Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga ljud 535d e61 2009, hjälp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygga ljud 535d e61 2009, hjälp!

    Tjabba! Ny här på forumet och har läst mig galen både här och på andra forum om hur jag på bästa sätt ska få min setup att fungera men blir inte klok! Har som sagt en 535d e61 2009 med hifipaket, alltså lilla steget i bagaget. Har original aux i mittkonsolen i baksätet som jag nu bytt ut mot connect2 blåtand från brl, vilket höjde volymen och kvalitén då jag slipper "motståndet" från auxen som är omöjlig att komma åt på orginalmonterade auxen i baksätet.. Har hittills kopplat in mig på det lilla orginalmonterade steget med hög-lågnivå omvandlare och kört en enklare setup med ett 2kanaligt biltemasteg och en kappa 12a i portad låda. Nu har jag köpt en massa nya prylar och får inte ihop det. Min tanke är att köra biltemasteget fullrange med 2st Rockford 6x9or, steget har lågnivå ut så tänkte ta signal därifrån till mitt nya JBL PRO 600.1 Steg och köra 2st JBL 12or på det steget och en 1farads kondensator. Där det skiter sig är att jag bara verkar få lowrange-signal till första steget, så bara bas ur 6x9orna även om jag slår om det till fullrange. Antar att alla signaler från OEM-steget är lowrange-signal? Eller kan jag ta signal från någon annan kabel på orginalsteget? Hoppas ni förstår hur jag menar, är inte helt novis på billjud men f*ck vad krångligt bmw verkar byggt allting.. Så, har ni några förslag på hur jag ska bära mig åt för att få fullrange till 2kanals-steget som ska driva 6x9orna och lowrange-signal till 12orna?

    Tacksam för svar då jag snart sliter håret av mig! 😂

    Mvh Jamme

  • #2
    Re: Bygga ljud 535d e61 2009, hjälp!

    BMW är inte svåra, stereon driver dörrarna (fullrange) och steget driver basarna under stolarna (lowrange) .... enkelt.

    Så plocka signalen under i-brädan där kablarna går ut i dörrarna, där går vi alltid på.

    Du kan säkert också koppla in dig bakom stereon, vet flera som fått problem här ... men varför vet jag inte.

    Som jag skrivit till dig tidigare, förstår inte din tanke med en 6x9" bak då du redan har 8" under stolarna samt ska ha sub bak

    Du kommer överlappa frekvenserna så det står härliga till vilket skapar peakar och kan förvränga ljudet till något man inte eftersträvar.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment

    Working...
    X