Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Allmän diskussion och frågor

Allmän diskussion och frågor Här diskuteras allt inom bilstereo som ej passar i annan kategori.

Reply

Thread Tools
Old August 3rd, 2019, 22:40   #1
Russin
Member

Default Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

Hej,

Jag önskar lite råd kring min uppgradering av frontsub.
Har idag en qw6 i sluten låda bakom handskfacket å tycker den smäller på duktigt men jag saknar mycket av djupet i musiken.

Lådan jag har är ca 10liter (har delat av den så jag nyttjar ca 4.5liter just nu) och byggd för 2st 6.5”, så till en början tänkte jag köpa en till qw6 men är rädd att sakna för mycket botten även med 2st.

Tanken nu är att antingen köra med 2st 6w3v3 eller 1 sqx08 då dom flesta beskriver att Jl 6.5” gräver djupare än qw6.
Eftersom jag inte känner någon som har dessa element är en lyssning omöjlig tyvärr, därav jag ställer frågan här.

Har läst mycket gott om båda dessa element men har svårt att komma till beslut om jag ska satsa på 6w3v3 (lådan är byggd för 2st sådana) = bara slänga i och poppa på, eller plasta ny baffel och stoppa i en sqx08.

Slutsteget är ett Gladen One 1000.1d så effekten hoppas jag räcker för båda alternativen.

Baslåda bak är inte aktuellt, vill ha allt fram.

Alla tips/råd/funderingar är välkomna.

Väl mött
/Nemo
Russin is offline   Reply With Quote
Old August 4th, 2019, 21:21   #2
Lillalilja
Senior Member

Default Re: Sqx08 eller 2st 6w3v3 som frontsub

Har ingen erfarenhet själv utav någon utav basarna du nämner, följer tråden med intresse då jag själv precis håller på att bygga frontsub och är lite inne på en SQX08, dock kommer det nog dröja någon månad till innan allt är färdigt och spelar. Tråden nedan kanske är relevant för dig? Jämför Alpine Type R 8" mot några alternativ.

http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=37508
Old August 4th, 2019, 21:29   #3
Russin
Member

Jag tog beslutet att köpa 2st 6w3v3 idag då jag fick dom till kanonpris.
Kommer senare att skaffa en sqx08 för att dels skaffa mig erfarenhet samt stilla min nyfikenhet i vad skillnaden är både musikaliskt samt ljudtrycksmässigt.
Det kommer dröja nån dag innan jag får högtalarna då personen jag köper dom av i sin tur inväntar sina nya.
Jag håller tråden levande och återkopplar här med intryck och tankar när jag lyssnat lite på dom.

Ny fundering kom nu under kvällen.
Med lite otur så kommer jag kanske inte komma över 1000.1 steget jag är spekulant på utan kommer få köra dom på ett Gladen 240.2 vilket är specat på 2x240w i 4Ohm.
Alternativt brygga ett 120.4 vilket då ger dom 340w styck.
Räcker 240w styck eller är det lika bra att brygga 4kanalaren?

Last edited by Russin; August 4th, 2019 at 22:02. Reason: Glömde massa text
Old August 4th, 2019, 21:40   #4
Lillalilja
Senior Member

[QUOTE=Russin;396400]Jag tog beslutet att köpa 2st 6w3v3 idag då jag fick dom till kanonpris.
Kommer senare att skaffa en sqx08 för att dels skaffa mig erfarenhet samt stilla min nyfikenhet i vad skillnaden är både musikaliskt samt ljudtrycksmässigt.
Det kommer dröja nån dag innan jag får högtalarna då personen jag köper dom av i sin tur inväntar sina nya.
Jag håller tråden levande och återkopplar här med intryck och tankar när jag lyssnat lite på dom.[/quote]

Gör gärna det! När tror du inköpet av sqx08 blir? Jag är nyfiken på att höra ditt intryck av den också.
Old August 4th, 2019, 21:46   #5
Russin
Member

Gör gärna det! När tror du inköpet av sqx08 blir? Jag är nyfiken på att höra ditt intryck av den också.[/quote]

Hittar jag beg till bra pris så gör jag affär direkt.
Annars vid löning i Augusti, så nån vecka bort.
Reply

Thread Tools

Posting Rules