Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

    Ull skall du bara ha där det är torrt, typ baslådor.

    Leta reda på LAR här på forumet och skicka honom ett PM angående adaptern, han jobbar hos Armour och har koll på alla deras produkter.
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • #17
      Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      (nej det finns ingen adapter)
      Jasså, jag sålde en till min granne nu i veckan.
      Dom har börjat importera någon kina dvd/nav och han tryckte ihop det utan problem och!
      sigpic

      Webshop

      Besöksadress butik

      Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

      Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


      Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

      Comment


      • #18
        Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

        Nordenmark: ull - jo, jag tänkte det. Ok. Adaptern: jag gör så. Tack.

        Ljudbyggaren: det låter ju intressant! Adaptrar till 9-3 2006 (med fiberoptik) för anslutning av ny huvudenhet, där även rattkontrollerna funkar?

        Fick hem bilen förut och började kika lite. Man är ofta snabb att klaga när saker krånglar, men då ska man komma ihåg att vara tacksam när det funkar också. Vet ju fortfarande inte om jag kommer få igång alla mina prylar, men fasen, min baslåda passade PRECIS med barnvagnen bak i skuffen. Hade den varit två centimeter högre hade den inte gått in under Saabs rullgardin, och fem centimeter bredare så hade inte lång last-genomförningsluckan gått att använda. Trevligt.

        Däremot verkar steg och konding bli lite tajt. Ska kolla endera dagen, men fasen vet om de inte får plats under luckan i bagaget. I mellanrummet mellan bagagegolvet och reservhjulsbaljan är det ju som ett undre, andra golv för kassar och annat. Funderar på hur mkt värme steg och konding alstrar. Det lär ju bli rätt tajt i så fall. Eller så kör man steg där under och kondingen strax bakom hjulhuset i bagaget.

        Comment


        • #19
          Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

          Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
          Jasså, jag sålde en till min granne nu i veckan.
          Dom har börjat importera någon kina dvd/nav och han tryckte ihop det utan problem och!
          Har du adaptrar för SAAB stereosystem med ICM1/2/3 passande till Pioneer DEH-P88RS/88RSII/99RS samt nyare Alpine enkel samt dubbel-din!!?? Så att prick alla funktioner behålls.

          Upp med information isf ögona-böj
          Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

          Comment


          • #20
            Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

            Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
            Jasså, jag sålde en till min granne nu i veckan.
            Dom har börjat importera någon kina dvd/nav och han tryckte ihop det utan problem och!
            Där ser man! Var väl bara en tidsfråga om när det skulle komma. Nån info om pris på en sån adapter? Är ju onekligen klart smidigare än en universal ISO som man får koppla in själv.

            Ang. dämpull (riktat till Tompa Tveskägg) så är det nono i dörrarna, som sagt det binder fukt. Jag har dock tryck in lite under högtalarna i brädan, tyckte att det förbättrade en del i mellanregistret, men det kan även vara rent psykiskt.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #21
              Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

              Ja, det vore ju grymt om det finns adapter där ute! Samtidigt, ChriZtoffer, är det väl rätt meckigt ändå att få ihop en extern HE med EHU och panelen, eller är det just bara kablaget som är utmaningen? Monteringsram finns ju såvitt jag kan förstå.

              Nej som sagt, jag misstänkte att ull binder fukt. Undviker det då. Fasen vet när jag ska ha tid att greja stereo, men fördelen är att det är ett utmärkt projekt att pilla med nån timme i taget. Sedan, apropå ljuddämpning, är vägbrus/däckljud bland det värsta jag har hört i en modern bil i min SC. Det låter som när ett lager börjar bli kasst. Trist. Det får bli både underredsmassa och diverse dämpning i bagage och kanske annat vad det lider. Hur mkt det hjälper vet jag inte, men annars är väl smalare hjul nästa steg. Nåväl, en grej i taget.

