Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

    Hej,

    Jag önskar lite råd kring min uppgradering av frontsub.
    Har idag en qw6 i sluten låda bakom handskfacket å tycker den smäller på duktigt men jag saknar mycket av djupet i musiken.

    Lådan jag har är ca 10liter (har delat av den så jag nyttjar ca 4.5liter just nu) och byggd för 2st 6.5”, så till en början tänkte jag köpa en till qw6 men är rädd att sakna för mycket botten även med 2st.

    Tanken nu är att antingen köra med 2st 6w3v3 eller 1 sqx08 då dom flesta beskriver att Jl 6.5” gräver djupare än qw6.
    Eftersom jag inte känner någon som har dessa element är en lyssning omöjlig tyvärr, därav jag ställer frågan här.

    Har läst mycket gott om båda dessa element men har svårt att komma till beslut om jag ska satsa på 6w3v3 (lådan är byggd för 2st sådana) = bara slänga i och poppa på, eller plasta ny baffel och stoppa i en sqx08.

    Slutsteget är ett Gladen One 1000.1d så effekten hoppas jag räcker för båda alternativen.

    Baslåda bak är inte aktuellt, vill ha allt fram.

    Alla tips/råd/funderingar är välkomna.

    Väl mött
    /Nemo

  • #2
    Re: Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

    Har ingen erfarenhet själv utav någon utav basarna du nämner, följer tråden med intresse då jag själv precis håller på att bygga frontsub och är lite inne på en SQX08, dock kommer det nog dröja någon månad till innan allt är färdigt och spelar. Tråden nedan kanske är relevant för dig? Jämför Alpine Type R 8" mot några alternativ.

    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=37508
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • #3
      Re: Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

      Jag tog beslutet att köpa 2st 6w3v3 idag då jag fick dom till kanonpris.
      Kommer senare att skaffa en sqx08 för att dels skaffa mig erfarenhet samt stilla min nyfikenhet i vad skillnaden är både musikaliskt samt ljudtrycksmässigt.
      Det kommer dröja nån dag innan jag får högtalarna då personen jag köper dom av i sin tur inväntar sina nya.
      Jag håller tråden levande och återkopplar här med intryck och tankar när jag lyssnat lite på dom.

      Ny fundering kom nu under kvällen.
      Med lite otur så kommer jag kanske inte komma över 1000.1 steget jag är spekulant på utan kommer få köra dom på ett Gladen 240.2 vilket är specat på 2x240w i 4Ohm.
      Alternativt brygga ett 120.4 vilket då ger dom 340w styck.
      Räcker 240w styck eller är det lika bra att brygga 4kanalaren?
      Last edited by Russin; August 5, 2019, 00:02. Reason: Glömde massa text

      Comment


      • #4
        Re: Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

        [QUOTE=Russin;396400]Jag tog beslutet att köpa 2st 6w3v3 idag då jag fick dom till kanonpris.
        Kommer senare att skaffa en sqx08 för att dels skaffa mig erfarenhet samt stilla min nyfikenhet i vad skillnaden är både musikaliskt samt ljudtrycksmässigt.
        Det kommer dröja nån dag innan jag får högtalarna då personen jag köper dom av i sin tur inväntar sina nya.
        Jag håller tråden levande och återkopplar här med intryck och tankar när jag lyssnat lite på dom.[/QUOTE]

        Gör gärna det! När tror du inköpet av sqx08 blir? Jag är nyfiken på att höra ditt intryck av den också.
        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

        Comment


        • #5
          Re: Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

          Gör gärna det! När tror du inköpet av sqx08 blir? Jag är nyfiken på att höra ditt intryck av den också.[/QUOTE]

          Hittar jag beg till bra pris så gör jag affär direkt.
          Annars vid löning i Augusti, så nån vecka bort.

          Comment


          • #6
            Re: Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

            Lovade att hålla tråden levande, så jag gör en uppdatering även om den inte innehåller något roligt.
            Skulle köpa 2st 6w3v3 var det tänkt, men det gick i stöpet då utsatt pris blev budgivning och jag kände att det blev dyrare än jag budgeterat för.

            Planerna på Sqx08 har jag också lagt på hyllan då jag inte har orken att bygga om lådan i dagsläget utan kommer fortsätta köra med Amega qw6:an jag har idag.

