Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd: Billjud för 25,000 kr inkl installation!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpråd: Billjud för 25,000 kr inkl installation!?

    Hej,

    Jag har en 2012 VW Golf 5-dörrars halvkombi som jag vill få bättre ljud i. Min absoluta maxgräns för detta är 25,000 kr inkl allt (alla produkter, allt kablage, installation, material som dämpmatta till framdörrarna, omvandlaren till min huvudenhet RCD510 etc).

    Jag lyssnar på all slags musik förutom klassisk men mest blir det Eurodance samt Trance från 90-talet. Med systemet som jag köper så vill jag kunna spela så högt det bara går med så mycket bas som möjligt. Det ska både höras och helst också kännas när jag kommer körandes.

    Med min budget, ska man satsa på ett slutsteg till framkittet och ett till basarna eller köra på ett flerkanalsslutsteg som driver allt? Två separata slutsteg är väl att föredra men går det med min budget och räcker ström/säkringar till?

    Sluten eller portad baslåda? Sluten är om jag förstår det mer rapp men kräver sitt slutsteg för att spela högt så med tanke på min budget och att jag vill kunna spela så högt som möjligt så ska man kanske satsa på dubbla 12-tummare i portad låda framför dubbla 10-tum i sluten låda?

    Jag vill behålla mig original VAG huvudenhet RCD510 då den har navigation så tydligen kommer jag behöva köpa till en omvandlare som förstärker den låga utnivån från 1.2-1.6V upp till upp emot 10V mot slutstegen. Kommer inte på namnet men ni vet nog säkert vad jag menar och vad den kostar.

    6.5" kit i framdörrarna + dämpmatta + slutsteg.
    2x12" bas + portad låda + slutsteg.
    Installation inkl justering av systemet samt allt kablage.

    Högtalarna i bakdörrarna kommer inte att användas utan kablarna kommer plockas bort.

    Mvh
    Ante

  • #2
    Re: Köpråd: Billjud för 25,000 kr inkl installation!?

    Originally posted by Ante80
    Hej,

    Jag har en 2012 VW Golf 5-dörrars halvkombi som jag vill få bättre ljud i. Min absoluta maxgräns för detta är 25,000 kr inkl allt (alla produkter, allt kablage, installation, material som dämpmatta till framdörrarna, omvandlaren till min huvudenhet RCD510 etc).

    Jag lyssnar på all slags musik förutom klassisk men mest blir det Eurodance samt Trance från 90-talet. Med systemet som jag köper så vill jag kunna spela så högt det bara går med så mycket bas som möjligt. Det ska både höras och helst också kännas när jag kommer körandes.

    Med min budget, ska man satsa på ett slutsteg till framkittet och ett till basarna eller köra på ett flerkanalsslutsteg som driver allt? Två separata slutsteg är väl att föredra men går det med min budget och räcker ström/säkringar till?

    Sluten eller portad baslåda? Sluten är om jag förstår det mer rapp men kräver sitt slutsteg för att spela högt så med tanke på min budget och att jag vill kunna spela så högt som möjligt så ska man kanske satsa på dubbla 12-tummare i portad låda framför dubbla 10-tum i sluten låda?

    Jag vill behålla mig original VAG huvudenhet RCD510 då den har navigation så tydligen kommer jag behöva köpa till en omvandlare som förstärker den låga utnivån från 1.2-1.6V upp till upp emot 10V mot slutstegen. Kommer inte på namnet men ni vet nog säkert vad jag menar och vad den kostar.

    6.5" kit i framdörrarna + dämpmatta + slutsteg.
    2x12" bas + portad låda + slutsteg.
    Installation inkl justering av systemet samt allt kablage.

    Högtalarna i bakdörrarna kommer inte att användas utan kablarna kommer plockas bort.

    Mvh
    Ante
    Golf 5 har 3-vägs ststem i dörrarna, dessutom 8” bas så det trycker på bra med steg.

    Med din budget får du både bra steg, mycket pulver alltså riktigt bra förutsättningar för ljudtryck.
    Dock kommer folk inte känna trycket utanför när du kommer körande.
    Ska det vara så får du byta bil och lägga på ett antal hundra tusen
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Köpråd: Billjud för 25,000 kr inkl installation!?

      Originally posted by Nonne View Post
      Golf 5 har 3-vägs ststem i dörrarna, dessutom 8” bas så det trycker på bra med steg.

