Announcement

Collapse
No announcement yet.

klarar ett jbl gto 504 att driva JBL GT5-2402BR 2x12 tum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • klarar ett jbl gto 504 att driva JBL GT5-2402BR 2x12 tum

    tjena funderar på att köpa en ny baslåda en JBL GT5-2402BR 2x12 tum

    och har ett jbl gto 504 steg sen tidigare som jag använt att driva en mds fanatic 12a fatboy

    och det har funkat bra så min fråga är klarar detta steg att driva lådan med dubla 12 tummare eller är man tvungen o byta till ett värre steg

    mvh daniel

  • #2
    Re: klarar ett jbl gto 504 att driva JBL GT5-2402BR 2x12 tum

    Steget kan driva 2 ohm, men du får inte ut mer än 70Wrms per kanyl då.
    Steget verkar bryggbart, men då skulle lasten helst ha varit på 4 ohm.

    Det som kan göras är att dra ut kabel för båda elemeten från lådan och brygga steget.
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #3
      Re: klarar ett jbl gto 504 att driva JBL GT5-2402BR 2x12 tum

      Originally posted by tvett View Post
      Steget kan driva 2 ohm, men du får inte ut mer än 70Wrms per kanyl då.
      Steget verkar bryggbart, men då skulle lasten helst ha varit på 4 ohm.

      Det som kan göras är att dra ut kabel för båda elemeten från lådan och brygga steget.
      aa okej jo jag tror det bryggades även till min låda med den enkla tolvan

      tror du det blir effekt nog om man bryggar det för att kunna driva lådan med de dubbla 12orna ???

      Comment


      • #4
        Re: klarar ett jbl gto 504 att driva JBL GT5-2402BR 2x12 tum

        Det är en fråga som är svår att besvara då ingen annan än du vet vad som är tillräcklig stark nivå.

        Att kunna driva lådan handlar dock inte om effekt, utan om att impedansen inte får vara för låg, därav att splitta upp baselementen på två kanaler för att få ut maximalt med effekt ur de grejor du har. En gissning är att du får ut 300Wrms totalt ur steget, (560W max utskrivet), basarna tål tillsammans 550Wrms.

        Det JBL-element som sitter i lådan gissar jag efter googling på lösa element i samma prisklass har en känslighet på 93dB/2.83V@1m, dvs 90dB/1W (4ohm). Med 300W tillgängligt räcker det till 115dB om jag inte räknat fel. Sedan så måste man lägga till rumsbidraget som är ansenligt i en bilkupé, men vill inte utlova några nivåer...
        Att det är två basar spelar ingen roll, då de delar på effekten men båda bidrar till nivån. Däremot får du högre effektålighet och mindre behov av slaglängd på konen.
        Last edited by tvett; January 1, 2017, 23:03.
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • #5
          Re: klarar ett jbl gto 504 att driva JBL GT5-2402BR 2x12 tum

          Originally posted by tvett View Post
          Det är en fråga som är svår att besvara då ingen annan än du vet vad som är tillräcklig stark nivå.
          En gissning är att du får ut 300Wrms totalt ur steget, (560W max utskrivet), basarna tål tillsammans 550Wrms.
          Att kunna driva lådan handlar dock inte om effekt, utan om att impedansen inte får vara för låg, därav att splitta upp baselementen på två kanaler för att få ut maximalt med effekt ur de grejor du har.
          Det JBL-element som sitter i lådan gissar jag efter googling på lösa element i samma prisklass har en känslighet på 93dB/2.83V@1m, dvs 90dB/1W (4ohm). Med 300W tillgängligt räcker det till 115dB om jag inte räknat fel. Sedan så måste man lägga till rumsbidraget som är ansenligt i en bilkupé, men vill inte utlova några nivåer...
          aa okeej 115 db är det bra ???

          tror du det blir mer tryck än med den baslåda jag har nu med en enkel mds fanatic 12a med fatboy kant ???
          Last edited by danne_69; January 1, 2017, 23:10.

          Comment


          • #6
            Re: klarar ett jbl gto 504 att driva JBL GT5-2402BR 2x12 tum

            Min gissning är att MDS-basen har något lägre känslighet. Men lådkonstruktionen är mer utslagsgivande skulle jag tro.
            Om MDSen suttit sluten så kommer du förmodligen uppleva mer bas med en basreflex-konstruktion, men kanske ogilla ljudet...

            Använder du steget för att driva något annat idag? Vad driver du frontar med?
            Jonas, Umeå

            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

            Comment


            • #7
              Re: klarar ett jbl gto 504 att driva JBL GT5-2402BR 2x12 tum

              Originally posted by tvett View Post
              Min gissning är att MDS-basen har något lägre känslighet. Men lådkonstruktionen är mer utslagsgivande skulle jag tro.
              Om MDSen suttit sluten så kommer du förmodligen uppleva mer bas med en basreflex-konstruktion, men kanske ogilla ljudet...

              Använder du steget för att driva något annat idag? Vad driver du frontar med?
              baslådan som mds 12an sitter i är sluten den var till en 10 tums bas från början men ja sågade upp hålet och satte i mds basen

              slutsteget har jag bara använt till mds baslådan och de andra högtalarna har drivits av stereon bara

              varför skulle jag ogilla ljudet blir det mkt annorlunda när det är basreflex låda???

              Comment

              Working...
              X