Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Om man kollar i säkringstabellen som finns på Emmas hemsida så får 30 mm2 kabel ha 150 A säkring och 50 mm2 kabel får ha 200 A säkring. Räknar man ut vilken säkring som borde gälla för 35 mm2 så blir det ca 160 A, men den storleken finns nog inte normalt sett vad jag vet och då är väl 150 A den närmaste säkringsstorleken man får välja.

    Strömkablar är oftast gjorda av koppar eller aluminium, sedan finns även "hybrider" där en viss procent av kabeln består av koppar och en viss procent av aluminium. Här måste man hålla reda på vilken ledningsförmåga de olika materialen har för att kunna räkna ut det teoretiska spänningsfallet hos kabel vid den tänkta strömförbrukningen.

    Aluminiumkabel är billigare än kopparkabel, men leder strömmen sämre och därför måste arean på aluminiumkabeln vara större än kopparkabeln för att få samma spänningsfall.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Idag tänkte jag bygga min första baslåda. Tänkte försöka göra det så simpelt som möjligt så jag börjar med att bygga en sluten låda.

      Basen är: Ground Zero hydrogen 30X (ska drivas i 4 Ohm, 1,2 kW)
      Slutsteg: GZ PA 1.4000dxII

      1. Hur många liter bör lådan vara på tycker ni?
      2. Är det så simpelt som att såga ut skivor i MDF och limma+skruva ihop. Sedan såga ut ett fint hål i lådan, placera basen i hålet och skruva fast den?
      3. Vad är minsta storleken jag kan ha på högtalarkabel?
      Last edited by lugn_nu; February 15, 2014, 12:33.

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        det är simpelt, som du beskriver.
        hur stor lådan ska vara kan du ju höra med
        butiken du köpte den ifrån. annars kolla
        på ground zeros hemsida.

        inga märkvärdigheter att bygga låda i mdf. glöm inte
        att förborra annars är risken stor att det spricker.

        2.5 kvm2 räcker. jag har 4kvm2 i min låda.
        Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
        "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
        Facebook: husse bygger gladenwagon
        Instagram: husse_bygger_gladenwagon

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Optima View Post

          Strömkablar är oftast gjorda av koppar eller aluminium, sedan finns även "hybrider" där en viss procent av kabeln består av koppar och en viss procent av aluminium. Här måste man hålla reda på vilken ledningsförmåga de olika materialen har för att kunna räkna ut det teoretiska spänningsfallet hos kabel vid den tänkta strömförbrukningen.

          Aluminiumkabel är billigare än kopparkabel, men leder strömmen sämre och därför måste arean på aluminiumkabeln vara större än kopparkabeln för att få samma spänningsfall.
          Tackar för svaret men om jag har ett steg på 1700rms och ett på 600rms.
          som drivs av ett batteri bak också. spelar det någon roll om kabeln från främre är 35mm2 eller 50mm2 enlligt tabellen ska det bara skilja 0.2V.

          Sedan kan man kosta på dom kortare kablarna där bak i koppar? vilken betyder man kan ha lite mindre area på dom också?

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by huSSe View Post
            det är simpelt, som du beskriver.
            hur stor lådan ska vara kan du ju höra med
            butiken du köpte den ifrån. annars kolla
            på ground zeros hemsida.

            inga märkvärdigheter att bygga låda i mdf. glöm inte
            att förborra annars är risken stor att det spricker.

            2.5 kvm2 räcker. jag har 4kvm2 i min låda.
            Tack så mycket för svar! Tror du dom här måtten duger för en sluten låda: 35cm bred, 35 cm hög och runt 18 - 20 cm i djup?

            Finns det något minimum avstånd som man måste hålla reda på mellan bakväggen på lådan och magneten på basen?

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by chrillew View Post
              Tackar för svaret men om jag har ett steg på 1700rms och ett på 600rms.
              som drivs av ett batteri bak också. spelar det någon roll om kabeln från främre är 35mm2 eller 50mm2 enlligt tabellen ska det bara skilja 0.2V.

              Sedan kan man kosta på dom kortare kablarna där bak i koppar? vilken betyder man kan ha lite mindre area på dom också?
              Nu vet jag inte vilka slutsteg det gäller, men om man utgår ifrån att det större steget arbetar i klass D och det mindre i klass AB så borde båda tillsammans kunna dra uppåt 220-240 A beroende på verkningsgraden.