      Med din budget får du både bra steg, mycket pulver alltså riktigt bra förutsättningar för ljudtryck.
      I min Mk6 sitter det original ett 6.5" kit i dörrarna med diskanten i A-stolparna.

      Du skulle inte kunna tänka dig att ge lite olika förslag på produkter?

      Comment


      • #4
        Re: Köpråd: Billjud för 25,000 kr inkl installation!?

        Originally posted by Ante80 View Post
        I min Mk6 sitter det original ett 6.5" kit i dörrarna med diskanten i A-stolparna.

        Du skulle inte kunna tänka dig att ge lite olika förslag på produkter?
        Ahhhhh, var jag som läste fel där med dina 5-dörrar

        Helt rätt att Golf 6 har 6,5” i dörrarna, finns lite olika lösningar till dom.

        Här finner du högtalarsystem som passar rakt i ...

        http://gladen.com/compo_coax.html#one

        Steg till detta ....

        http://www.mosconi.se/D2.html#100.4dsp

        http://www.mosconi.se/D2.html#500.1

        D2 500.1 driver en RS-X 10

        http://www.gladen-audio.se/subwoofer.html#rsx

        Sen hade jag monterat med Plug & Play kablage för att inte klippa några kablar.
        Detta förslag klarar din budget.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Köpråd: Billjud för 25,000 kr inkl installation!?

          Originally posted by Nonne View Post
          Ahhhhh, var jag som läste fel där med dina 5-dörrar

          Helt rätt att Golf 6 har 6,5” i dörrarna, finns lite olika lösningar till dom.

          Här finner du högtalarsystem som passar rakt i ...

          http://gladen.com/compo_coax.html#one

          Steg till detta ....

          http://www.mosconi.se/D2.html#100.4dsp

          http://www.mosconi.se/D2.html#500.1

          D2 500.1 driver en RS-X 10

          http://www.gladen-audio.se/subwoofer.html#rsx

          Sen hade jag monterat med Plug & Play kablage för att inte klippa några kablar.
          Detta förslag klarar din budget.
          10.600 kr bara för slutstegen? Totalt 14,000 kr med högtalarna.

          Du tar alltså 11,000 kr för installation, baslåda, kablage, dämpning i framdörrarna samt omvandlaren för min huvudenhet?

          Varför ett 4-kanalsslutsteg till framdörrarna?

          Varför ett med DSP när jag är ute efter dunka-dunka och inte finlir?

          Varför ett monoslutsteg som fungerar bäst vid 4 ohm och "bara" lämnar 450 w när jag är ute efter dunka-dunka?

          Varför bara en 10" bas när jag vill ha 2 st 12" basar?

          Comment


          • #6
            Re: Köpråd: Billjud för 25,000 kr inkl installation!?

            Är du seriös?
            Jonas, Umeå

            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

            Comment


            • #7
              Re: Köpråd: Billjud för 25,000 kr inkl installation!?

              Det ska alltså inte låta bra utan bara högt och höras när du kör förbi?
              Jag kan tycka att 25 000kr är lite lite ifall det ska dundra på såpass som det verkar som att du vill att det ska göra.

              Framsystemet, ska det vara spl enbart eller? Finns ju många kit med spl middar, men då spelar dem ju ingen bas alls i princip. Ifall det inte ska vara rena spl middar utan några som även spelar lite bas så behöver dörrarna och dörrsidor dämpas rejält ifall man inte vill att det ska låta illa. Ett 2 kanals steg för att driva kitet eller ett 4 kanals ifall man ska dela högtalarna aktivt.

              Bas. Dubbla 10or eller 12or är väl kanske lite av en smaksak också. Men portat eller bandpasslåda är väl vägen att gå ifall det bara ska låta högt. Allra bäst blir det ifall man bygger en egen låda efter elementen man köper eller låter någon duktig människa räkna ut lådan och bygger. Sen behövs ett monoblock för att driva basarna.

              DSP kan ju vara ett bra alternativ ifall man inte vill ha en massa hög till lågnivåadaptrar. Och får time alignment och aktiv delning på köpet.

              50mm² ofc strömkabel
              Lågnivåkablar
              Signalkablar
              Distributionsblock
              Kabelskor
              Osv

              4m² dämpmaterial av alubutyl sort får du nog räkna med. Även en del foam med halvöppna celler. Bitumen eller annat material för att styra upp utsatt plåt extra.

