Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5, SQ-bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

    Originally posted by zrken View Post
    Gösses vad jag kan skriva under på detta
    +1 på denna
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

      Jag skulle nog säga att GRANNARNA kan skriva under
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

        Originally posted by Backkungen View Post
        Ja, Aerospace verkar vara fina grejer om det är det du tänker på
        Var mest en komplimang för ditt hantverk

        Men ja, Aerospace är godbitar.
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

        OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

        Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

        Comment


        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

          Sedan sist har poddarna uppgraderats med nya diskanter Gladen Aerospace 20 istället för de tidigare Gladen HG 25 PV. Diskanterna sattes på inspelning med rosa brus och därefter var det dags för justering av nivåer och provlyssning.
          Skillnaden är påtaglig. Aerospace 20 har en härlig luftighet och detaljrikedom som jag saknade tidigare. Jazz at the Pawnshop användes bland annat som jämförelse där framförallt percussiondelen nu har en helt annan briljans, luftighet och detaljrikedom.
          Nya M3-hål gängades i poddarna för att passa originaldekorringen till mellanregistrena, hålen till diskanterna förminskades något, skruvhål till desamma förborrades och därefter kläddes det hela med ny vinyl.





          Efter detta styrdes bilen mot Arlanda Bilfestival 2015 för SQ-tävling/Best of Sound som var en riktigt trevlig tillställning med i vanlig ordning trevligt bilstereofolk och som bonus en massa fina sportbilar att beskåda.

          Jag fick en bra och kritisk bedömning av ljudet där jag föll igenom på flera punkter. Mellanregistret upplevdes som olinjärt med för mycket betoning på det övre mellanregistret. Fokus i diskantområdet var för stort, kanske det också var mellanregistrets fokus som var för smalt?
          Center och Left Center var något fel i position.
          Allmänt upplevdes ljudet som hårt och spottigt. Det var för mycket betoning på de övre registren.

          Efter denna bedömning var sinnesstämningen inte på topp men efter att ha fått lite distans till det hela ser jag att flera av de tonala problemen är relaterade till den helkassa midbasen jag har just nu. Jag har fått dra ner midbasen flera dB för att komma runt problematiken med en grötig och bumlig midbas. Detta gör naturligtvis att övre mellanregistret blir mer framträdande och påstridigt då midbasen inte fyller upp det nedre mellanregistret på rätt sätt. Allmänt upplever jag midbasen som slö och intetsägande.

          Det tog därför inte lång tid efter det att jag kommit hem från tävlingen innan jag satte kapen i dörrsidorna för att nu komma igång med bygget av slutna lådor till midbasarna.

          Den högra sidan blev det första objektet. Kartfacket kapades bort, likaså den invälvda nedre delen av dörrsidan.







          Som synes på bilden nedan ska det inte vara några problem att få ut sådär en 10 liter.



          Som en jämförelse spelade jag den högra sidan helt utan dörrbeklädnad och det var nu markant mindre bumligt och grötigt vilket visar att mycket av problemen jag upplevt är relaterade till resonanser i dörrbeklädnaden snarare än själva dörren. Detta trots att dörrbeklädnaden är fullsmetad med diverse dämpmaterial på baksidan.

          Jag gjorde också en RTA-mätning med rosa brus och enbart midbasen inkopplad. Jämförelsen visar en brutal skillnad med/utan dörrbeklädnad.
          Den peak på 10db som funnits runt 100 Hz var nu i stort sett borta. Med dörrbeklädnaden på finns det också resonanser runt 1-2 kHz som är helt borta när dörrbeklädnaden är borttagen.
          Med detta i ryggen känns det som att det en sluten låda för midbasarna är helt rätt väg att gå.
          Nu ska jag bara fundera ut lämpligt sätt att tillverka lådorna.

          Comment


          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

            Originally posted by Backkungen View Post
            Det tog därför inte lång tid efter det att jag kommit hem från tävlingen innan jag satte kapen i dörrsidorna för att nu komma igång med bygget av slutna lådor till midbasarna.
            Inget sofflock här inte!

            Kul o träffas!

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

              Krux med midbasbumligheter vilket lett ger ett överslag 'åt det goda övre mellanregistret' känner jag igen väldigt väl.

