Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amega QW6 ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Amega QW6 ?

    Jag såg just att Amega ska släppa en 6,5" bas, QW6 - är det någon som sitter med information om denna?

    Det vore jäkligt roligt med en ny bas på marknaden som trivs i små lådor som kan tävla med t.ex. JL 6w0/3 i lådstorlek. Man kanske skulle följa strömmen och skaffa sig en frontsub tillslut ändå? Med tanke på vad RQ6 sägs kunna prestera vid rätt omständigheter är jag väldigt nyfiken .

  • #2
    Re: Amega QW6 ?

    Efter demot nu på torsdag kommer både info och div. input om folks intryck.

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: Amega QW6 ?

      Originally posted by Horsyhorse View Post
      Efter demot nu på torsdag kommer både info och div. input om folks intryck.
      Synd att man ska bo halvvägs till nordpolen vid dylika tillfällen. Nåja, den som väntar på nåt gott ...

      Comment


      • #4
        Re: Amega QW6 ?

        Kommer finnas en bil här i östersund med de basarna. så du behöver troligen inte åka så långt.

        Comment


        • #5
          Re: Amega QW6 ?

          Det ska bli mycket intresant att köra denna bas på ett bryggat par kanaler i 100 Watts klassen!
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Amega QW6 ?

            Originally posted by jimmy s View Post
            Kommer finnas en bil här i östersund med de basarna. så du behöver troligen inte åka så långt.
            Åhå! Då kanske man kan få lyssna på dessa vid något tillfälle?

            Comment


            • #7
              Re: Amega QW6 ?

              Är inte min bil som de ska in i men borde gå lösa.

              Comment


              • #8
                Re: Amega QW6 ?

                Kommer nog även sitta ett par såna i en "viss" bil i Falun. Vill bara läsa lite om dom först, men kommer nog lägga en order rätt så snart.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Amega QW6 ?

                  Vad skiljer egentligen mellan Amega QW6 & JL 6w3v3??
                  Det jag läst så det samma pris, liknande lådvolym mm.

                  Är det rent av samma element med annan logga?

                  Jag behöver hur som helst köpa någon av dem, och skulle man kunna få QW6 med dubbla talspolar så är valet lätt, annars vet jag inte riktigt varför jag skulle välja den ena eller andra..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Amega QW6 ?

                    Utseendemässigt är dock Amegorna väldigt lika DLS RW6, iaf magneten & korgen. Var förresten förbi BRL i Borlänge idag och lånade DLS färdiga portade låda med RW6orna i, satan i gatan! :O Spelar Amegorna ens i närheten av det (och det tvivlar jag inte på att dom gör) så blir det garanterat köp! Över ca 30-35Hz piskade dom mina JBL P1022 basar, under tappade dom dock en del så riktiga subbasar är det inte. Men jag är grymt imponerad ändå!
                    Last edited by ChriZtoffer; September 21, 2010, 23:22. Reason: DLS RW6 ska det stå såklart, inget annat...
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Amega QW6 ?

                      Läste om demot hos Seastreamgarage. Och han verkar lyrisk...

                      Har en lite funderingar då jag har kört med JL 6W3, att man måste dela frontsystemet högt säg runt 100 hz, jag som har ett Amega Q-Comp 60 så tar det emot att dela så högt med kitet, eftersom jag vet att Q-Comp 60 kan prestera ner mot 40hz och lägre.

                      Men hur delar Forssberg mellan QW6 och Q-Comp 60? Det är ju bara en 6,5" bas, så hur fungerar den runt 40-50hz? Möter den upp ett Q-comp 60 kit? Effekt till den lilla rackaren?
                      MVH F.Trybom

                      Comment


                      • #12
                        Re: Amega QW6 ?

                        Se inlägg 14 i tråden: QW6

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Amega QW6 ?

                          Man blir duktigt sugen på att provlyssna den och ersätta K21an med ett par
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #14
                            Re: Amega QW6 ?

                            Som med ALLA "subbasar" i smått format som kan passa i en liten sluten låda så kommer det att bli saker som blir lidande. Och nu menar jag subbas, dvs ner till säg 35Hz. Problemen med alla dessa element kommer alltid vara att de saknar dynamik och transientsnabbhet längre upp i registret. Så är det bara.

                            Det är fysikens lagar, och de gäller oavsett vad marknadsföring säger...

                            Edit: Däremot kan det vara kul att testa om man ej har plats för mer, men förvänta er inte midbas ens i närheten av vad ett normalt bra 6.5tums element avger.

                            /Jonas
                            Last edited by jonash; September 24, 2010, 15:28.
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • #15
                              Re: Amega QW6 ?

                              Originally posted by jonash View Post
                              Som med ALLA "subbasar" i smått format som kan passa i en liten sluten låda så kommer det att bli saker som blir lidande. Och nu menar jag subbas, dvs ner till säg 35Hz. Problemen med alla dessa element kommer alltid vara att de saknar dynamik och transientsnabbhet längre upp i registret. Så är det bara.

                              Det är fysikens lagar, och de gäller oavsett vad marknadsföring säger...

                              Edit: Däremot kan det vara kul att testa om man ej har plats för mer, men förvänta er inte midbas ens i närheten av vad ett normalt bra 6.5tums element avger.

                              /Jonas
                              Jaha, vinet har kommit fram ser det ut som
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X