              Comment


              • #22
                Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                Den nya huvudenheten kommer inte ha nåt som helst samröre med EHUn, mer än att dom sitter ihop i samma konsoll. Om det nu inte finns nån ISO-adapter (tvivlar på det tills jag sett den) så får man antingen sno kablarna från EHU, men då kommer man inte kunna få ut blinkers och backvarnarljud m.m. Så alternativet då är att göra så som bland annat jag gjort och dra helt nya kablar till nya huvudenheten. Vart har du hittat monteringsram förresten?

                Just ljuddämpningen var riktigt dålig i bilarna där runt 06, dom snålade in en hel del på den till skillnad från dom äldre och även dom allra nyaste. Men det ska tydligen göra underverk med ett lager dämpmatta på hjulhusen.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #23
                  Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                  Jag ska börja med att köra bilen några gånger, känna in ljud, oljud, leta delar, kolla vad jag har, plats att bygga på m.m. så får jag börja ta beslut sen. Jag skulle gärna vilja behålla rattfunktionerna, men blinkers och vissa andra grejer är jag inte lika noga med. Fast alla dylika funktioner hänger väl ihop, så det blir allt eller inget misstänker jag.

                  PM:ar Ljudbyggaren och ser om han har mer info om ev. adapter.

                  Monteringsram var jag helt säker på att jag sett på flera ställen, men nu blir jag osäker. BRC har ex. en som heter "Frontsats Saab 9-3 06-", både 1-din och 2-din. Borde väl vara rätt? Ni/de som har fixat, var har ni köpt era?

                  Dämpning av hjulhusen kräver ju lite demontering, men det är nog värt det på sikt. Tycker vägljudet är under all kritik. För jag antar att det inte funkar att sätta ex SC innanför de plastskydd som sitter fastskruvade runtom hjulet i hjulhusets utsida (?). Bygger man stereo behöver man väl förmodligen demontera en del där bak ändå för kabeldragning, då kan man ju ta det då, och även sätta några remsor på bagagegolvet samtidigt.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                    Trodde han skulle skriva nåt mer här om den där adaptern men det kanske visade sig att den är för dom nyare 9-3orna... Annars så är jag väldigt intresserad av mer info om den!

                    Den monteringsram som du hittat är för bilarna med nya ljudsystemet utan fiber, till våra finns ingen monteringsram eftersom det "inte ska gå" att bygga om ljudet i dom, därför som man får plocka bort CD-spelaren och sätta en ny enhet där. ICMen (den stora enheten som du styr allt ifrån) bör du låta bli om du vill ha kvar bilen i körbart skick.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Trodde han skulle skriva nåt mer här om den där adaptern men det kanske visade sig att den är för dom nyare 9-3orna...

                      ICMen (den stora enheten som du styr allt ifrån)
                      +1

                      ICM3 samt informations displayen ger så sjukt najs överblick och funktion, nackdelen är att ljudet tyvärr inte är alldeles på själva toppen av alla möjligheter inom biljud.

                      Har ev en uppgraderad ICM2 till salu.
                      Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                        Har som väntat tyvärr fått bekräftat att adaptern inte var till vår 06:a. Då vet jag iaf.

                        Ramen: aha. Rackarns. Förstår resonemanget om det nu inte "ska" gå, men surt ändå. Hur har ni/de gjort som monterat annan HE? Tillverkat eget? Använt en snarlik ram och konfigurerat den?

                        Är det ett alternativ att köpa en ICM 2 eller 3 och uppgradera? Alla enheter är väl unika - åker man till Saab då och får den nya omprogrammerad/ingift så sid och allt lirar? Fast en nyare ICM hjälper ju inte mig att koppla in mina stereoprylar, så det är väl ur askan i elden antar jag. För nyare ICM är inte märkbart bättre än de tidigare (som alternativ till en ny HE menar jag), eller är de?

