Announcement

Collapse
No announcement yet.

Får inte till subben, vad är fel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Får inte till subben, vad är fel?

    Har stoppat in lite ljud i familjefraktaren, en av förutsättningarna var att det inte fick ta någon plats alls. Inte synas, bara höras.

    Kör med original HU och tar högnivå till en Mosconi 4to6. Den matar ett Mac Audio MPX4000 som driver ett Digital Designs CS6.5 framsystem och en DD 508 sub som sitter i en sluten låda på 27l brutto, dvs 16l invändigt utan att räkna bort vad själva subben tar.

    Har kört med olika mängder dämpning i lådan och lyckats få den hörbara peaken till kring 45Hz. Utan dämpning ligger den runt 50Hz. Bara utprovat med örat och tongeneratorn i DDs app så det är ingen vidare precision. Under 35Hz är det inget tryck alls.

    Problemen är alltså två, dels spelar den inte djupt nog och dels "dunkar" den mer än vad den spelar, om ni förstår vad jag menar. Det är bra tryck och hela bilen skakar i takt med musiken när man vill det. Jag saknar dock den mjuka basen välspelande basen. Med EQn i Mosconin kan jag kompensera en del men det ändrar inte karaktären, bara volymen vid olika frekvenser med konsekvens att antingen steget eller subben inte orkar med till slut. Det låter fortfarande inte bra.

    Jag kan inte göra lådan större, finns inte plats för en mm till, men har funderat på om volymen räcker till en portad låda. Problemet är att få in själva röret till porten, enligt de beräkningar jag hittat blir det för långt. Yttermåtten på lådan är 63x25x17cm.

    Tankar, idéer eller förslag? Allt mottages tacksamt!

  • #2
    Re: Får inte till subben, vad är fel?

    Är basen inspelad?

    Ur teoretisk synpunkt, utifrån de parametrar som står på DD:s hemsida, så borde det inte bli någon sån där peak alls. Frekvensgången ser ut att vara rak, varken peak eller dipp.

    Om det låter så där med sluten låda så blir det ju knappast bättre med portad.

    Comment


    • #3
      Re: Får inte till subben, vad är fel?

      Jo då, den ska vara inspelad vid det här laget, har haft den igång sedan i juli. Den borde ha gjort minst 100h sedan dess.

      Peaken är ju en upplevd peak, är svårt att säga hur stor den är och om det är min hörsel som spökar.

      Kanske inte är rätt medicin att gå på en portad. Kanske är det DD 508 som är sådan i karaktären, funderar också på att försöka få tag i ett annat element att prova med.

      Comment


      • #4
        Re: Får inte till subben, vad är fel?

        DD's basar är kända för att vara rappa och lite hårda i karaktären. Många gillar det ljud som de levererar (även jag), men har hört av andra att det ibland saknas djupbas om man inte har en relativt stor portad låda och labbar med portlängder, mm?

        Det kan även behövas mera effekt för att driva den fullt ut och både placering i bilen och valda delningsfrekvenser spelar roll.

        Har du möjlighet att lägga in ett subsonic-filter i Mosconi-boxen på runt 20-25Hz, kan det även hjälpa upp en del.
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment


        • #5
          Re: Får inte till subben, vad är fel?

          Originally posted by Bitzer
          Har stoppat in lite ljud i familjefraktaren, en av förutsättningarna var att det inte fick ta någon plats alls. Inte synas, bara höras.

          Kör med original HU och tar högnivå till en Mosconi 4to6. Den matar ett Mac Audio MPX4000 som driver ett Digital Designs CS6.5 framsystem och en DD 508 sub som sitter i en sluten låda på 27l brutto, dvs 16l invändigt utan att räkna bort vad själva subben tar.

          Har kört med olika mängder dämpning i lådan och lyckats få den hörbara peaken till kring 45Hz. Utan dämpning ligger den runt 50Hz. Bara utprovat med örat och tongeneratorn i DDs app så det är ingen vidare precision. Under 35Hz är det inget tryck alls.

          Problemen är alltså två, dels spelar den inte djupt nog och dels "dunkar" den mer än vad den spelar, om ni förstår vad jag menar. Det är bra tryck och hela bilen skakar i takt med musiken när man vill det. Jag saknar dock den mjuka basen välspelande basen. Med EQn i Mosconin kan jag kompensera en del men det ändrar inte karaktären, bara volymen vid olika frekvenser med konsekvens att antingen steget eller subben inte orkar med till slut. Det låter fortfarande inte bra.