            När det blir dags att uppgradera så blir det antingen en till qw6 eller en
            B² audio HNX65 D2.

            Är nöjd med smällen i Amegan men saknar botten, därav funderingen på B2:an.

            Comment


            • #7
              Re: Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

              Originally posted by Russin View Post
              Lovade att hålla tråden levande, så jag gör en uppdatering även om den inte innehåller något roligt.
              Skulle köpa 2st 6w3v3 var det tänkt, men det gick i stöpet då utsatt pris blev budgivning och jag kände att det blev dyrare än jag budgeterat för.

              Planerna på Sqx08 har jag också lagt på hyllan då jag inte har orken att bygga om lådan i dagsläget utan kommer fortsätta köra med Amega qw6:an jag har idag.

              När det blir dags att uppgradera så blir det antingen en till qw6 eller en
              B² audio HNX65 D2.

              Är nöjd med smällen i Amegan men saknar botten, därav funderingen på B2:an.
              Tack för återkopplingen, synd att det inte blev någon affär. Förstår att det blir lockande att komplettera med en till qw6, men får du så mycket bättre botten av det? Eller tänkte du ändra om delningen i samband med det?

              Min låda börjar närma sig vara färdigplastad så får se vad det blir, lutar mot en Sqx08 just nu.
              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

              Comment


              • #8
                Re: Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

                Originally posted by Lillalilja View Post
                Tack för återkopplingen, synd att det inte blev någon affär. Förstår att det blir lockande att komplettera med en till qw6, men får du så mycket bättre botten av det? Eller tänkte du ändra om delningen i samband med det?

                Min låda börjar närma sig vara färdigplastad så får se vad det blir, lutar mot en Sqx08 just nu.
                Ja mycket tråkigt då lådan är perfekt för 2st 6w3v3: or.

                Blir nog ingen mer botten tyvärr, men pacemakereffekten😈 som bara 1 qw6 har är beroendeframkallande.
                Så med 2st borde det bli en väldigt trevlig upplevelse.
                Kör den högpass 35hz 36db Linkwitz och lågpass 80hz 24db Linkwitz i ~5 liter slutet i dagsläget, lägre än så tror jag inte den lilla rackaren tycker om att bli delad.
                Ska dock testa att porta lådan först och se om det går att locka fram lite mer djup.

                Följer din byggtråd, mycket spännande att få följa och se hur det blir i slutändan.

                Comment


                • #9
                  Re: Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

                  Originally posted by Russin View Post
                  Ja mycket tråkigt då lådan är perfekt för 2st 6w3v3: or.

                  Blir nog ingen mer botten tyvärr, men pacemakereffekten som bara 1 qw6 har är beroendeframkallande.
                  Så med 2st borde det bli en väldigt trevlig upplevelse.
                  Kör den högpass 35hz 36db Linkwitz och lågpass 80hz 24db Linkwitz i ~5 liter slutet i dagsläget, lägre än så tror jag inte den lilla rackaren tycker om att bli delad.
                  Ska dock testa att porta lådan först och se om det går att locka fram lite mer djup.

                  Följer din byggtråd, mycket spännande att få följa och se hur det blir i slutändan.
                  Hehe väldigt beskrivande uttryck, och håller med om risken att fastna i ett beroende! Kul att höra att det du följer, känns ofta som att man för en ren monolog
                  Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

                    Bytte igår ut qw6:an mot 2st 6w3v3: or.
                    Stoppade i dom och körde igång några låtar med samma inställningar som jag hade till qw6:an som grund.
                    Som referenslåtar (jämförelselåtar) kör jag:
                    Disturbed: Living after midnight
                    Axel Rudi Pell: Forever angel
                    Gyllene tider: På jakt efter liv
                    Lindsey Stirling: Elements
                    Infected mushroom: Supervisor och Herbert the pervert
                    I den sistnämnda låten lyssnar jag enbart från 02.10 - 02.35 där man klart och tydligt ska höra
                    Klockan (bell, kommer inte på namnet just nu) som låter i bakgrunden.
                    Att det just är dessa låtar jag jämför med är på grund av att jag lyssnat på dom under lång tid och i många olika anläggningar och kan direkt höra skillnader i dom.