                        Comment


                        • #27
                          Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                          Det går att förbättra ljudet ut ur originalenhetn, ta bort EQn och lite sånt där men sen hur mycket bättre det blir vet jag inte. Jag skulle ha satsat på en ny riktig enhet på CD-spelarens plats istället. Jag har bara gjort ett par små täckbitar som täcker hålen på sidorna, mer behövs inte eftersom CD-spelaren håller singel-DIN storlek. ICMen bör du dock som sagt låta bli, onödigt att krångla med borttagning av den, blir inge snyggt heller.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                            Tack för alla tankar och svar. Uppskattar det.

                            Rätta mig om jag har fel, men då kan man sammanfatta det såhär:

                            Fördelar med ny HE:
                            * Allt en helt ren installation för med sig - du bygger, kopplar och installerar vad du vill i sub/steg/elementväg
                            * Bättre ljud - förstås

                            Nackdelar med ny HE:
                            * Svårt rent tekniskt, ej förberett, bökigt. Svårt att få det snyggt.
                            * Du tappar alla eller merparten av ratt- och SID-funktionerna.
                            * Helt ny kabeldragning krävs (eller kan man använda nån befintlig?)

                            Fördelar med befintlig HE:
                            * Visst kablage och ev. vissa element kan behållas
                            * Ratt- och SID-funktioner bibehålls
                            * Färre och mindre ingrepp krävs

                            Nackdelar med befintlig HE:
                            * Svårare att få till övriga delar i bygget
                            * Ev. måste man komplettera med en DSP = ökad kostnad
                            * Sämre ljud - förstås (utgångspunkten för hela diskussionen)

                            Om man bortser från det rent tekniska arbetet kabeldraning och inkoppling utgör (för det lär jag inte göra allt själv oavsett), skulle man nästan kunna ställa det ännu mer på sin spets och säga att är jag beredd att offra ratt- och SID-funktionerna, får jag mina nya HE, men vill jag prompt ha kvar dem är jag fast med min gamla. Right?

                            Är man osäker på om man ska bygga om allt verkar rekommendationen vara att börja med att byta ut i.brädans element och ev. dörrarna som nummer två. Jag har ju dock ett treregisterskit så jag gissar att det blir krångel med kabel från befintlig HE till diskanterna då, i motsats till om jag kört koaxialer?

                            Förresten, har för mig att jag läst nånstans att man ev. kan använda redan dragen kabel till... subben, eller om det var steget? Hur är det med det? Det hade ju varit guld att kanske bara behöva öppna ena sidan vad gäller tröskel, klädsel m.m.
                            Var ute och mätte och kikade igår, och det lutar åt att jag placerar steget på det undre bagagegolvet. Då är det ur vägen och man bör också kunna fä ut kablar i framkant och gå vidare under eller vid sidan av baksätet. Kondingen får däremot inte plats mellan golven. Får se var jag gör av den - om det stora bygget blir av då, vill säga.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                              Helt rätt! Du kan använda en del befintliga kablar för inkoppling av ny huvudenhet, men då försvinner möjligheten till att få ut blinkers/backvarnare och andra såna ljud. Det går annars att lösa relativt enkelt.

                              Det första man bör göra oavsett att byta högtalarna i brädan. Dom i dörrarns kan faktist spela på rätt bra, koppla på ett steg och dämpa dörrarna så börjar dom leverera! Ang. användning av befintligt kablage till originalsub så nej, det går inte. Finns inget steg monterat för den.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                                Okej. Då tar jag ett steg i taget och kommer krypa tillbaka hit gråtandes varje gång.

                                Om jag vill köra både diskanter och mid i brädan måste jag drar nya kablar till det ena paret, va'? Det sitter väl en koax per sida där och jag vill som sagt ha in två. Jobbigt att behöva demontera bräda eller panel undertill. Funderar på det gamla tricket att tejpa fast en slavkabel på originalet och dra ny högtalarkabel igenom, men då måste å andra sidan den gamla huvudenheten ut.

                                Comment

                                Working...
                                X