Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bättre ljud i saab 9-3 SC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bättre ljud i saab 9-3 SC

    Har tänkt uppgradera ljudet i min saab 9-3 sc 2008 och har lite funderingar ang val av högtalare mm.

    Har 2 alternativ jag funderar på.

    1, Kicker Comp VT 10CVT652 som midbasar i framdörrarna drivna av bilens originalsteg, originalhögtalarna är på 2ohm. Så en 2ohms midbas borde väl vara lämpligt?
    Högtalarna på instrumnetbrädan tänkte jag byta ut mot Hertz Energy ECX 87 eller Amega Q-Cox 350 eller någora andra riktigt bra 3,5" koaxialer

    2, är att försöka få dit ett 3vägssytem i prisklassen runt 3000kr. Då tänkte jag driva midbasarna med ett eftermarknadssteg och låta originalstereon driva mellanregister och diskant.

    Sen blir det en baslåda i bagaget, men tänkte börja med framsystemet.

    Vad tror ni det blir bäst resultat av?
    Vill ha ett system som klarar att spela rock på hög volym utan att börja låta illa.

  • #2
    Re: Bättre ljud i saab 9-3 SC

    Mitt tips, behåll original i dörrarna och dämpa plåten med butylmatta, koppla gårna på ett riktigt steg också. I brädan sätter du ett par Amega Q-Cox350 (eller t.ex. Emphasers G5 koaxialer om du vill komma billigare undan, Hertz ECX87 låter enligt mig inte bra alls, tunn botten och påträngande diskant.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Bättre ljud i saab 9-3 SC

      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Mitt tips, behåll original i dörrarna och dämpa plåten med butylmatta, koppla gårna på ett riktigt steg också. I brädan sätter du ett par Amega Q-Cox350 (eller t.ex. Emphasers G5 koaxialer om du vill komma billigare undan, Hertz ECX87 låter enligt mig inte bra alls, tunn botten och påträngande diskant.
      Har lagt ett lager med dämpmatta i dörrarna redan men jag tycker ändå inte att det blir någon bas att tala om. Sen så tycker jag dom låter ganska illa när det spelas låga frekvenser så det får nog bli att byta ut dom ändå. Har du byggt om originalkorgarna till dörrhögtalarna eller finns det eftermarknadsadaptrar att köpa?

      Räcker originalstereon för att driva Amegahögtalarna ordentligt eller ska man köpa ett steg till dom också?

      Såg att du kört med originalstereon ganska länge, varför bytte du och hur kopplar man enklast in eftermarknadssteg till den. Om jag fattat rätt så finns det inga utgångar som får hela frekvensomfånget?

      Comment


      • #4
        Re: Bättre ljud i saab 9-3 SC

        I med ett par 3,5" koaxialer i brädan (t.ex. Amegas, om du känner att du har råd) och på med ett 4-kanalssteg till dom samt dörrhögtalarna och testa, är du ändå inte nöjd så byter du högtalarna i dörrarna. Men om det är samma element som i äldre 9-3SS/SC (som i min t.ex.) så finns det helt klart potential! Jag började med att kapa upp originalbafflarna i bakkant (ta bort plasten som var i vägen) men bygde sen nya bafflar i MDF så jag kunde få högtalarna att sitta där jag ville.

        Anledningen till mitt huvudenhetsbyte? Original låter inte bra. Dock helt annan enhet i din, kan inte uttala mig om ifall den låter bättre eller ej men det är iaf enkelt att byta ut den. Du kan annars koppla in eftermarknadssteg genom att sno signal från kablarna som går till slutsteget i skuffen, det är högnivå som går dit och det ska vara fullregister.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: Bättre ljud i saab 9-3 SC

          Ja det får nog bli ett par Amega på brädan drivna av ett steg, har ändå ett par gamla steg liggandes. Men då måste jag ju fixa lågnivå på något sätt. Ljudmässigt borde det väl vara bäst att koppla in hög/lågnivåadaprar direkt bakom stereon, finns väl risk för störningar annars?

          Skulle gärna bytt huvudenheten så man kunde fått tidskomp och riktiga lågnivå men då misstänker jag att jag tappar ljudet från backvarnare, bluetooth funktionen. Rattstyrningen finns det ju tydligen adaptrar för men resten har jag inte hittat någon lösning på. sen så smälter ju original in väldigt bra i resten av inredningen också.

          Har inte lyckats hitta någon säker info om vilka frekvenser det är på utgångarna på originalstereon än, vore ju bra om det fanns någon som hade hela registret.

          Comment


          • #6
            Re: Bättre ljud i saab 9-3 SC

            Högnivå är så vitt jag vet inte särskilt känsligt för störningar, så ifall du kopplar in dig direkt bakom HU eller bak vid steget spelar nog mindre roll. Se bara till så att du kör med en omvandlare av bra kvalité, t.ex. Audison Connection SLI2 eller SLI4 (beroende på ifall du vill ha 2 eller 4 kanaler.

            Varningsljud och sånt har jag för mig styrs av något annat än huvudenheten i 9-3 06-, typ SID eller liknande. Rattknapparna ska iaf gå att få till ja.

            När man har mellan eller stora systemet så ska signalen som går från HU till steget där bak vara fullregister, så den vågar du ta.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #7
              Re: Bättre ljud i saab 9-3 SC

              Beställde lite grejer idag, Silent Coat 41 ark samt ett par Hertz Energy ECX 87 3,5".

              Nu borde det ju bli slut på plåtskrammel iaf och blir jag inte nöjd med Hertzhögtalarna så får dom hamna i andrabilen.

              41 ark med SC borde ju räcka till både bagage och framdörrarna. Vad ska man ge sig på efter det? Taket?

