Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helix eller Mosconi DSP?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Helix eller Mosconi DSP?

    Hej!

    Jag har aldrig haft en DSP och funderar på vilken DSP som är bäst av nämnda i rubriken när det kommer till enkelhet att använda. Eller vilken som är bättre generellt.

    Har hela tiden tänkt att jag ska köpa en Mosconi 4to6 samt manöverpanel. Söker man på DSP så hittar man ju även en del andra märken och Helix DSP ser ju rätt trevlig ut i användargränssnittet, men den är ju en hel del dyrare.

    En sak jag undrar om manöverpanelerna. Är det tänkt att man kan använda den som en fjärr för att ställa volymen på suben "on the fly"?

  • #2
    Re: Helix eller Mosconi DSP?

    Att säga vilken som är bäst är svårt, det är lika enkelt att göra bort sig med båda eller få det skitbra med båda dessa märken.
    För ser man till vad som används ute i Europa på EM så är det just Mosconi och Brax som är överrepresenterade.

    4to6 är Mosconis enklaste så om du ska jämföra kan du hoppa upp ett par pinnhål rent prismässigt.

    Användargränssnitt så skulle jag säga Mosconi är bäst på marknaden.
    Att ha ALLA funktioner på en och samma skärm är helt kass i min värld.
    Jag har och har använt flera olika DSP, har man en gång justerat en funktion så varför ska den synas och förvilla?

    Alla dessa billiga trolleriboxar är ganska likvärdiga, hur slutresultatet blir avgör den som kranar i mjukvaran.
    Världens bästa processor kommer inte att skapa ett skit om min morsa skulle tweaka
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Helix eller Mosconi DSP?

      Esx dsp finns annars oxå

      Comment


      • #4
        Re: Helix eller Mosconi DSP?

        Originally posted by Nonne View Post
        Att säga vilken som är bäst är svårt, det är lika enkelt att göra bort sig med båda eller få det skitbra med båda dessa märken.
        För ser man till vad som används ute i Europa på EM så är det just Mosconi och Brax som är överrepresenterade.

        4to6 är Mosconis enklaste så om du ska jämföra kan du hoppa upp ett par pinnhål rent prismässigt.

        Användargränssnitt så skulle jag säga Mosconi är bäst på marknaden.
        Att ha ALLA funktioner på en och samma skärm är helt kass i min värld.
        Jag har och har använt flera olika DSP, har man en gång justerat en funktion så varför ska den synas och förvilla?

        Alla dessa billiga trolleriboxar är ganska likvärdiga, hur slutresultatet blir avgör den som kranar i mjukvaran.
        Världens bästa processor kommer inte att skapa ett skit om min morsa skulle tweaka
        Då är jag din morsa då för jag kan inte ett skit om DSP;er
        Men jag hoppas jag kan lära mig. Jag har inte så stora krav egentligen. Eftersom jag inte kan byta ut stereon i bilen så är ju en DSP det enda som finns om man vill kunna styra mer av ljudet än bas och diskant som finns i min Mazdas originalstereo. Det lutar nog åt Mosconi då den är lite billigare. Jag tror jag blir nöjd.
        Tack för input!

        Comment


        • #5
          Re: Helix eller Mosconi DSP?

          Originally posted by Eazy View Post
          Då är jag din morsa då för jag kan inte ett skit om DSP;er
          Men jag hoppas jag kan lära mig. Jag har inte så stora krav egentligen. Eftersom jag inte kan byta ut stereon i bilen så är ju en DSP det enda som finns om man vill kunna styra mer av ljudet än bas och diskant som finns i min Mazdas originalstereo. Det lutar nog åt Mosconi då den är lite billigare. Jag tror jag blir nöjd.
          Tack för input!
          Du har så klart support från mig med att komma igång vid köp från Ljudbyggaren.
          Att lära dig vart du behöver ändra i frekvens är inte lika enkelt, men när grunderna sitter så är det bara att träna.
          Precis som om du ska få bättre kondis, bara att jobba på så kommer resultaten allt eftersom.
          Det jag kan göra är att "coacha"
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Helix eller Mosconi DSP?

            Originally posted by Nonne View Post
            Du har så klart support från mig med att komma igång vid köp från Ljudbyggaren.
            Att lära dig vart du behöver ändra i frekvens är inte lika enkelt, men när grunderna sitter så är det bara att träna.
            Precis som om du ska få bättre kondis, bara att jobba på så kommer resultaten allt eftersom.
            Det jag kan göra är att "coacha"
            Precis fått såld min Alpine-stereo och fingrar på beställningsknappen (i din butik Ljudbyggaren).
            Vad är det för skillnad på "Mosconi Dsp 4to6" och "Mosconi Dsp 4to6 Sp-dif"?

            Sp-dif används väl bara om man tar ut digitalt ljud från huvudenheten väl?

            Det kan jag nog inte göra på min Mazdas 3's 2017 inbyggda. Eller jag tror man kan, men det innebär att man måste modda firmwaren i huvudenheten. Så långt vill jag inte gå.

            Jag skall koppla in detta ihop med original-stereon. Jag tar ut ljudet via högnivå (efter inbyggda förstärkaren). Jag har ett Mosconi 100.4 som kopplas till 4 högtalare (ja jag vet, ni gillar inte högtalare bak, men jag gör...). Sedan har jag ett Pioneersteg till min JBL-SUB. Jag tänkte köpa till Mosconis manöverpanel (den med display) som jag hoppas kunna använda främst till volymkontroll till suben.

            Btw. Man kan välja mellan "fast frakt" och "fri frakt". Fattar inte :P
            Last edited by Eazy; December 25, 2017, 20:52.

            Comment


            • #7
              Re: Helix eller Mosconi DSP?

              Originally posted by Eazy View Post
              Precis fått såld min Alpine-stereo och fingrar på beställningsknappen (i din butik Ljudbyggaren).
              Vad är det för skillnad på "Mosconi Dsp 4to6" och "Mosconi Dsp 4to6 Sp-dif"?

              Sp-dif används väl bara om man tar ut digitalt ljud från huvudenheten väl?

              Det kan jag nog inte göra på min Mazdas 3's 2017 inbyggda. Eller jag tror man kan, men det innebär att man måste modda firmwaren i huvudenheten. Så långt vill jag inte gå.

              Jag skall koppla in detta ihop med original-stereon. Jag tar ut ljudet via högnivå (efter inbyggda förstärkaren). Jag har ett Mosconi 100.4 som kopplas till 4 högtalare (ja jag vet, ni gillar inte högtalare bak, men jag gör...). Sedan har jag ett Pioneersteg till min JBL-SUB. Jag tänkte köpa till Mosconis manöverpanel (den med display) som jag hoppas kunna använda främst till volymkontroll till suben.

              Btw. Man kan välja mellan "fast frakt" och "fri frakt". Fattar inte :P
              När det gäller SP_Dif så får du en digital ingång.
              Med denna kan du ta in digital signal från en mediaspelare, dator, DVD eller en BT adapter från Mosconi.

              Jag hade valt en en 4to6_Dif, detta bara för jag vet hur BRA det låter från en BT-källa som AMAS II.
              Går du ÄNNU längre kör du musik från en DAP och då händer det grejor

              När det gäller frakten så spelar det ingen roll vad du väljer, det är gratis frakt
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment

              Working...
              X