              Så ska allt vara nytt och någon ska bygga lådan så tror jag inte 25k räcker för att det ska låta så mycket som det verkar som att du vill att det ska göra.

              Comment


              • #8
                Re: Köpråd: Billjud för 25,000 kr inkl installation!?

                Originally posted by tvett View Post
                Är du seriös?
                Det var ett väldigt produktivt inlägg. Får mig att tänka på följande bild.

                Originally posted by FutureWorld View Post
                Det ska alltså inte låta bra utan bara högt och höras när du kör förbi?
                Jag kan tycka att 25 000kr är lite lite ifall det ska dundra på såpass som det verkar som att du vill att det ska göra.

                Framsystemet, ska det vara spl enbart eller? Finns ju många kit med spl middar, men då spelar dem ju ingen bas alls i princip. Ifall det inte ska vara rena spl middar utan några som även spelar lite bas så behöver dörrarna och dörrsidor dämpas rejält ifall man inte vill att det ska låta illa. Ett 2 kanals steg för att driva kitet eller ett 4 kanals ifall man ska dela högtalarna aktivt.

                Bas. Dubbla 10or eller 12or är väl kanske lite av en smaksak också. Men portat eller bandpasslåda är väl vägen att gå ifall det bara ska låta högt. Allra bäst blir det ifall man bygger en egen låda efter elementen man köper eller låter någon duktig människa räkna ut lådan och bygger. Sen behövs ett monoblock för att driva basarna.

                DSP kan ju vara ett bra alternativ ifall man inte vill ha en massa hög till lågnivåadaptrar. Och får time alignment och aktiv delning på köpet.

                50mm² ofc strömkabel
                Lågnivåkablar
                Signalkablar
                Distributionsblock
                Kabelskor
                Osv

                4m² dämpmaterial av alubutyl sort får du nog räkna med. Även en del foam med halvöppna celler. Bitumen eller annat material för att styra upp utsatt plåt extra.

                Så ska allt vara nytt och någon ska bygga lådan så tror jag inte 25k räcker för att det ska låta så mycket som det verkar som att du vill att det ska göra.
                Som jag skrev så vill jag kunna spela så högt det bara går med så mycket bas som möjligt med produkter som inkl installation etc kostar max 25,000 kr. Jag letar alltså efter produkter som gör det jag vill att dom ska göra inom min satta budget.
                Last edited by Ante80; March 22, 2018, 21:16.

                Comment


                • #9
                  Re: Köpråd: Billjud för 25,000 kr inkl installation!?

                  Originally posted by Ante80 View Post
                  Det var ett väldigt produktivt inlägg.
                  ¨

                  Innan lägger sin energi på ett produktivt och hjälpsamt inlägg så vill man veta om personen verkligen är seriös i sin fråga. Pärlor för stenig jord du vet...
                  Jonas, Umeå

                  Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                  Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                  Comment


                  • #10
                    Re: Köpråd: Billjud för 25,000 kr inkl installation!?

                    Originally posted by tvett View Post
                    ¨

                    Innan lägger sin energi på ett produktivt och hjälpsamt inlägg så vill man veta om personen verkligen är seriös i sin fråga. Pärlor för stenig jord du vet...
                    Jag är seriös. Jag är dock inte så kunnig inom ämnet så mina frågor eller önskemål kanske tolkas som oseriösa? Jag tar gärna emot hjälp om du vill ge mig det.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Köpråd: Billjud för 25,000 kr inkl installation!?

                      Originally posted by Ante80 View Post
                      10.600 kr bara för slutstegen? Totalt 14,000 kr med högtalarna.

                      Du tar alltså 11,000 kr för installation, baslåda, kablage, dämpning i framdörrarna samt omvandlaren för min huvudenhet?

                      Varför ett 4-kanalsslutsteg till framdörrarna?

                      Varför ett med DSP när jag är ute efter dunka-dunka och inte finlir?

                      Varför ett monoslutsteg som fungerar bäst vid 4 ohm och "bara" lämnar 450 w när jag är ute efter dunka-dunka?

                      Varför bara en 10" bas när jag vill ha 2 st 12" basar?
                      Jag vet inte hur du räknar för om jag skulle ta 11000:- i installation hade det slutat på 30000:-

                      Men i vilket fall så ber jag så hemskt mycket om ursäkt att jag ”glömde” läsa ditt 1a inlägg igen då du bad om förslag.