              Comment


              • #8
                Re: Bättre ljud i saab 9-3 SC

                Synd på valet av 3,5" koaxialer, dom låter inte vidare trevligt, tycker jag iaf. Synd du bor så långt bort, annars hade du kunnat få låna lite andra att testa med. 41 ark SC räcker långt! Med lite tur räcker det till båda framdörrarna samt bakluckan och taket. Men snåla inte i dörrarna, det gör mest skillnad där.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Bättre ljud i saab 9-3 SC

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Synd på valet av 3,5" koaxialer, dom låter inte vidare trevligt, tycker jag iaf. Synd du bor så långt bort, annars hade du kunnat få låna lite andra att testa med. 41 ark SC räcker långt! Med lite tur räcker det till båda framdörrarna samt bakluckan och taket. Men snåla inte i dörrarna, det gör mest skillnad där.
                  Jo dom är lite av en chansning men vi får prova och se. Blir jag inte nöjd får det bli ett par andra. Blekingebilradio rekomenderade dessa och dom var ju ganska billiga så vi får se. Ja en rejäl provlyssning skulle ju inte sitta fel, du har inte vägarna förbi annars?
                  Dom hade dessutom riktigt bra pris på SC:n nu, 41ark för 800kr så jag kunde inte låta bli.

                  Hur mycket ska man trycka in i dörrarna då, två lager på ytterplåten och ett på inner samt dörrsidan?
                  Last edited by Carl Arwidsson; September 22, 2011, 11:16.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bättre ljud i saab 9-3 SC

                    Originally posted by Carl Arwidsson View Post
                    Hur mycket ska man trycka in i dörrarna då, två lager på ytterplåten och ett på inner samt dörrsidan?
                    Denn typ av dämpmatta är designade att läggas i ETT lager.
                    Extra lager adderar enbart vikt och sabbar därför den finurliga designen av dessa mattor.
                    behöver du mer dämpverkan än vad ett lager erbjuder är mattan för tunn och måste kompletteras av andra alternativ av matta, eller skulle en tjockare matta valts från första början.....

                    Tyvärr är det vanligt att man kladdar på extra lager och allt man åstadkommer är att man får en mer lättarbetad men jäkligt dyr variant av bitumenmatta...

                    Kunskapen om hur dessa dämpmaterial skall monteras är tyvärr bedrövlig, inte minst av alla forumproffs :-)

                    Ops...opened a can of worms...
                    Roger Edvinsson
                    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                    helst på saker av kolfiber :-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bättre ljud i saab 9-3 SC

                      Jag skulle ha kört två lager på ytterplåt och ett på innerplåt, trots det som herr Roger skriver ovan. Kan mycket väl stämma att det är enbart vikt som adderas med extra lager, mig gör det inget för det gör iaf skillnad! Jag köper hellre en hög SilentCoat och smackar på fler lager av än en billig bitumenmatta. Fast 800kr är inget superpris, dom har aldrig kostat mer så vitt jag vet. Har tyvärr inge ärenden så långt norrut, men om du är i närheten så kan vi nog ordna nånting, ligger några koaxialer här.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bättre ljud i saab 9-3 SC

                        SC har vart uppe på 1200 för ett bulkpack.
                        Precis när Jimmy tog in dem...sedan har han gått neråt i pris av ngn anledning (mindre marginaler eller bättre inköpspris kan jag tänka mig).

                        Dock sade du en sak jag reagerat på...dubbla lager.
                        Du är inte ensam om att ha varit tvungen att göra det trots att det bara blir vikten som gör det och den tänkta effekten mer eller mindre uteblir. Ett laget räckte inte i effekt för min del....
                        I kontrast till min nya bil med ETT lager av en viss annan matta som gav BÄTTRE resultat kontra dubbla lager SC...
                        Tar man med detta i beräkningarna så blir SC totalt sätt lika dyrt som den dyrare mattan och det tynger ner bilen lite väl onödigt mkt.

                        Så ännu en gång har jag lärt mig en läxa den hårda vägen.....det är bara dumt att vara dumsnål

                        En annan sak jag har reagerat över är att de flesta montage man sett av butylmattor på senare tid så SER de iaf ut att bara ha blivit fasttrycka med handkraft och ingen roller/träbit som har gett ett bra hårt tryck. Som du själv har sagt.....det gör en stor skillnad mellan dessa sätt.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bättre ljud i saab 9-3 SC

                          Ja att verkligen pressa fast mattan är A & O! Jag tar hellre ett lager väl fastsatt matta än dubbla eller trippla löst dittryckta, rätt säker på att det gör mer nytta. Vist det är mer jobb men det kan jag gärna lägga ner när jag väl håller på. Fast i nästa bil blir det nog ett lager (väl fastsatt) matta av samma sort som du kör med nu, om den nu verkligen är så bra som du påstår.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bättre ljud i saab 9-3 SC

                            Originally posted by ChriZtoffer View Post
                            Ja att verkligen pressa fast mattan är A & O! Jag tar hellre ett lager väl fastsatt matta än dubbla eller trippla löst dittryckta, rätt säker på att det gör mer nytta. Vist det är mer jobb men det kan jag gärna lägga ner när jag väl håller på. Fast i nästa bil blir det nog ett lager (väl fastsatt) matta av samma sort som du kör med nu, om den nu verkligen är så bra som du påstår.
                            Köp hem en matta så kan du leka på lösplåtar för att jämföra....
                            Du kommer att bli förvånad
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bättre ljud i saab 9-3 SC

                              Eller så lurar man på nån kompis ett paket så får man testa den på riktigt, enklare och mer rättvist. Men jag tvivlar absolut inte på att den är riktigt grym, med tanke på hur pass bra föregångaren är!
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment

                              Working...
                              X