Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bas slår i botten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bas slår i botten

    Undrar om det är normalt att en bas slår i botten (mekaniskt ljud) vid ganska låg volym? Basen är en Focal polyglass 33v2 och drivs av ett Audison sr1dk 940 rms @2 ohm lådan är sluten på 35 liter, funderar på att bygga större låda, finns det nått man kan göra eller är det bara att acceptera att det är en lågt men välspelande bas? Kan tillägga att varken dls nobellium 12/b2 ac10 slår i botten med våldsam volym i min bil. Svårt o förklara hur högt jag spelar, men min normala nivå ligger på 32-34 på volym på stereon, focal basen slår i botten på 28 även på 26 i vissa djup bas låtar. Har bas osv på 0 ingen bas boost.

  • #2
    Re: Bas slår i botten

    Är du säker på att lådan är 100% tät ?
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

    Comment


    • #3
      Re: Bas slår i botten

      kan inte svära på att den va 100% tät, va ganska noga när jag byggde den, men kan inte kolla det nu när lådan har blivit skrotad, ska bygga en större låda, nån som har testat basen o vet nån bra storlek? Focal rekommenderar 25-50 liter och db akuten rekommenderar 40-80 liter. Vill ha ganska djup bas då framsystemet sköter 60hz och uppåt grymt bra (2xdls rm6.2 kit)

      Comment


      • #4
        Re: Bas slår i botten

        Vad har du HP inställt på då, om ens alls? Jag hade testat minskat lådan istället för att göra den större, släng in lite träklossar eller något i lådan och minska ner den en 5-10L bara för att testa och se om du får bättre kontroll på den. Och som sagt kolla om den är tät

        Comment


        • #5
          Re: Bas slår i botten

          byggde en ny låda på 43 liter. lät skit. satte sen in en b2 ac 10 på 28 liter slutet, lät skit,låg bas men brutala konutslag helt "random" helt nytt 100 ah biltema kalcium (silver)battreri med 33 mm2 kabel till bas steget,(testat med och utan dls 1 farad konding) tänkte sälja focal basen o testade den i polarens bil, lät grymt på dls cad 15 steg, funderade va det kunde va för fel, testade o bryggkoppla basen på mitt a4 steg, lät helt suveränt, är det fel på strömtillförseln eller är det fel på Audison sr1dk steget? det låter helt kasst på audison steget enligt mig. har ej testa så mycket steg så kan inte uttala mig så mycket då jag inte är nån expert, men med cad 15 och dls a6 låter basen brutalt bra bra på. Hade inga problem tidigare med dls a6 steg i min bil för ca 1 år sedan med ett gammalt biltema batteri. Tror ni att det är min strömtillförsel det är fel på, eller kan det vara steget det är fel på? Är som sagt inte kunnig inom olika märken, med det låter minst 10 ggr bättre bryggat till dls a4 och det är utan o överdriva, går från olyssningsbart (körde hellre utan bas då det lät illa) till skön ljuvlig bas. Tacksam för svar

          Comment


          • #6
            Re: Bas slår i botten

            Eventuella strömproblem mäter du enkelt genom spänningsmätning på stegets plintar där strömkablarna sitter (medan du spelar musik på den volym där problemet börjar), då ser du hur spänningen beter sig vid just det steget.

            Comment


            • #7
              Re: Bas slår i botten

              Vid mätningar på steget så höll sig steget på runt 13.1-13.7 volt hela tiden, på hyffsat hög volym, vågade ej vrida på för mycket då baskonen härjade hel vilt är man vrider på. vid mätningarna så var en b2 ac10 portad låda på 30 liter inkopplad (vet ej avstämmning på porten). Har iaf packat ner audison steget i kartongen nu då enligt mig och en vän som ifs tävlar i spl tycker att det låter illa. Jag kanske har för höga förväntningar, men så illa tror jag inte det ska låta.

              Comment


              • #8
                Re: Bas slår i botten

                Då är det ju helt klart inga strömproblem utan det är själva steget som verkar knepigt, håller med dig där.

                Comment


                • #9
                  Re: Bas slår i botten

                  Lämna in steget på reperation!
                  BMW E38 740
                  BMW M5 -01
                  bilradiohuset.se
                  SM-guld 2012

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bas slår i botten

                    Är lågnivån riktig på stereon, så du inte har bränt jorden, då brukar det bli roliga konutslag!
                    Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                    www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                    www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bas slår i botten

                      Har den lågnivån inkopplad på a4 steget nu, och det funkar kanon

                      Comment

                      Working...
                      X