Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med Stetsom slutsteg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med Stetsom slutsteg

    Jag har nyligen köpt ett stetsom 3k steg som jag har problem med. Först trodde jag att det va nåt glapp eller liknande i remoten som gjorde att power o protect dioderna blinkade. Men efter lite felsökning så har ja märkt att steget går igång som det ska när det har kommit upp till en viss temperatur i bilen. Är detta normalt eller är ja ensam om det?.

  • #2
    Re: Problem med Stetsom slutsteg

    Originally posted by Palicuse View Post
    Jag har nyligen köpt ett stetsom 3k steg som jag har problem med. Först trodde jag att det va nåt glapp eller liknande i remoten som gjorde att power o protect dioderna blinkade. Men efter lite felsökning så har ja märkt att steget går igång som det ska när det har kommit upp till en viss temperatur i bilen. Är detta normalt eller är ja ensam om det?.
    Har själv haft stetsom steg. Då ett 7k. Hur ser din strömförsörjning ut? Vet 2 st som beskrev samma symtom så att säga. De hade för lite ström helt enkelt.
    Linus "Lellen" Andersson

    Passat kombi 01 clean edition
    Espl,Bassrace

    Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
    Svensk mästare Super street NW -06

    Comment


    • #3
      Re: Problem med Stetsom slutsteg

      om steget funkar när dekommit upp i temp så lär de ju inte bero på strömförsörjningen iaf, låter mer som en kallödning eller komponentfel som påverkar av temp,
      De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

      Comment


      • #4
        Re: Problem med Stetsom slutsteg

        Originally posted by MrMix View Post
        om steget funkar när dekommit upp i temp så lär de ju inte bero på strömförsörjningen iaf, låter mer som en kallödning eller komponentfel som påverkar av temp,
        Håller med.
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: Problem med Stetsom slutsteg

          Går inte slutsteget igång innan bilen är en viss temperatur?

          Jag har ett kretskort från ett soundigital-steg liggande som är lite lurigt att starta. Det drar massor av ström vid uppstart. Ifall det inte får ström så blinkar dioderna. Det är bara att köra av och på med remoten ett par gånger tills det hoppar igång. När det väl hoppat igång så startar det normalt varje gång. Men det låter inte som att det är ditt problem?

          Comment


          • #6
            Re: Problem med Stetsom slutsteg

            Originally posted by Jonhny View Post
            Går inte slutsteget igång innan bilen är en viss temperatur?

            Jag har ett kretskort från ett soundigital-steg liggande som är lite lurigt att starta. Det drar massor av ström vid uppstart. Ifall det inte får ström så blinkar dioderna. Det är bara att köra av och på med remoten ett par gånger tills det hoppar igång. När det väl hoppat igång så startar det normalt varje gång. Men det låter inte som att det är ditt problem?
            antar detta problem visar sig när du har det uppkopplat på en testbänk med en begränsad strömförsörjning till?? (om fallet är så, hur klen/kraftig strömförsörjning har du? )
            De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

            Comment


            • #7
              Re: Problem med Stetsom slutsteg

              Originally posted by MrMix View Post
              antar detta problem visar sig när du har det uppkopplat på en testbänk med en begränsad strömförsörjning till?? (om fallet är så, hur klen/kraftig strömförsörjning har du? )
              Jo, det är inte ett problem i mitt fall, bara på labbänken. Tror inte det var mer än 40A strömgräns när jag körde, ingen extra cap. Iofs tror jag nog mitt kort drar minst 100A när det startar. Men man ska ha dåligt elsystem för att det inte ska klara det den lilla stunden utan att tappa spänningen.

              Det är bara så luddigt beskrivet i trådstarten...

              Comment


              • #8
                Re: Problem med Stetsom slutsteg

                Har mätt spänningen på remoten när steget inte startar som det ska och den får ström som den ska. Har t.o.m monterat ett relä så alla 3 stegen får bra med ström. Jag mätt upp spänningen som slutsteget får när bilen är ingång och det visar runt 14 volt när ja inte spelar högt. Har 1 st Stinger spv 44 och ett Tudor Hightech 852 batteri, så ström borde de finnas för att kunna få steget att fungera.

                När det är kallt ute så måste ja få upp värmen i bilen till en viss temperatur för att steget ska gå igång som det ska. Detta har ja märkt genom att stänga av o starta steget flera gånger.

                Comment


                • #9
                  Re: Problem med Stetsom slutsteg

                  kolla med frode på ljudgaragen i arvika om de e nått känt fel, han bör nog även känna till nån som reparerar de stegen då han importerat såna steg,
                  De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

                  Comment


                  • #10
                    Re: Problem med Stetsom slutsteg

                    Originally posted by Palicuse View Post
                    Har mätt spänningen på remoten när steget inte startar som det ska och den får ström som den ska. Har t.o.m monterat ett relä så alla 3 stegen får bra med ström. Jag mätt upp spänningen som slutsteget får när bilen är ingång och det visar runt 14 volt när ja inte spelar högt. Har 1 st Stinger spv 44 och ett Tudor Hightech 852 batteri, så ström borde de finnas för att kunna få steget att fungera.

                    När det är kallt ute så måste ja få upp värmen i bilen till en viss temperatur för att steget ska gå igång som det ska. Detta har ja märkt genom att stänga av o starta steget flera gånger.
                    FAst det är ju inte remoten du skall mäta, den är totalt ointressant eftersom steget ändå går igång så funkar ju den...Det är strömförsörjningen till +12V och jord som du måste ha rätt dimensionerad.
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #11
                      Re: Problem med Stetsom slutsteg

                      Originally posted by jonash View Post
                      FAst det är ju inte remoten du skall mäta, den är totalt ointressant eftersom steget ändå går igång så funkar ju den...Det är strömförsörjningen till +12V och jord som du måste ha rätt dimensionerad.
                      Har allt mätt både och

                      Comment


                      • #12
                        Re: Problem med Stetsom slutsteg

                        Originally posted by Palicuse View Post
                        Har allt mätt både och
                        Hur har du dragit jord, och vilken area på kabeln?
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • #13
                          Re: Problem med Stetsom slutsteg

                          Originally posted by jonash View Post
                          Hur har du dragit jord, och vilken area på kabeln?
                          Orginala jordpunkten i bagagen på min e36a touring samt att ja har svetsat till en extra jordpunkt vid batteriplatsen bak. 25mm2 från båda punkterna till bakre batteriet o sen en 25mm2 till kopplingsblock vid stegen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Problem med Stetsom slutsteg

                            jag använder 25mm2 till mitt p2002 så det kanske är lite klent för dig?
                            vad har du för dimensioner på strömkablarna?
                            vet dock ej om detta är problemet men. :P
                            \m/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Problem med Stetsom slutsteg

                              Originally posted by LuffarN View Post
                              jag använder 25mm2 till mitt p2002 så det kanske är lite klent för dig?
                              vad har du för dimensioner på strömkablarna?
                              vet dock ej om detta är problemet men. :P
                              Strömkabel o jordning bak är på 25mm2. Där är det max 1 meter mellan batteri och slutstegen. Men strömkabeln från främre batterit o bak är på 50mm2.


                              Har funderat på att byta ut mitt Tudor hightech 852 batteri mot ett Stinger spv 70. Men är lite osäker på hur mycke skillnad det kommer göra.

                              Comment

                              Working...
                              X