              En tanke att fundera på är vad som är i görningen med ditt 100hz resonansproblem. Om det påtagligt förbättrar läget att plocka väck delar av klädseln - är inte problemet i första-läget midbasmontaget, utan dörrklädselvibrationer.
              Det är mycket möjligt att dina ombyggda dörrar med lådor kommer att vara uppstyvade på ett annorlunda sätt som gör att denna resonans förflyttas till annan del av registret - varpå problemet kan vara löst ändå, men kanske inte av samma anledning som gav upphov till idén att bygga lådor.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                Originally posted by zrken View Post
                En tanke att fundera på är vad som är i görningen med ditt 100hz resonansproblem. Om det påtagligt förbättrar läget att plocka väck delar av klädseln - är inte problemet i första-läget midbasmontaget, utan dörrklädselvibrationer.
                Det är mycket möjligt att dina ombyggda dörrar med lådor kommer att vara uppstyvade på ett annorlunda sätt som gör att denna resonans förflyttas till annan del av registret - varpå problemet kan vara löst ändå, men kanske inte av samma anledning som gav upphov till idén att bygga lådor.
                Jag är helt med på dina reflektioner. Mitt problem är att jag kommit till vägs ände när det gäller att få bort vibrationerna från dörrklädseln. När jag nu bygger om dörrsidorna med separata lådor kommer det inte vara mycket kvar av den ursprungliga dörrklädseln. I och med det räknar jag med att det inte heller finns så mycket kvar av dörrklädseln som kan vibrera. En annan aspekt på det hela är att de midbasarna jag har nu på pappret funkar bra i sluten låda runt 10 liter, då känns det som att det inte är optimalt att de som nu spelar ut i dörren på låt oss säga åtminstone 20 liter.

                Comment


                • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                  Originally posted by Horsyhorse View Post
                  Inget sofflock här inte!

                  Kul o träffas!

                  Pierre
                  Det gäller att smida medan järnet är varmt ;-) Tack detsamma, det var en trevlig tävling du hade ordnat och det var kul att pratas vid en stund
                  Last edited by Backkungen; August 31, 2015, 22:28. Reason: stavfel

                  Comment


                  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                    Originally posted by Backkungen View Post
                    Jag är helt med på dina reflektioner. Mitt problem är att jag kommit till vägs ände när det gäller att få bort vibrationerna från dörrklädseln. När jag nu bygger om dörrsidorna med separata lådor kommer det inte vara mycket kvar av den ursprungliga dörrklädseln. I och med det räknar jag med att det inte heller finns så mycket kvar av dörrklädseln som kan vibrera. En annan aspekt på det hela är att de midbasarna jag har nu på pappret funkar bra i sluten låda runt 10 liter, då känns det som att det inte är optimalt att de som nu spelar ut i dörren på låt oss säga åtminstone 20 liter.
                    Känner igen mig väl i detta oxå, hehe. En tusenlapp <extra> i dämp i dörrarna gjorde marginell om någon nytta alls för min del. Verkar vara liknande för dig.
                    Kämpa på med lådbygget. Det ska bli kul att följa.

                    Kan flika in att mitt "100hz problem" snarare ett ~80-90hz problem, och i princip enbart förekommande på passagerar sidan.
                    Så vitt jag kan se kan man inte lägga EQ på enskilda kanaler på den mytomspunna H800boxens parametriska EQ. (Den klarar sub eller alla övriga).

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                      Originally posted by zrken View Post
                      En tusenlapp <extra> i dämp i dörrarna gjorde marginell om någon nytta alls för min del. Verkar vara liknande för dig.
                      Intressant att höra om dina liknande erfarenheter. I mina dörrklädslar kan man säga att dämpmaterialet fungerade lite som värktabletter, de mildrade symptomen något men roten till det onda finns fortfarande kvar

                      Comment


                      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                        Något jag funderat på i samband med ombyggnationen av dörrsidorna är hur sammanfogning av den kvarvarande delen av dörrklädseln ska sammanfogas mot den tänkta slutna lådan i MDF/glasfiber. Enligt märkningen på baksidan av dörrklädseln är den tillverkad i PE.
                        PE tillhör den grupp plaster som har erkänt dålig vidhäftning vid limning, spackling etc.
                        Jag ägnade därför en stund åt att testa just vidhäftningen vid spackling och limning.

