Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by PontusJohansson View Post
    Jajo det kan nog mycket väl stämma eftersom det står tweeter level! Men varför är det två utgångar för högtalare? Är det nån skillnad eller är de bara för att kunna köra två högtalare på samma filter?
    Filtret är väl gjort för både midbas och diskant antar jag, då kopplas ena kabelparet till midbasen och andra kabelparet till diskanten.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Hej, mitt första inlägg.
      Jag har ett 4-kanals steg som driver framsyntes och ett bryggan 2kanals som driver basen i min bil. Problemet är att steget som driver framsystemet har börjat låta konstigt en sekund ibland. Det fadar ut och kommer tillbaka. Klipper alltså inte. Ingen protectlampa lyser.
      Jag tor att båda stegen är ok jordade men jag vet att strömkabeln är i klenaste laget. Det är dock inga stora steg. Och, stegen är begagnade, jag vet inte hur de varit kopplade innan bara att de lär bra de första 10h i min bil.

      Var ska jag börja felsöka?
      Tacksam för svar.

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by PontusJohansson View Post
        Kan få köpa dessa gamla filter av en kompis för en billig peng, men varken han eller jag vet hur dom fungerar.
        Vet din kompis vilka högtalare filtren tillhörde?

        Jag har hittat en gammal högtalarmanual på DLS:s hemsida där filtret nästan är samma, men där finns det bara tre utgående kablar och de har olika färger. Det kan ju vara så att någon tidigare har modifierat de filter som din kompis har, eller så tillhör de några andra högtalare än de jag har hittat.

        http://dls.se/econtent/files/282/man...swe_040712.pdf

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Hejsan!

          Har en passat -99 började så smått igår med montering utav strömkabeln
          men stött genast på ett ev problem

          tänkte byta ut jordkabeln vid batteriet till en grövre dito
          men vad jag kan avgöra så såg inte jordpunkten ut att vara optimal för ett större strömuttag.

          Någon som monterat i en liknande passat och kan bekräfta att jordpunkten är tillräcklig eller har tips om vart man bäst jordar fram gärna med någon bild eller så, tycker det är svårt att avgöra vad som är bäst.

          Tack på förhand

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by ronloth View Post
            Hejsan!

            Har en passat -99 började så smått igår med montering utav strömkabeln
            men stött genast på ett ev problem

            tänkte byta ut jordkabeln vid batteriet till en grövre dito
            men vad jag kan avgöra så såg inte jordpunkten ut att vara optimal för ett större strömuttag.

            Någon som monterat i en liknande passat och kan bekräfta att jordpunkten är tillräcklig eller har tips om vart man bäst jordar fram gärna med någon bild eller så, tycker det är svårt att avgöra vad som är bäst.

            Tack på förhand
            hmm har inte bytt dom på min, men går det o sätta uppe i fjäderbenstornet kanske? som i den här videon http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc (dock helt annan bil) vid 4:10

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Nu är jag inte helt säker på årsmodellerna men om det är en Passat 3b så finns det en vettig jordpunkt till vänster om batteriet (när man står framför bilen och kollar), tror det är fjäderbensinfästningen.

              http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=2090668
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Nu är jag inte helt säker på årsmodellerna men om det är en Passat 3b så finns det en vettig jordpunkt till vänster om batteriet (när man står framför bilen och kollar), tror det är fjäderbensinfästningen.

                http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=2090668
                Okej!

                Var ut och kollade och ser likadant ut så blir nog bra där, på min bil med.
                Satt du kabelskon ovanför brickan, eller finns det så pass stora kabelskor som passar under?

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Vi satte kabelskon under, slipade rent plåten först såklart. Tror vi borrde upp hålet något, eller om vi hade sån tur att den passade rakt av.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Vi satte kabelskon under, slipade rent plåten först såklart. Tror vi borrde upp hålet något, eller om vi hade sån tur att den passade rakt av.
                    För leta efter lämplig sko då för dom jag hade passade inte så klart.

                    hur brukar ni göra, efter att man slipat plåt rent och monterat ihop igen täcker man lämpligt med något, tänkte speciellt där borde ju rost vara ett faktum

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Jag är rätt säker på att vi använde Biltemas kabelsko, men kan även ha varit från Ahlsell. Efter monteringen tog vi ett lackstift med bilens färg och la på runt kabelskon på den yta som var plåtren.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Hur vet man om huvudenheten klarar driva en uppsättning högtalare utan extra slutsteg?
                        Blir det mer watt kvar till kvarvarande högtalare om man kopplar ur två stycken? Funderar på att köpa nya högtalare till framdörrarna(5,25) och eventuellt koppla ur dem(6x9) som sitter i hatthyllan.

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Alla huvudenheter klarar av att få dom flesta högtalarna att låta, dock sällan och aldrig riktigt bra jämfört med att köra högtalarna över slutsteg. Angående mer effekt så har huvudenheterna i sig så låg inbyggd effekt att det sällan gör någon skillnad om man har 2 eller 4 högtalare inkopplade..

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by pepi View Post
                            Alla huvudenheter klarar av att få dom flesta högtalarna att låta, dock sällan och aldrig riktigt bra jämfört med att köra högtalarna över slutsteg. Angående mer effekt så har huvudenheterna i sig så låg inbyggd effekt att det sällan gör någon skillnad om man har 2 eller 4 högtalare inkopplade..
                            Går det inte att se på siffrorna huruvida man borde ha slutsteg? Utteffekt på hun vs. impedans och effekt på högtalarna.

                            Har läst runt lite till och börjar fundera på om man borde titta på slutsteg innan man köper nya högtalare? Att det mer eller mindre är en förutsättning för att få ett dugligt ljud oavsett högtalare.

                            Om man utgår från orginalljud och vill ha max förbättring på en begränsad budget. Frågar man mindre insatta så verkar de flesta rekommendera att sätta in ett par stora högtalare i hatthyllan.
                            Som jag tolkar det när jag läser runt här så verkar prio ett vara dämpning. Andraplats slutsteg och sedan kan man börja fundera på framhögtalare om man inte är nöjd.

                            Kan sägas att jag har en Honda Accord -97:a. Troligtvis är det orginalhögtalarna som sitter kvar.

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              I många nyare bilar är högtalarna faktist rätt vettiga och inte alltid den svagaste länken, men i en bil från 97 så börjar dom nog på att ha gjort sitt ändå skulle jag tro. Så där känns de vettigt att börja med nya högtalare och dämpmatta, är du sen inte nöjd så kan du gå på med mer effekt i form av ett slutsteg.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Tackar för svaren!
                                Då har jag en liten plan.

                                Comment

                                Working...
                                X