Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Till slutna lådor använder nog dom flesta dämpullen, det är i portade lådor använder "taggmatta" då det kan fästas på väggarna så den inte flyger omkring.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Nob fråga

      Fördelar kontra nackdelar ang mellanregister av doom typ vs tradionell högtalare?
      Volvo v70r -98 saffran
      Pioneer avic 900bt
      Fram
      Dls ur1",Dls ur2,5",Dls ur6,5"
      Bak
      Dls ur1",Dls ur3",Dls 5,25"
      Bas
      Dls nobelium 10"
      Steg
      Dls A7
      Dls A1

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Ett plus med domen är ju iaf att du slipper låda för bästa ljud.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Hej, är helt ny här på forumet och är nybörjare på det här med bilstereo, nu är det så här att jag har en gammal Saab 900 -90 som jag har fått tag i lite begagnat ljud till, det som finns till mitt förfogande för tillfället är:

          Huvudenhet: Denver stereo 4x40w
          Baslåda: Denver 800w
          Högtalare:
          Saabs originalhögtalare fram
          Biltemas billigaste 4 tums högtalare bak
          Ett par gammla 6x9: or från MDS 180w

          Slutsteg: Denver CAP 4100 4-kanals, bryggbart steg med 120w-rms per kanal, länk:
          http://www.netonnet.se/art/bil-och-b...0/116751.4698/

          Nu när jag ska sätta ihop det hela har jag lite frågor:

          1.Min plan är att koppla originalhögtalarna och biltemas 4: or direkt till huvudenheten och brygga basen på 2 av slutstegets kanaler och sedan sätta 6x9: orna på varsin kanal. Synpunkter, tips och alternativa lösningar till detta sättet att koppla mottages tacksamt.

          2.Kan slutsteget driva både basen och 6x9: orna eller blir det överbelastat. Vad händer om man överbelastar steget, går det sönder?

          3. Var ska jag montera slutsteget? Har funderat på att sätta det på baksidan av baslådan eller under golvet bredvid reservhjulet för att det inte ska vara i vägen så mycket. Eller har ni ett bättre förslag på var man lämpligen placerar steget?

          4. Känner på mig att dessa prylarna kanske inte är det allra bästa man kan få tag i rent ljudmässigt? Tips på saker jag kanske bör byta ut för att förbättra ljudkvalitén?

          Tacksam för svar
          Mvh Eskil Hjorth

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Det "ljudkvalitetstips" du troligen kommer att få av de flesta är att byta ut allting, det är ju som du säger att sakerna inte är det allra bästa.

            Om du bestämmer dig för att köpa andra grejor, hur mycket är du beredd att lägga ut i så fall?
            Vilken typ av ljud vill du egentligen få ut av anläggningen, en del dunka dunka eller annat?

            För att ge svar på dina frågor så skulle det vara bra att veta impedansen hos baslådan, men är det 4 Ohm så ska steget klara av att driva baslådan på bryggade bakkanaler och någon av de andra högtalarna på framkanalerna.
            Last edited by Optima; March 18, 2013, 21:05.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Att byta allt kommer jag nog göra i framtiden när pengarna finns till, det men just nu kan jag tänka mig att lägga ca 1000 kr på att byta det som redan finns i bilen eller lägga till saker, kanske inte värdens bästa budget om man ska bygga något seriöst men målet just när att med små medel få ut bäst kvalité ur det som jag redan har, köpte hela rasket för 500 kr av en kompis. Basen är på 4ohm.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Med nuvarande saker ska steget åtminstone driva baslådan, så mycket kan jag säga iaf. 4" högtalarna från Biltema sitter i bakdörrarna och de kan i så fall drivas av stereon eftersom eventuella baksätespassagerare borde komma i andra hand när det gäller att få till ljudet.

                Vilka högtalare som bör drivas med stegets övriga kanaler beror på hur man vill ha ljudbilden, dvs om du tycker det går bra att musik och röster hörs tydligt bakifrån eller om framhögtalarna ska ge mesta musiken och rösterna.

