Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köra bt till dsp eller behålla huvudenhet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köra bt till dsp eller behålla huvudenhet

    Hej,

    Köpte nyss en Mosconi 6to8v8 med sp-dif multi och dsp-amas korten i.
    Huvudenheten jag har är en Pioneer deh-80prs.
    Tanken är att göra en seriös installation och försöka komma iväg till en tävling inom sq.

    Frågan jag har då är om det är fullgod ljudkvalité att streama från min Iphone till 6to8 eller om jag ska behålla Pioneeren och köra usb mellan den och telefonen.

    Alla tips, råd och funderingar är välkomna.

    Väl mött
    /Nemo

  • #2
    Re: Köra bt till dsp eller behålla huvudenhet

    Originally posted by Russin
    Hej,

    Köpte nyss en Mosconi 6to8v8 med sp-dif multi och dsp-amas korten i.
    Huvudenheten jag har är en Pioneer deh-80prs.
    Tanken är att göra en seriös installation och försöka komma iväg till en tävling inom sq.

    Frågan jag har då är om det är fullgod ljudkvalité att streama från min Iphone till 6to8 eller om jag ska behålla Pioneeren och köra usb mellan den och telefonen.

    Alla tips, råd och funderingar är välkomna.

    Väl mött
    /Nemo
    Enklaste är bara att prova, men jag vet vad du kommer att välja.
    Du kommer inte att välja det kablade alternativet, kvaliteten försämras eftersom du går genom spelaren.

    För först skickar du signalen digitalt från telefonen, den omvandlas till analog signal i stereon och skickas via RCA till DSPn.

    Streamar du trådlöst skyfflar du digital data rätt in i hjärtat på systemet.
    Här hoppar du över omvandlingen i stereon, även kretsarna för inbyggda DSPn slipper du gå igenom vilka inte är av bästa kvaliteten på marknaden.

    Hoppas jag inte påverkat dig utan du måste testa
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Köra bt till dsp eller behålla huvudenhet

      Stort tack för ett informativt svar.
      Jag kommer givetvis testa båda alternativen för att höra skillnaden och skaffa mig erfarenhet om mitt eget system och produkterna, samt kunna vara behjälplig om någon mer har samma fundering i framtiden.

      Nästa fråga blir om det går att få tag på Emma-skivan digitalt?
      Ingen av mina laptops har cdläsare, och gör jag mig av med Pioneeren så har jag bara Ipad och Iphone kvar som mediaspelare.

      Comment


      • #4
        Re: Köra bt till dsp eller behålla huvudenhet

        Originally posted by Russin View Post
        Nästa fråga blir om det går att få tag på Emma-skivan digitalt?
        Ingen av mina laptops har cdläsare, och gör jag mig av med Pioneeren så har jag bara Ipad och Iphone kvar som mediaspelare.
        Vilket sammanträffande. Jag mejlade Ljudbyggaren (Nonne) om precis samma fråga. Svaret är tyvärr nej. Tror de måste uppgradera sig och acceptera att man måste kunna erbjuda digital försäljning då CD är på väg bort, eller till och med är borta.

        Comment


        • #5
          Re: Köra bt till dsp eller behålla huvudenhet

          Originally posted by Eazy View Post
          Vilket sammanträffande. Jag mejlade Ljudbyggaren (Nonne) om precis samma fråga. Svaret är tyvärr nej. Tror de måste uppgradera sig och acceptera att man måste kunna erbjuda digital försäljning då CD är på väg bort, eller till och med är borta.
          Ajdå😞
          Har du fått förslag på annat ”verktyg” att använda vid tweakning om det nu inte går att få tag på Emmaskivan via nedladdning?

          Comment


          • #6
            Re: Köra bt till dsp eller behålla huvudenhet

            Har man bara tillgång till en cd-rom, så är det inte alltför svårt att föra över det till .flac....

            Har man inte en inbyggt kan man skaffa en extern... och då kanske man passar på att ta en som fixar BluRay också? Så man kan göra backup:er på vettigt stora datamängder?
            Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
            Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
            Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
            Kablar: Supra, Gladen
            Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
            Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

            Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

            Comment


            • #7
              Re: Köra bt till dsp eller behålla huvudenhet

              Originally posted by Russin View Post
              Ajdå😞
              Har du fått förslag på annat ”verktyg” att använda vid tweakning om det nu inte går att få tag på Emmaskivan via nedladdning?
              Köpa CD'n och sedan rippa den. du kanske känner någon som har cd-läsare till dator? Annars så finns det att köpa externa DVD-brännare med usb-anslutning.

