Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lite köpråd och tips om billjud.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lite köpråd och tips om billjud.

    Hej, det börjar att bli dax att bygga ljud i bilen och då jag kliver in i ett helt nytt område som jag verkligen skulle vilja lära mig mer utav så kommer jag säkert att ställa många "nybörjar frågor", men man lär ju lära sig någonstans.

    Jag har kikat runt lite grann på forumet och hittade "nybörjar-tråden" och skumma igenom den men det är alldeles för mycket att läsa, så skulle vara guld värt om jag kunde få hjälp med mina frågor i en egen liten tråd.

    Som sakt så hade jag tänkt att bygga lite ljud i bilen ( Volvo 744 ) och skulle vilja ha lite förslag på vad jag ska kika efter, jag vill ha ett ljud som man inte behöver skämmas över men behöver inte vara allra värsta grejorna som finns, och skulle vara skönt att ha något som kan spela låtar med mycket och bra bas, men även kunna spela tex rock utan att det blir ett "basigt" ljud ( jag hade en bil med GAS basar och jag trivdes inte med dom när man spelade låtar med mindre bas eftersom det ett väldigt basigt ljud ).

    Då jag bara ska ha bilen i 2 år (ska plugga vidare så kommer inte att ha råd och ha kvar den ) så vill jag ha ut så mycket ljud som möjligt för pengarna, alltså så ska jag försöka att köpa så mycket som möjligt begagnat så jag slipper stå för den största värde minskningen.
    Jag har tänkt att lägga en ribba på ca 7-8000 kr och då ska det vara allting (kablar, slutsteg, bas mm.)

    Så skriv gärna vad ni rekomenderar för modeller och vad det är för "prestanda" som jag ska kolla efter.

    Om ni har länkar till "bra att veta" sidor så får ni gärna länka dessa, vill som sakt lära mig om billjud.

    Mvh Jonas

  • #2
    Re: Lite köpråd och tips om billjud.

    Hej!

    Tänk inte så mycket på att få så mycket prylar som möjligt för pengarna. Bättre att satsa på vettig kvalitet.
    Här kommer ett förslag, prismässigt.

    2000kr Huvudenhet
    2000kr Framsystem
    1000kr Subbas
    2000kr Fyrkanals slutsteg
    1000kr Kablar, säkringar

    Om du letar efter en begagnad huvudenhet hittar du riktigt vettig maskin för dem pengarna. Du kan få både med bra filter och tidskomp.
    Framsystemet kan du hitta nytt som låter ruskigt bra för dem pengarna.
    Basen bör minst vara en 10" som flyttar lite luft och skakar om plåten
    Slutsteget skall driva framsystemet på två kanaler och basen drivs av andra halvan som blir bryggkopplad.
    Hittar du ett vettigt framsystem för 1500kr lägger du de femhundra på steget istället. När du hittat bas så får du garanterat hjälp här på forumet med att räkna ut rätt låda.
    Glöm inte att strömkabeln från batteriet skall vara minst 21mm2 så att steget får tillräckligt med ström. Minuskabeln skall vara samma tjocklek.

    Lycka till
    Jag ÄR Gandalf!!!

    Comment


    • #3
      Re: Lite köpråd och tips om billjud.

      Originally posted by Gandalf View Post
      Hej!

      Tänk inte så mycket på att få så mycket prylar som möjligt för pengarna. Bättre att satsa på vettig kvalitet.
      Här kommer ett förslag, prismässigt.

      2000kr Huvudenhet
      2000kr Framsystem
      1000kr Subbas
      2000kr Fyrkanals slutsteg
      1000kr Kablar, säkringar

      Om du letar efter en begagnad huvudenhet hittar du riktigt vettig maskin för dem pengarna. Du kan få både med bra filter och tidskomp.
      Framsystemet kan du hitta nytt som låter ruskigt bra för dem pengarna.
      Basen bör minst vara en 10" som flyttar lite luft och skakar om plåten
      Slutsteget skall driva framsystemet på två kanaler och basen drivs av andra halvan som blir bryggkopplad.
      Hittar du ett vettigt framsystem för 1500kr lägger du de femhundra på steget istället. När du hittat bas så får du garanterat hjälp här på forumet med att räkna ut rätt låda.
      Glöm inte att strömkabeln från batteriet skall vara minst 21mm2 så att steget får tillräckligt med ström. Minuskabeln skall vara samma tjocklek.

      Lycka till

      Jag tänkte mej lägga ut i runda slängor 7-8000 för att kunna få tillbaka lite utav det sen när jag säljer (skulle jag köpa allt nytt så får jag väll inte tillbaka en bråkdel utav nypriset? )

      Har du några tips på märke och modell eller är prylarna jämförbara med varandra om dom ligger i samma prisklass?

      Är det något märke som jag bör undvika pga svikande kvaletet eller dylikt?

      Mvh Jonas

      Comment


      • #4
        Re: Lite köpråd och tips om billjud.

        http://www.blocket.se/kalmar/Grym_bi....htm?ca=14&w=3 detta kanske?=)

        Comment

        Working...
        X