                Mitt råd är att låta framhögtalarna drivas av steget, sedan kan 6x9" drivas av stereon (under förutsättning att den har fyra högtalarutgångar). Om du istället driver 6x9" på steget och framhögtalarna med stereon så kommer det mesta av ljudet att höras bakifrån och du får mera dunka dunka.

                Valet är ditt.

                Men oavsett hur billiga högtalare man använder så gäller det att montera dem på ett bra sätt (stumt och tätt mot dörrsidan/hatthyllan), annars kan även "dyra" högtalare låta halvtaskigt. Man tappar snabbt trycket i midbasområdet när högtalarna sitter ostabilt och har läckage mellan elementet och baffelytan.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Ok tack ska ut till bilen och koppla in grejerna i eftermiddag eller i morgon, ska bli spännande och se hur det kommer låta

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Har inhandlat en 10" JBL P1022 sub som jag tänkte ha spelandes genom skidluckan" på en BMW E39 540 sedan. Tänkte bygga en sluten låda till denna. JBL själva rekommenderar en volym på 22 liter. Har också provat några olika program som räknar ut volymer, mått mm och där fått fram en volym av 30 liter. Så nu är jag lite småförvirrad. Har någon här byggt en sådan låda till den här subben? Tacksam för synpunkter.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Bygg en låda på 30L och prova, sen fyller du igen den till 22L med t.ex. klossar eller liknande och provar igen. Då får du själv avgöra vilket du tycker låter bäst. Har för mig att mina lådor var på närmare 30L/st.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by ChriZtoffer View Post
                        Bygg en låda på 30L och prova, sen fyller du igen den till 22L med t.ex. klossar eller liknande och provar igen. Då får du själv avgöra vilket du tycker låter bäst. Har för mig att mina lådor var på närmare 30L/st.
                        Tack. Ja, det vore ju det smartaste. Bygga lite större och sedan fylla ut den tills man blir nöjd. Ser att BRL säljer en färdigbyggd låda på 25 liter. Är dom här lådorna nått att ha kvalitetsmässigt eller är det bättre att man tillverkar en själv?

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Svårt att säga av bara bilden att dömma (har inte kollat på den i verkligheten) men den duger nog att utgå ifrån! Men jag är lite tveksam till att basen passar, yttermåtten på den är ungefär som för en 12" och lådan ser inte så hög ut
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by ChriZtoffer View Post
                            Svårt att säga av bara bilden att dömma (har inte kollat på den i verkligheten) men den duger nog att utgå ifrån! Men jag är lite tveksam till att basen passar, yttermåtten på den är ungefär som för en 12" och lådan ser inte så hög ut
                            Nej och dessutom när jag tittar närmare så ser man att deras låda har en "cut-out" för högtalaren som är ca 28cm i diameter. Min P1022 står det skall ha ett hål som är 23cm. Så då fungerar ju inte deras låda. Sedan så vill jag ju ha basen monterad i den sluttande delen av lådan. Allra helst i 70° som jag har läst mig till är lutningen på baksidan av baksätet i E39:an. Nej, det lutar nog åt att man får ta en tur till Byggmax och handla mdf.

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Nån som vet vilken serie Cerwin vega 12" bas det är?
                              Den har 2x4ohm spolar..
                              Ifall nån vet specs & lådvolymer.
                              Attached Files
                              Min projekttråd om olika bilar.
                              http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
                              Äkta bio ljud
                              http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
                              Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
                              http://mr-nonplus.blogspot.se/

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by nonplus View Post
                                Nån som vet vilken serie Cerwin vega 12" bas det är?
                                Den har 2x4ohm spolar..
                                Ifall nån vet specs & lådvolymer.
                                Ser ut som deras gamla CV 12W4,
                                sigpicMS-SOUND
                                Micke7406

                                Comment

                                Working...
                                X