                      Jag står helst över, jag har tyvärr bara lite över 30 års erfarenhet och vet inte hur jag ska nå upp till dina önskemål tyvärr.
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: Köpråd: Billjud för 25,000 kr inkl installation!?

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Jag vet inte hur du räknar för om jag skulle ta 11000:- i installation hade det slutat på 30000:-

                        Men i vilket fall så ber jag så hemskt mycket om ursäkt att jag ”glömde” läsa ditt 1a inlägg igen då du bad om förslag.

                        Jag står helst över, jag har tyvärr bara lite över 30 års erfarenhet och vet inte hur jag ska nå upp till dina önskemål tyvärr.
                        14,000 kr + 11,000 kr blir i varje fall 25,000 kr i min bok.

                        Ja, jag vill ha förslag men förslagen bör uppfylla det jag vill ha ut av anläggningen, att spela så högt som möjligt med så mycket bas som möjligt, inom min satta budget. Annars är förslaget menlöst.

                        När jag spenderar 25,000 kr vill jag kunna ställa lite motfrågor och få svar. Eftersom du inte vill det utan vill att man blint ska lita på dig så står jag också över.

                        Högtalare: Gladen RS 165 - 1,900 kr
                        2-kanalssteg: Gladen FD 130c2 - 2600 kr
                        Bas: 2 st Gladen RS 12 - 2,800 kr
                        Monosteg: Gladen RC 1200c1 - 2,300 kr
                        ----------------------------------------------
                        9,600 kr

                        Tror detta spelar högre än det du rekommenderade, det är också 4,400 kr billigare. Skulle inte strömmen i bilen räcka till så räcker pengarna till ett extrabatteri på 100Ah.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Köpråd: Billjud för 25,000 kr inkl installation!?

                          Du verkar ju redan kunna allt? Eller?! Nonne gav ju dig förslag på det han tror/trodde du skulle bli riktigt nöjd med. Men du kan ju mer än Nonne redan så det kommer nog inte bli många fler svar med tanke på din attityd mot dom som verkligen kan sin sak!!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Köpråd: Billjud för 25,000 kr inkl installation!?

                            Originally posted by Vargå View Post
                            Du verkar ju redan kunna allt? Eller?! Nonne gav ju dig förslag på det han tror/trodde du skulle bli riktigt nöjd med. Men du kan ju mer än Nonne redan så det kommer nog inte bli många fler svar med tanke på din attityd mot dom som verkligen kan sin sak!!
                            Nej, jag kan inte allt. Som jag skrev på första sidan så är jag inte så kunnig inom ämnet så mina frågor eller önskemål kanske tolkas som oseriösa.

                            Jag fick ett förslag men det är inte ett förslag som gör det jag är ute efter så därför är förslaget menlöst.

                            Vad är fel med min attityd? Ni tycker kanske att jag ska lite blint på vad någon främmande på nätet säger som sedan när man ställer motfrågor tackar nej till att ha mig som kund? Det säger mig att något inte stämmer.

                            Jag är ny inom detta men är inte bakom flötet. Letar man runt på nätet så hittar man bra priser så jag kan t.ex. köpa följande produkter som jag tar med mig till en installatör och allt landar på 25,412 kr.

                            Ground Zero Uranium GZUC650SQX
                            Ground Zero GZRA 2255X
                            2 st Ground Zero GZHW 30SPL + låda
                            Ground Zero GZRA 1.2500DX
                            Ground Zero Hydrogen GZHC 2.0F
                            Kablage, dämpmatta, lågnivåadapter

                            Kopplar basarna i 1 ohm så lämnar steget 2200 RMSW. Och ja, det klarar mitt startbatteri på 88Ah för det är nyinköpt i januari samt så blir det en 2F kondensator. Kommer inte stå och spela på batteriert.

                            2200 w är lite mer än 450 w som han rekommenderade i sitt förslag till en enkel 10-tummare.

                            Vilket förslag tror du spelar så som jag vill? Fast han vet ju bäst, han har ju trots allt 30 års erfarenhet.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Köpråd: Billjud för 25,000 kr inkl installation!?

                              Nej, jag håller med. Nonne gav ett dåligt förslag på en bra anläggning, skulle ha varit tvärtom...

                              En undan, vad ska du ha dämpmatta till om du vill att folk utanför bilen ska höra så mycket som möjligt? Ska det inte skorra om nummerskylten?
                              Jonas, Umeå

                              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                              Comment

                              Working...
                              X