Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

    Originally posted by Lellen View Post
    Mkt intressant läsning. Jag har ett Stetsom 7k2d och har maxat det mkt hårt när det gäller både till burp och i till musik. Det har aldrig klippt för mig. Har som lägst varit nere på 11.5 precis som tecno. Har 6 st Optima batterier till det. Cliplampan blinkar lite när jag spelar hårt men då är det ju som sagt att det distar lite. Jag är HELNÖJD med mitt steg men mkt vill ha mer så bara jag får mig ett jobb igen blir det ett modell större och Komposit på mina DD

    Men om clip-lampan blinkar så klipper steget, du säger att ditt steg aldrig klippt men att din clip-lampa blinkar.....
    En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

    Comment


    • #17
      Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

      Originally posted by busfabror View Post
      Men om clip-lampan blinkar så klipper steget, du säger att ditt steg aldrig klippt men att din clip-lampa blinkar.....
      Kolla på ett PA steg där har du en clip-lampa och den blinkar i takt med basen det visar väll bara att den är nära till att i klippa. Jag skulle kunna tänka mig att det är samma sak på Stetsom stegen men det vet jag ju inte.


      Originally posted by Nonne View Post
      Och vad jag hört så har de flesta strulat eller inte fungerat heller för den delen!

      När det är på det viset så undrar jag i alla fall om stegen är "så där" eller att det är skit bakom spakarna!
      Jag tror att folk har för lite ström till dessa steg eller dålig jord. Jag har 6st stinger spv 70 och 140A generator och jag har 11.5v när jag burpar.



      Jag har 2st 7k2d 12v och råkat bränt ett men det var ju mitt eget fel. Mina stetsom steg har aldrig klippt och dom funkar lika bra till musik som burp i mina öron
      En kompis till mig är kräsen när det gäller dist och sånt och när han fick höra mitt ljud så fråga han vilken ohm jag körde och jag svara 1ohm och då sa att det var ren bas fast det var 1ohm. Han tycker inte man ska koppla ner till 1ohm annars

      Comment


      • #18
        Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

        Originally posted by Sound_lover View Post
        Kolla på ett PA steg där har du en clip-lampa och den blinkar i takt med basen det visar väll bara att den är nära till att i klippa. Jag skulle kunna tänka mig att det är samma sak på Stetsom stegen men det vet jag ju inte.




        Jag tror att folk har för lite ström till dessa steg eller dålig jord. Jag har 6st stinger spv 70 och 140A generator och jag har 11.5v när jag burpar.



        Jag har 2st 7k2d 12v och råkat bränt ett men det var ju mitt eget fel. Mina stetsom steg har aldrig klippt och dom funkar lika bra till musik som burp i mina öron
        En kompis till mig är kräsen när det gäller dist och sånt och när han fick höra mitt ljud så fråga han vilken ohm jag körde och jag svara 1ohm och då sa att det var ren bas fast det var 1ohm. Han tycker inte man ska koppla ner till 1ohm annars
        Jag vet inte men om jag lirar på en PA anläggning och CLIP lampan blinkar så har jag lärt mig att det klipper...och jag lirar på PA anläggningar väldigt ofta...men vem vet, jag kanske har fel...men tror nog att någon av alla ljudkillar jag jobbat med under mina 19 år på nattklubbar o evenemang hade tillrätta visat mig om jag haft fel....

        och om inte steget klipper när "CLIP-LAMPAN" blinkar så är det väl ganska dumt att sätta en diod som man kallar "CLIP-LAMPA".....
        En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

        Comment


        • #19
          Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

          Originally posted by busfabror View Post
          Jag vet inte men om jag lirar på en PA anläggning och CLIP lampan blinkar så har jag lärt mig att det klipper...och jag lirar på PA anläggningar väldigt ofta...men vem vet, jag kanske har fel...men tror nog att någon av alla ljudkillar jag jobbat med under mina 19 år på nattklubbar o evenemang hade tillrätta visat mig om jag haft fel....

          och om inte steget klipper när "CLIP-LAMPAN" blinkar så är det väl ganska dumt att sätta en diod som man kallar "CLIP-LAMPA".....
          Jag har PA stereo hemma men jag har alltid kört den i 1ohm men den går bara ner till 2ohm och jag spelar max så bryter det inte men klipp lampan blinkar i takt med basen. Alla PA steg jag har sett på disco/hemma hos folk har det blinkat i takt med basen men dessa PA steg har ju verkligen fått arbetat. Dom steg du har sett har väll kanske så mycket kräm så dom inte blinkar?

          Comment


          • #20
            Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

            visst är det väll så att när clip lampan lyser så klipper steget. Inte kan det var så att lampan lyser innan klipp.
            Men att clip lampan blinkar visar väll bara att man blockar max ur steget så man vet vart begränsningen ligger.

