledig lågnivå kvar ifrån HU kan du splitta den annars kör du in HU front till front på A4 och HU rear till rear på A4 och låter fadern stå i mitten på HU
              Då blir det så! Blite det stor/liten skillnad rent ljudmässigt om man skippar domarna? Tänkte mest på att då slipper ja ett par delningsfilter å kan köra 6,5 och diskanter på samma filter... Men kan ja andvända bägge *front/rear* på steget då btw?

              Mycket funderingar!

              Comment


              • #8
                Re: Liridium 6,2 och 6,3 till ett A4 steg, Koppling lågnivå?

                Fy faan vad snurrigt det blev!

                Pierre
                Last edited by Horsyhorse; December 27, 2009, 23:54.
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • #9
                  Re: Liridium 6,2 och 6,3 till ett A4 steg, Koppling lågnivå?

                  Du skall enl mitt förslag bara använda de två passiva filtrena från 6,3 kittet och inte dom ifrån 6.2 kittet. Till 6.3 filtrena kopplar du 2st domar och 2st diskanter och sedan kopplar du dessa filter till front utgångarna på steget och stänger av de inbyggda filtrena för front på steget(se manualen för steget) , de fyra midbasarna kopplar du parallellt två och två(dvs 2st på höger rear och 2st på vänster rear högtalarutgångar på steget)och delar aktivt med det inbyggda delningsfiltret i slutsteget , ställ lågpass "LP" på 400Hz(x2 knappen intryckt) för det är där dem delas när dem körs med de medföljande filtren och högpass "HP" ställer du efter egen smak beroende på hur djupt du vill 6orna skall gå i frekvens. Du tappar en hel del på att skippa domarna så det tycker jag inte du skall göra och du skall inte ansluta fler högtalare än avsett på de medföljande filtrena för då blir delningarna fel.
                  Bättre än såhär kan jag inte förklara
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Liridium 6,2 och 6,3 till ett A4 steg, Koppling lågnivå?

                    Originally posted by Horsyhorse View Post
                    Fy faan vad snurrigt det blev!

                    Pierre
                    Jo det blir lätt så såhär i juletider
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Liridium 6,2 och 6,3 till ett A4 steg, Koppling lågnivå?

                      Originally posted by Hewi View Post
                      Jo det blir lätt så såhär i juletider
                      Det kunde varit när som helst........järnbarken o fingertopparna slutade samarbeta. Osis OT!

                      pIrEEr
                      SEASTREAMS GARAGE


                      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Liridium 6,2 och 6,3 till ett A4 steg, Koppling lågnivå?

                        Alltså Det är två filter till 3v systemet.. ett till 6,5 och diskanter och ett separat till midrange. Som ja fatta det så mena du att ja ska driva 6,5 utan filter direkt från steget å det låter jävligt krångligt med tanke på just dom separata filterna...

                        Hmm... måste kika efter plats imorgon till filterna! Fan vad mycket smidigare det vart om det vart diskant å dome i samma filter ist!
                        Last edited by kellegubben; December 28, 2009, 00:23.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Liridium 6,2 och 6,3 till ett A4 steg, Koppling lågnivå?

                          Originally posted by kellegubben View Post
                          Alltså Det är två filter till 3v systemet.. ett till 6,5 och diskanter och ett separat till midrange. Som ja fatta det så mena du att ja ska driva 6,5 utan filter direkt från steget å det låter jävligt krångligt med tanke på just dom separata filterna...

                          Hmm... måste kika efter plats imorgon till filterna! Fan vad mycket smidigare det vart om det vart diskant å dome i samma filter ist!
                          Okey det visste jag inte , ett alternativ är då att dela front med HP på 400Hz i steget och sedan ta hjälp av ngn att bygga ett passivt LP filter till domarna och HP filter till diskanterna , dessa borde gå att göra ganska små tror jag.
                          Jag rekomenderar dig att ta hjälp av ngn bilstereo firma t.ex pm-shopen med dels hur du bäst kopplar(finns antagligen fler alternativ än mitt) samt vid vilka frekvenser du bör dela de olika registren då det inte alltid blir bäst att dela vid de frekvenser som originalfiltrena delar vid.
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • #14
                            Re: Liridium 6,2 och 6,3 till ett A4 steg, Koppling lågnivå?

                            Originally posted by Hewi View Post
                            Okey det visste jag inte , ett alternativ är då att dela front med HP på 400Hz i steget och sedan ta hjälp av ngn att bygga ett passivt LP filter till domarna och HP filter till diskanterna , dessa borde gå att göra ganska små tror jag.
                            Jag rekomenderar dig att ta hjälp av ngn bilstereo firma t.ex pm-shopen med dels hur du bäst kopplar(finns antagligen fler alternativ än mitt) samt vid vilka frekvenser du bör dela de olika registren då det inte alltid blir bäst att dela vid de frekvenser som originalfiltrena delar vid.
                            Ingen fara, mycket tacksam för all hjälp!

                            Ska maila dom å se vad dom säger! Tack så länge!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Liridium 6,2 och 6,3 till ett A4 steg, Koppling lågnivå?

                              Exempel på mail till pm-shoppen!

                              Hejsan! En liten fundering...

                              Jag ska ha två DLS Lridium 6,5" kitt till framsystemet i min pickup ett två vägs och ett treväg. Dom i sin tur ska kopplas till ett DLS A4 steg, min funderig är hur ja ska koppla in det för bästa ressultat?

                              Fått förslag på följande på ett forum :
                              Du skall enl mitt förslag bara använda de två passiva filtrena från 6,3 kittet och inte dom ifrån 6.2 kittet. Till 6.3 filtrena kopplar du 2st domar och 2st diskanter och sedan kopplar du dessa filter till front utgångarna på steget och stänger av de inbyggda filtrena för front på steget(se manualen för steget) , de fyra midbasarna kopplar du parallellt två och två(dvs 2st på höger rear och 2st på vänster rear högtalarutgångar på steget)och delar aktivt med det inbyggda delningsfiltret i slutsteget , ställ lågpass "LP" på 400Hz(x2 knappen intryckt) för det är där dem delas när dem körs med de medföljande filtren och högpass "HP" ställer du efter egen smak beroende på hur djupt du vill 6orna skall gå i frekvens. Du tappar en hel del på att skippa domarna så det tycker jag inte du skall göra och du skall inte ansluta fler högtalare än avsett på de medföljande filtrena för då blir delningarna fel.

                              Det som blir lite krångligt med den instalationen är att ja måste ha bägge filterna för att dela av dome och diskant då ena filtret som ni säkert vet är delat till 6,5 och diskant medans det andra filtret tar hand om domen.

                              Så då fick ja förslag på att kontakta er:
                              ett alternativ är då att dela front med HP på 400Hz i steget och sedan ta hjälp av ngn att bygga ett passivt LP filter till domarna och HP filter till diskanterna , dessa borde gå att göra ganska små tror jag.
                              Jag rekomenderar dig att ta hjälp av ngn bilstereo firma t.ex pm-shopen med dels hur du bäst kopplar(finns antagligen fler alternativ än mitt) samt vid vilka frekvenser du bör dela de olika registren då det inte alltid blir bäst att dela vid de frekvenser som originalfiltrena delar vid.


                              Så vad säger ni? Är det den bästa lösningen med nya filter eller finns det en smidigare väg att koppla in kitten?

                              Räcker den infon eller ska ja tilllägga nå mer?
                              Är det okej Hewi att ja citerar dig?

                              Comment

                              Working...
                              X