          Jag kan inte göra lådan större, finns inte plats för en mm till, men har funderat på om volymen räcker till en portad låda. Problemet är att få in själva röret till porten, enligt de beräkningar jag hittat blir det för långt. Yttermåtten på lådan är 63x25x17cm.

          Tankar, idéer eller förslag? Allt mottages tacksamt!
          Sluten var väl inte det bästa till en sådan bas.
          Min erfarenhet med den basen i portad låda är att det blir som du skriver, relativt entonigt och definitivt ingen djupbas och då hjälper det inte för min del att det gick att "vrida på lite".

          Mitt förslag är att du byter till en bas som gillar volymen du har.

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #6
            Re: Får inte till subben, vad är fel?

            Tack för tipsen.
            Ska testa ett subsonic-filter, har provat flera typer av lågpassfilter och nu spelar den upp till 70Hz där det klipper med 12+12+6dB. Placering i bilen är tyvärr precis som storleken väldigt fast.

            Är rädd för att elementet och lådan inte är kompisar. Fick dock svaret från säljaren att det skulle fungera bara fint. Ska ta upp en dialog med dem igen och försöka få låna ett annat element att testa med, alternativt en annan lös låda.

            Försöker nu förstå mig på Bassbox Pro för att kunna räkna ut vilka element som kan passa i min låda och konstatera att det här inte passar. Det är lite väl många parametrar i det så jag har inte fått kläm på det än.

            Comment


            • #7
              Re: Får inte till subben, vad är fel?

              Den basen kommer inte till sin rätta i en sluten låda.
              I en medelstor kombi så fick jag till den bäst i en portad låda på 33L med samma avstängning 33Hz
              sigpicMS-SOUND
              Micke7406

              Comment


              • #8
                Re: Får inte till subben, vad är fel?

                Jag tror att ett problem är att Qts förmodligen är 1 snarare än 0,45 som DD specar. Det blir svårt att få till en låda med lågt Q då.

                Comment


                • #9
                  Re: Får inte till subben, vad är fel?

                  Den basen vill ha portat, stämmer man då av rätt lågt så spelar det på! Jag skulle ha kört en Gladen SQX08 i den där lådan istället, då kan du t.o.m göra den lite mindre.

                  EDIT: Alpines Type-R skulle nog också sitta finfint i den lådan!
                  Last edited by ChriZtoffer; October 16, 2013, 22:14.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Får inte till subben, vad är fel?

                    Det som kommer lösa dina problem är nog en annan bas... Tex gladen basen ska nog passa bra, men det finns säkert många andra som också skulle fungera men gladen är för tillfället ett säkert kort.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Får inte till subben, vad är fel?

                      Även fast det lutat åt det här hållet ett tag är det ju inte svaren jag vill se Grejade lite med subsonic-filter idag men det hade begränsad effekt.

                      Men det är väl bara att bita i det sura och skaffa en ny bas. Denna gång ska det dock väljas med lite mer omsorg! Har fått två tips hittills, SQX08 och Type-R (SWR-8D2 eller D4 alltså?). Båda passar rent fysiskt i aktuell låda. Gladen rekommenderar 10l, Alpine ca 8l men går bra upp till ca 14l för slutna lådor. Borde funka alltså.

                      En annan fundering är hur ett par 6,5" midbasar skulle göra sig i bakdörrarna, är de för placeringskänsliga så ljudbilden kommer för långt bak? Typ ett par SQX165 eller motsvarande, eller kanske ett par Amega QW6. Skulle kunna dela dem mellan typ 60 och 200Hz. Skulle sitta gott med lite mer tryck i midbasen...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Får inte till subben, vad är fel?

                        Midbas bak blir svårt att få till, risken då är att all bas kommer bakifrån, till skillnad not när du har midbasarna fram då du kan få all bas framifrån.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Får inte till subben, vad är fel?

                          Föreslår att du lägger midbas bak på is fullständigt tills du uttömt options med en bättre anpassad sub till din tillgängliga lådvolym.

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #14
                            Re: Får inte till subben, vad är fel?

                            Jag gör många byggnationer i kundbilar där basen ej får ta upp någon plats men som ska fungera som bra utfyllnad av ljudet.
                            Använder Kicker 8" basar och har aldrig misslyckats. Fungerar riktigt bra i små slutna lådor.
                            loudstore.se

                            loudstore på facebook

                            Comment


                            • #15
                              Re: Får inte till subben, vad är fel?

                              Vilka kikkrar går i då?

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment

                              Working...
                              X