Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Tror jag skulle behöva lite tips inför att jag skruvar i mitt tvåvägskit.
    6,5orna får sitta längst fram/ner i framdörrarna där de gamla högtalarna satt. Tänkte sätta dem på en skapligt tjock MDF-skiva. Får även slipa upp hålet i plåten lite.

    Diskanterna hade jag tänkt sätta högst upp i dörsidan (alltså precis under rutan) men fick höra att det varit bättre att sätta dem i a-stoplen. Som jag förstod det ska de (stora och lilla högtalaren) inte sitta för långt ifrån varandra för det kan bli någon märklig effekt?

    Tänkte använda 2,5mm2 högtalarkabel av billigare sort. Vettigt?
    Filtren/kablarna vet jag i alla fall hur jag ska koppla.

    Ytterplåten i framdörrarna är dämpad med biltemas alubutylmatta. Tänkte sätta lite alubutyl på innerplåten också och täcka för hålen med bitumenmatta. Det är ganska kantigt runt hålen så det hade varit skapligt jobbigt att såga till något i hårt material.

    Feedback på detta mottages tacksamt.
    Last edited by Bek; May 28, 2014, 19:37.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Hej!
      Jag har köpt ett slutsteg (Alpine PMX-F640) och skulle vilja koppla mina bakre sidohögtalare direkt till slutsteget. men jag får det tyvärr inte att funka att låta.. vart ska jag koppla dem?

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by markuslarson View Post
        Hej!
        Jag har köpt ett slutsteg (Alpine PMX-F640) och skulle vilja koppla mina bakre sidohögtalare direkt till slutsteget. men jag får det tyvärr inte att funka att låta.. vart ska jag koppla dem?
        Vet inte om jag är rätt person att försöka hjälpa dig.
        Men hur har du kopplat grejerna nu?
        Slutsteget har strömkabel/jord? En lågnivåkabel från huvudenheten och en kanal till varje högtalare?

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Går i banorna att byta ut mina gamla Rockford P2 12"or och fastnade lite för dessa:

          http://www.bytljud.se/sv/artiklar/ki...-baspaket.html

          Någon har som erfarenhet av detta paket/basar? Och blir det någon märkbar uppgradering i förhållande vad jag kör med nu?

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Hejsan! Jo, jag undrar om mina DLS 426, skulle få någon större kick av att drivas med separat slutsteg istället för HU (MVH-160UI)?

            Samt, är det någon som har erfarenhet av Zachry XLNT-högtalarna som säljs av ljudia?

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Hej, Ska skaffa mig 4st JBL GTO938 6x9tum, och undrar vilket slutsteg jag skulle behöva för att driva det? 2 / 4 kanals?

              Min huvudenhete är: Alpine UTE-72BT

              Tack på förhand!

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Fyrkanals steg bör nog vara ett bättre alternativ med tanke på högtalarnas impedans (2 Ohm), exempelvis GTO-804EZ ser åtminstone på papperet ut att kunna trycka på högtalarna ganska ordentligt. Har dock inte lyssnat på det steget.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Optima View Post
                  Fyrkanals steg bör nog vara ett bättre alternativ med tanke på högtalarnas impedans (2 Ohm), exempelvis GTO-804EZ ser åtminstone på papperet ut att kunna trycka på högtalarna ganska ordentligt. Har dock inte lyssnat på det steget.
                  Tack för svaret, men ska bara ha 4st 6x9or och diskanter, så ingen bas, är inte det steget lite " Överdrivet " till mitt ändamål så att säga? Är helt grön när det gäller sånt här, så därav kanske lite dumma frågor

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Var ska högtalarna monteras, 2 st fram och 2 st bak (hatthylla)?
                    Vad vill du ha ut av anläggningen, bara kunna lyssna på musik eller även kunna dra på volymen en del?
                    Hur mycket är du beredd att lägga ut på ett steg?

                    Svaret på de frågorna kommer att hjälpa oss att ge med mer noggranna råd.

                    Förresten, GTO938 har ju redan diskanter så det låter onödigt att sätta ytterligare såna.
                    Last edited by Optima; June 16, 2014, 21:25.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Optima View Post
                      Var ska högtalarna monteras, 2 st fram och 2 st bak (hatthylla)?
                      Vad vill du ha ut av anläggningen, bara kunna lyssna på musik eller även kunna dra på volymen en del?
                      Hur mycket är du beredd att lägga ut på ett steg?

                      Svaret på de frågorna kommer att hjälpa oss att ge med mer noggranna råd.
                      2st 6x9 i dörrar.
                      2st 6X9 i hatthylla.

                      Skulle ju vilja kunna dra på en del, kör med spotify via telefonen med AUX kabel.

                      Är för tillfället arbetslös så inte allt för mycket, men runt 2000kr kanske?

                      För att då " Dra på en del " kanske det är helt fel högtalare jag kollat på? ( JBL GTO938 )

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Jag tror nog att de där högtalarna kan spela på ganska bra. Hertz HCP 4 är ungefär lika kraftigt som GTO-804EZ och kostar under 2000 spänn på tex BRL, ytterligare ett alternativ alltså.

                        Folk ger säkert mer råd.

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Optima View Post
                          Jag tror nog att de där högtalarna kan spela på ganska bra. Hertz HCP 4 är ungefär lika kraftigt som GTO-804EZ och kostar under 2000 spänn på tex BRL, ytterligare ett alternativ alltså.

                          Folk ger säkert mer råd.
                          Okej, tack så mycket för dina svar, uppskattas verkligen! Ska kolla på dom stegen du skrev!

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Hej !

                            Jag har en jbl wgti12 tums bas ! Och jag undrar vad för låda jag ska ha till basen ? Någon som vet parametrarna eller någon sidan ?

                            Med vänlig hälsning, Gustav

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              http://www.jbl.com/resources/Brands/...2GTi_rev_f.pdf

                              Där finns parametrar och lådförslag, jag antar att det är den basen du menar.

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Okej tack för svar, men vilka mått ska låda ha för att kunna spela högt ? Det står liksom bara parametrarna och kan inte riktigt tyda dom...
                                Med vänlig hälsning, Gustav

                                Comment

                                Working...
                                X