              Comment


              • #8
                Re: Köra bt till dsp eller behålla huvudenhet

                Har några i bekantskapskretsen som är ljudtekniker och har egna studios, så dom får snällt hjälpa mig med detta om det blir aktuellt.

                Tänkte köpa en Androidplatta enbart för att tweaka med i bilen och ha som mediaspelare, men kanske lika bra å köpa en Macbook av äldre modell med cdläsare å köra bootcamp.

                Är det någon skillnad på interfacet/användarvänlighet pc/mac vs Androidplatta?
                Ställer frågan så jag vet vad jag ska lägga pengar på.

                Comment


                • #9
                  Re: Köra bt till dsp eller behålla huvudenhet

                  Originally posted by Russin View Post
                  Har några i bekantskapskretsen som är ljudtekniker och har egna studios, så dom får snällt hjälpa mig med detta om det blir aktuellt.

                  Tänkte köpa en Androidplatta enbart för att tweaka med i bilen och ha som mediaspelare, men kanske lika bra å köpa en Macbook av äldre modell med cdläsare å köra bootcamp.

                  Är det någon skillnad på interfacet/användarvänlighet pc/mac vs Androidplatta?
                  Ställer frågan så jag vet vad jag ska lägga pengar på.
                  För att tweaka är de bara PC som funkar. Finns en app till Android som enbart tillåter dem enklaste volymfunktionerna.

                  Ska du köpa en enhet enbart för media kan du köpa en mediaspelare med Coaxial utgång från t.ex Fiio om du är intresserad av att få så bra kvalite som möjligt. Annars har du ju Bluetooth från vilken enhet du föredrar, värt att tänka på om du köper platta är att Tidal inte stöder landscape mode så de suger lite när man monterat en platta horisontalt
                  Last edited by MrLinkan2; August 15, 2019, 23:05.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Köra bt till dsp eller behålla huvudenhet

                    Då har jag läst på väldigt dåligt om produkten🤓 fick för mig att det gick att justera allt med en Androidenhet.
                    Jaja, då får jag väl köpa en Mac helt enkelt, då kan jag både köra cd och tweaka med samma enhet.

                    Väldigt tacksam för all hjälp och delande av kunskap här👍🏻

                    Comment


                    • #11
                      Re: Köra bt till dsp eller behålla huvudenhet

                      Originally posted by Russin View Post
                      Då har jag läst på väldigt dåligt om produkten🤓 fick för mig att det gick att justera allt med en Androidenhet.
                      Jaja, då får jag väl köpa en Mac helt enkelt, då kan jag både köra cd och tweaka med samma enhet.

                      Väldigt tacksam för all hjälp och delande av kunskap här👍🏻
                      Tror inte de går att Tweaka med Mac heller, bara PC med windows.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Köra bt till dsp eller behålla huvudenhet

                        Originally posted by MrLinkan2 View Post
                        Tror inte de går att Tweaka med Mac heller, bara PC med windows.
                        Så Mac med bootcamp är inte kompatibelt?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Köra bt till dsp eller behålla huvudenhet

                          Originally posted by Russin View Post
                          Så Mac med bootcamp är inte kompatibelt?
                          Ingen aning, aldrig sysslat med Mac

                          Comment


                          • #14
                            Re: Köra bt till dsp eller behålla huvudenhet

                            Oki😎

                            Finns det några generella systemkrav för pc som är bra att känna till?

                            I-carus, en Raspberry Pi med Windows 10 och 7” touchscreen som är monterat i en 2-din ram är något jag funderat länge på också.
                            Det hade varit det smidigaste alternativet, då kan jag skruva lite när jag får möjlighet å inte behöva ha laptop med mig hela tiden.

                            Många bollar och funderingar i luften just nu.
                            Blev så när min plan om Androidplatta blev skrot.

                            Nu lutar det starkt åt en i-carus faktiskt.
                            Kanske lika bra å fixa en projekttråd istället för att starta nya funderingstrådar hej vilt🤓

                            Comment


                            • #15
                              Re: Köra bt till dsp eller behålla huvudenhet

                              Originally posted by Russin View Post
                              Så Mac med bootcamp är inte kompatibelt?
                              Det funkar men tror det är lite segare än en billig PC.

                              Jag köpte en liten 12" utan HD för att slippa fläkten.
                              Enda nackdelen är att skärmen inte har riktigt bra ljusflöde om man tweakar ute i solljus.
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X