              Är det tex 4-5 meters avstånd mellan främre och bakre batteri så kommer den mesta strömmen att tas från det bakre batteriet och då kan det egentligen räcka med 35 mm2 kabel mellan batterierna, men jag själv skulle välja 50 mm2. Om du tänker tävla så får du dock kolla i regelboken vilka regler som gäller vid såna här installationer.

              Kablarna mellan bakre batteri och slutsteg kommer att bli så pass korta att spänningsfallet inte utgör någon flaskhals, istället får du anpassa säkringarna utifrån strömförbrukningen och sedan använda lämplig kabelarea som tillåter just den säkringsstorleken.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Optima View Post
                Nu vet jag inte vilka slutsteg det gäller, men om man utgår ifrån att det större steget arbetar i klass D och det mindre i klass AB så borde båda tillsammans kunna dra uppåt 220-240 A beroende på verkningsgraden.

                Är det tex 4-5 meters avstånd mellan främre och bakre batteri så kommer den mesta strömmen att tas från det bakre batteriet och då kan det egentligen räcka med 35 mm2 kabel mellan batterierna, men jag själv skulle välja 50 mm2. Om du tänker tävla så får du dock kolla i regelboken vilka regler som gäller vid såna här installationer.

                Kablarna mellan bakre batteri och slutsteg kommer att bli så pass korta att spänningsfallet inte utgör någon flaskhals, istället får du anpassa säkringarna utifrån strömförbrukningen och sedan använda lämplig kabelarea som tillåter just den säkringsstorleken.
                Helt rätt stegen är D och ab klassade. dock så var det någon som räknade ut att D steget kunde dra hela 150 A teoretiskt. så det blir ju 35mm2 kabel men stegets anslutning sväljer bara 4 AWG kabel som endast får vara säkrad till 100A....

                stegen delar på + kabeln från batteriet bak till ett säkringsblock så dom är enskilt säkrad därifrån. jag förstår inte hur det ska kunna prestera till max med 4AWG kabel 100A säkring om man räknar på strömförbrukningen.

                Jag vill ju att allt ska vara korrekt installerad inom reglernas ramar så man kan tävla lite smått om man får den lilla chansen...
                Last edited by chrillew; February 15, 2014, 19:01.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  När slutsteget har för små anslutningar så kan man använda en kabelförminskare, tex https://ljudbyggaren.mobilizer.se/in...roduct_id=1239

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    För att koppla en bas med dubbla 2 ohms spolar i 4 ohm. Kopplar man då en kabel mellan plus och minus vid en terminal, och andra terminalen till monoblocket?

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Från första spolens plus till andra spolens minus, sedan från första spolens minus och andra spolens plus till monoblocket. Seriekoppling alltså.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by Optima View Post
                        Från första spolens plus till andra spolens minus, sedan från första spolens minus och andra spolens plus till monoblocket. Seriekoppling alltså.
                        Okej tack för svar! Då är basen inkopplad och den låter friskt och bra.

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Vilket funkar bäst till en hertz hx300D 2x4ohm, ska drivas i 2 ohm.
                          Audison sr1dk eller hertz hdp1?

                          Jag är ute efter ljudkvalité och full kontroll på basen.
                          Last edited by miffo; February 22, 2014, 20:22.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Är du ute efter ljudkvalite skulle jag säga klass AB steg.
                            Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                            --------------------------------------------------------------------------------
                            Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                            PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              satt o funderade detta med kvadrat meter osv på strömkabel..hur tjock är en 21mm2 kabel om man mäter på den med ett skjutmått? har Biltema 21mm2 liggandes hemma. men tänkte om det kanske inte stämmer med vad dom skriver o vad verkligheten är.. Ingen vits o dra in den i bilen o sen upptäcka att det inte stämmer.. då tänkte jag inte på höljet runt kabeln, utan själva kopparn/silver osv..
                              Last edited by Andyah; February 22, 2014, 15:25.

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Har ett stycke sådant här steg:
                                http://www.sonicelectronix.com/item_...L-GTO1004.html

                                Har 6st 4ohms högtalare. Kan steget ta stryk genom att köra "front" på 4ohm och "rear" på 2ohm?

                                Är en tillfällig lösning tills jag fått lite mer slutsteg.

                                Comment

                                Working...
                                X