                    Första intrycket är att qw6:an har mycket mera smäll i trummor medans 6w3v3 går djupare och har ett helt annat ljud.
                    Det går att spela avsevärt mycket högre med 6w3v3: orna och det är överlag ett trevligare och mjukare ljud i dom medans qw6:an känns mer hård och aggressiv.
                    Det är absolut inget negativt utan jag saknar redan smällen som jag vant mig vid.
                    Nästa uppgradering får bli att byta middarna till ett par Zero Pro eller SQL å hoppas att dom levererar mer pang än mina nuvarande SQX.

                    Har avsatt hela helgen för tweakning och skruvande, så jag återkommer när jag lyssnat och justerat lite mer.
                    Last edited by Russin; September 12, 2019, 10:05.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

                      Personligen hade jag föredragit 6w3v3 med den beskrivningen.
                      Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                      Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                      Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                      Kablar: Supra, Gladen
                      Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                      Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                      Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

                        Originally posted by Nattlorden View Post
                        Personligen hade jag föredragit 6w3v3 med den beskrivningen.
                        Jag väljer 6w3v3 framför qw6 helt klart.
                        Har lyssnat lite mer nu under morgonen och älskar dom mer och mer för varje låt jag lyssnar på.

                        Enligt papperseffekt får dom just nu ca 230w styck från varsin kanal på ett Gladen One 240.2, ska testa att brygga dom på ett Gladen One 120.4 vilket ger dom 320w styck och se om det blir någon hörbar skillnad.
                        Då får även middarna flytta över till 240.2 som ger dom lite mer effekt till förfogande, ca 340w styck jämfört med 170w i dagsläget.

                        Passar på att fråga då jag är sugen på ett par Zero middar.
                        Har du lyssnat på dina Zero middar?
                        Isåfall hur upplever du dom?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

                          Originally posted by Russin View Post
                          Passar på att fråga då jag är sugen på ett par Zero middar.
                          Har du lyssnat på dina Zero middar?
                          Isåfall hur upplever du dom?
                          Om frågan är till mig - även om jag själv inte tror det - så är svaret i så fall
                          1) Det är inte Zero, utan Aerospace
                          2) Har inte lyssnat på dem i vilket fall som. ...Ser ingen anledning att göra det innan de sitter i bilen i vilket fall som...
                          Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                          Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                          Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                          Kablar: Supra, Gladen
                          Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                          Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                          Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

                            Originally posted by Nattlorden View Post
                            Om frågan är till mig - även om jag själv inte tror det - så är svaret i så fall
                            1) Det är inte Zero, utan Aerospace
                            2) Har inte lyssnat på dem i vilket fall som. ...Ser ingen anledning att göra det innan de sitter i bilen i vilket fall som...
                            Jodå frågan var till dig, jag var bara otydlig med det🤦🏼*♂️
                            Såg det sen när jag läste igenom din projekttråd igen att det var Aerospace du hade, jag läser så mycket på forumet så jag blandade ihop med en annan tråd.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

                              Originally posted by Russin View Post
                              Jodå frågan var till dig, jag var bara otydlig med det🤦🏼*♂️
                              Såg det sen när jag läste igenom din projekttråd igen att det var Aerospace du hade, jag läser så mycket på forumet så jag blandade ihop med en annan tråd.
                              Lugnt... bra att jag svarade då, så det inte blev en fråga hängande i luften.

                              Och vad det gäller Gladen i allmänhet och Aerospace i synnerhet, så är det en rejäl förtroende-chansning från min sida. Hade aldrig hört talas om märket för några veckor sedan och han ingen som helst erfarenhet av kvalité och liknande.... Så det är mer FOLK jag valt att lita på.

                              (Focal, som sitter där nu, valde jag på egen erfarenhet av deras element i vanlig hifi)

                              Men, med det sagt... byggkvalité av det som man kan se med ögat är jättebra... egentligen, om jag skall vara helt ärlig... lite väl overkill på ställen som sällan eller aldrig någon kommer att se efter montering....

                              Men visst... väljer man klara akrylkabinett så har jag nog inte sett några snyggare element bakifrån.
                              Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                              Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                              Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                              Kablar: Supra, Gladen
                              Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                              Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                              Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                              Comment

                              Working...
                              X