            Comment


            • #21
              Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

              Originally posted by Sound_lover View Post
              Jag har PA stereo hemma men jag har alltid kört den i 1ohm men den går bara ner till 2ohm och jag spelar max så bryter det inte men klipp lampan blinkar i takt med basen. Alla PA steg jag har sett på disco/hemma hos folk har det blinkat i takt med basen men dessa PA steg har ju verkligen fått arbetat. Dom steg du har sett har väll kanske så mycket kräm så dom inte blinkar?
              Har absolut spelat på, som du uttrycker det "klenare steg"....det finns en anledning till att det monteras en clip-lampa....behöver man säga mer, om sen en tillverkare väljer att sätta en "clip-lampa" som indikerar klipp,dist eller vad du vill kalla det som indikerar clip långt innan det distar eller klipper så förefaller det väldigt dumt....så om du och dina vänner eller de som spelar på nattklubbar skiter i clip-lampan de e ju upp till er, jag tror nog att Brasiljanarna satte clip lampan av en anledning...och inte för det ska blinka snyggt i bilen, då hade dom nog valt den blå dioden till det istället för en röd....
              En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

              Comment


              • #22
                Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                Lyser diverse varningslampor är något fel.......punkt slut!
                Att köra en anläggning hemma i 1 ohm......till vilken anledning
                Har du inte 240 volt i vägguttaget?
                Behöver du lasta ner så in i måste du ha ett rätt stort rum eller aldeles för liten stärkare.
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #23
                  Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                  Originally posted by Sound_lover View Post



                  Jag tror att folk har för lite ström till dessa steg eller dålig jord. Jag har 6st stinger spv 70 och 140A generator och jag har 11.5v när jag burpar.



                  11,5 volt!!!

                  Allt under 12volt är inte bra, särskilt i er värld!
                  Ni om några behöver ström, om du kollar på dina specar så har du höga siffror ju mer ström du har!
                  Är väl bara Sinfoni som specar under 12 volt!

                  Tror nog att du vunnit på att bara köra ett steg med mer mos, belastningen är enorm för ditt slutsteg.!

                  När spänningen sjunker är det lätt att grejorna pajjar!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #24
                    Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Lyser diverse varningslampor är något fel.......punkt slut!
                    Att köra en anläggning hemma i 1 ohm......till vilken anledning
                    Har du inte 240 volt i vägguttaget?
                    Behöver du lasta ner så in i måste du ha ett rätt stort rum eller aldeles för liten stärkare.
                    Jag har många basar så är förstärkaren klen också men det är ju bara bas förstärkaren jag kör i 1ohm har en annan förstärkare till dom högre frekvenserna.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                      Originally posted by Nonne View Post
                      11,5 volt!!!

                      Allt under 12volt är inte bra, särskilt i er värld!
                      Ni om några behöver ström, om du kollar på dina specar så har du höga siffror ju mer ström du har!
                      Är väl bara Sinfoni som specar under 12 volt!

                      Tror nog att du vunnit på att bara köra ett steg med mer mos, belastningen är enorm för ditt slutsteg.!

                      När spänningen sjunker är det lätt att grejorna pajjar!
                      Jag vet. jag har mer batteri på gång.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                        Originally posted by busfabror View Post
                        Har absolut spelat på, som du uttrycker det "klenare steg"....det finns en anledning till att det monteras en clip-lampa....behöver man säga mer, om sen en tillverkare väljer att sätta en "clip-lampa" som indikerar klipp,dist eller vad du vill kalla det som indikerar clip långt innan det distar eller klipper så förefaller det väldigt dumt....så om du och dina vänner eller de som spelar på nattklubbar skiter i clip-lampan de e ju upp till er, jag tror nog att Brasiljanarna satte clip lampan av en anledning...och inte för det ska blinka snyggt i bilen, då hade dom nog valt den blå dioden till det istället för en röd....
                        jag orkar inte bråka jag sa vad jag trodde ni får tro vad ni tror.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                          Originally posted by Sound_lover View Post
                          jag orkar inte bråka jag sa vad jag trodde ni får tro vad ni tror.
                          Nej Nej, det är absolut inte som jag bråkar eller vill bråka, snarare tvärtom, jag delar med mig om mina erfarenheter....och hoppas samtidigt att dom som kan bättre kan tillrättavisa mig...

                          Mvh
                          Jonas
                          En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

                          Comment


                          • #28
                            Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                            Bäst att vi tar reda på vad denna clip lampa verkligen betyder?

                            Jag trodde den betydde att så fort lampan blinkar till lämnar steget oren signal, alltså dist.
                            Men vi som håller på med DB (ton) pressar ju max vad som finns för att få högsta möjliga db och till en viss gräns ökar ju resultaten på db mätaren även om det är lite dist. Så att lampan lyser vid en burp är ju inte konstigt.

                            Men bättre vi får svart på vitt vad detta är för lampa?
                            155++db@25hz
                            http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                            sigpic

                            Ljudbyggaren.se

                            Comment


                            • #29
                              Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                              Originally posted by Techno_Bass View Post
                              Men bättre vi får svart på vitt vad detta är för lampa?
                              Bestämde vi inte att det var disco lampan??

                              Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

                              VEM FAAAN VAR WIECHERT?

                              Comment


                              • #30
                                Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                                Originally posted by Stickan View Post
                                Bestämde vi inte att det var disco lampan??
                                Burn baby burn, Disco Inferno!

                                Min Cliplampa blinkade till nån gång minns ja på springbreak efter långt spelande så det stämmer kanske som ni säger

                                Annars säger jag att under 10V är inget ovanligt om, du sätter en Fluke multimeter på lägsta uppmätta volt och burpar max i en normal bil / Street godkänd. Så att saker rasar ibland har jag full förståelse för.
                                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                                www.garaget.org/Frippe_L

                                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                                Comment

                                Working...
                                X