Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basen försvinner när jag stänger skuffen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Basen försvinner när jag stänger skuffen

    Jag har precis smetat i lite ljudgrejor i bilen och är inte fullt nöjd med resultatet, behöver era tips för att komma vidare.

    Bilen är en BMW e34, dvs. det sitter en metallvägg mellan skuff och kupé.

    Huvudenheten är från Pioneer, DEH 3200UB. Den har endast en uppsättning lågnivå.
    Bil på huvudenhet

    Både fram och baksystem kommer från MDS Fanatic serien, fram sitter det ett kit vid namn FC5 (5,25") och bak koaxialer, FGP523.
    Bild på framsystem
    Bild på baksystem

    Skuffen är väl den del jag är minst stolt över, där gömmer det sig ett femkanals GAS Alpha på 800w som driver fram och baksystem. (Jag använder en split på lågnivån för att få kräm till både fram och bak.
    Bild på slutsteget

    Sedan har vi baslådan, en aktiv åtta tummare från GAS, SUB800T. Denna driver jag från lågnivåutgången på steget. Basen kör jag på fas-skiftning efter tips från en bekant.
    Bild på baslådan

    Nu till problemet:
    Basen presterar precis det jag vill ha så långe skuffen är öppen, stänger man skuffen så hör man knappt baslådan längre.
    Jag har två teorier om hur jag löser detta, men jag vill ha er hjälp för att se ifall jag är på rätt väg.

    1. Bakhögtalarna är monterade i originalutrymmet, små plastkoppar som sitter skruvade i hatthyllan. Dessa är inte helt täta ner emot skuffen, och min första teori bygger på att dessa tar ut basen eftersom de spelar i samma utrymme.

    2. Öppna upp ett eller två hål i hatthyllan och peta i basreflexrör, för att basljudet inte bara ska bli instängt i skuffen.

  • #2
    Re: Basen försvinner när jag stänger skuffen

    Hej! Anledningen till att det låter bra när du har luckan stängd är eftersom du inte får den utsläckning som sker när du stänger bagageluckan. Lösningen heter att ta bort den plåtbit du har kvar bakom armstödet (om den är kvar) samt försöka leda in ljudet den vägen. Helst skall allt ljud ledas in där utan att något läcker bakåt och "fasar ut" ljudvågorna. Dina hatthyllehögtalare har inget med denna utsläckning att göra.

    Mvh Mattias Hedin
    DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

    Comment


    • #3
      Re: Basen försvinner när jag stänger skuffen

      Tack för ditt svar! Plåtbiten bakom armstödet är kvar ja, skulle helst fortsätta så om det är möjligt. Har nämligen monterat både slutsteg och baslåda emot den väggen :-/
      Får jag samma effekt av att ha reflexrör i hatthyllan?

      Comment


      • #4
        Re: Basen försvinner när jag stänger skuffen

        Jag hade samma problem och det berodde på att baslådan var för liten. dock i en 740

        Comment


        • #5
          Re: Basen försvinner när jag stänger skuffen

          Originally posted by sieri View Post
          Tack för ditt svar! Plåtbiten bakom armstödet är kvar ja, skulle helst fortsätta så om det är möjligt. Har nämligen monterat både slutsteg och baslåda emot den väggen :-/
          Får jag samma effekt av att ha reflexrör i hatthyllan?
          Allt ljud skall in direkt genom exempelvis skidlucka. Att ha reflexrör i hyllan leder in ljudet till viss del, men du skapar någon form av bandpasslåda vilket inte ger optimal återgivning. Det är väl bara flytta på slutsteget.

          Mvh Mattias Hedin
          DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

          Comment


          • #6
            Re: Basen försvinner när jag stänger skuffen

            Hejsan! Vilket håll är basen monterad för det första? Det spelar ganska stor roll i sedan bilar. I en kompis bmw så fick vi bäst resultat med port och bas spelandes bakåt mot bakluckan.

            Spelade det uppåt samt framåt blev det samma fenomen som du beskriver.

            Blir ju gaaanska svårt med en sån baslåda att testa vända den på högkant ^^

            Mvh Jimmy
            155++db@25hz
            http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

            sigpic

            Ljudbyggaren.se

            Comment


            • #7
              Re: Basen försvinner när jag stänger skuffen

              Ett tips!

              Montera sub 800T fram istället. Under handsfacket, riktad ner mot golvet.

              Testa och se vad du tycker.
              //Patrik

              BRL Trollhättan AB

              BMW 525 Fas V YONONO :
              Wired with Audioquest.


              5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

              WWW.BRL.SE

              Comment

              Working...
              X