                        På en spillbit av dörrklädseln testades först spackling med Rage Gold med följande förbehandlingar:
                        1. Flamning med gasolbrännare vilket jag läst någonstans ska förbättra vidhäftningen.
                        2. Slipning med riktig grovt sandpapper
                        3. Slipning med grovt sandpapper i kombination med borrning av en massa små hål i plasten.
                        4. Slipning med grovt sandpapper i kombination med en massa korta självgängade skruvar som skruvades ned i plasten med tanken att skruvskallarna ska fungera som ankare för spacklet.

                        Ingen av ovanstående metoder var tillräckligt bra. Metod 1 var sämst, vid metod 3 och 4 sitter spacklet fast bra mot de borrade hålen och skruvskallarna men problemet med dålig vidhäftning mot själva plasten kvarstår trots slipningen med grovt sandpapper.

                        Min slutsats är att det inte går att spackla på PE med tillräckligt bra vidhäftning.

                        Nästa test var att undersöka hur PE-plasten skulle kunna sammanfogas mot till exempel MDF. Jag gick direkt på det jag trodde skulle funka bäst, smältlimning med Biltemas limstavar anpassade just för plastlimning. Först ruggades limytorna upp med grovt sandpapper.
                        Det visade sig att det fungerade utmärkt bra, hållfastheten är hög vid test av PE mot MDF
                        Jag testade också att smältlimma PE-plast mot PE-plast med samma Biltemalimstavar anpassade för plast. Det limförbandet blev ytterligare lite starkare.

                        Dessa erfarenheter kommer väl till pass i det fortsatta arbetet.

                        Comment


                        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                          Har även testat med plastprimer spray. Det löste upp smältlimmet :|
                          Tror att en lösning med sättlim (casco superfix är favorit) mot panel, bult där det går, är en god början.

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                            Efter en del funderande fram och tillbaka har jag nu en grundplan på byggnationen av de tänkta slutna dörrsidorna.

                            Tanken är att lådans botten byggs i 12 mm MDF. Därefter ska lådans väggar byggas upp i MDF. Locket/baffeln blir nog en kombination av MDF och Fleece/Polyester/Glasfiber.

                            Allra först var jag tvungen att slakta den tidigare MDF-baffeln som spelade rätt ut i dörren. Det var inte gjort i en handvändning då jag för stadigast möjliga montage både limmat och skruvat fast baffeln i dörren



                            Ytterkonturerna på nedre halvan av den ursprungliga dörrklädseln ritades av på en 12 mm MDF-skiva och sågades därefter ut.
                            I ovankant skissades och sågades en kurva som ska passa mot kvarvarande del av dörrklädseln.



                            Funderade ett tag om de ursprungliga clipsen skulle användas för att fästa den modifierade dörrsidan men för stabilitetens skull bestämde jag mig för att använda nitmuttrar i nerkant på dörren.

                            Jag hittade markeringsstift som passade exakt i dörrens clipshål, MDF-bottenplattan måttades in i rätt läge och med några lätta hammarslag på bottenplattan hade jag därefter perfekta avtryck för centrum på clipshålen.
                            6 mm hål borrades nu i MDF-bottenplattan.

                            Efter uppborrning av de ursprungliga clipshålen och borrning av hål där det saknades clipshål monterades därefter M6 nitmuttrar i dörren.

                            Testmontering:



                            Motorn för fönsterhissen är lyckligtvis något nedsänkt så att den får plats under bottenplattan:



                            För att få lite mer volym bakom högtalarelementet kommer jag nog att kapa ett hål i framkant av MDF-bottenplatta och därefter plasta ner i dörrens fördjupning som syns till vänster på bilden nedan. Jag kommer nog också att kapa bort lite onödig plåt där för att skapa mer volym. Det blir nästa arbetsmoment

                            Last edited by Backkungen; September 3, 2015, 10:28.

                            Comment


                            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                              helvete :P går det ej med något tunnare? massonit och sedan plasta över det? kanske ej är hållbart med masonit? :P snyggt jobbat iaf =)

                              Comment


                              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                                Lysande!!
                                Mycket inspirerande!

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X