Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amega QW6 ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Amega QW6 ?

    Originally posted by The Stiggisch View Post



    Försvinn!
    sigpic

    What does not kill you, simply makes you.........stranger.

    Comment


    • #77
      Re: Amega QW6 ?

      Originally posted by Horsyhorse View Post
      Det finns 6.5or som spelar tyngre på djupet än QW6.
      QW6 har däremot en helt annan musikalitet upp i registret, vilket gör den möjlig att
      dela ganska högt när man adderar den till t.ex orginalhögtalare, eller varför inte ett par Amega Q-coax 350.

      Pierre
      Jaja dissa mina funderinga nu bara.............
      Men då skiljer den sig en del emot RW6 på den punkten , dvs att den även spelar bra midbas!?
      Jag tänkte faktiskt inte så mkt på just midbasen när jag lyssnade på den ihop med 3.5" men jag har för mig att han delade med ett ganska stort gap i frekvens imellan dom i V70in , kanske för att höja effekt tåligheten hos trehalvorna?
      I Kombo men 6.5" kit delade han QW6 vid 80Hz(vet inte brantheten) iallefall.
      Nu är ju allt detta orelevant i ChriZtoffers fall då han skall montera dem helt annorlunda och han måste nog helt enkelt testa dem och jämföra mot de han har idag.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #78
        Re: Amega QW6 ?

        Originally posted by PhoenixG View Post


        Om jag tolkar den "övre kurvan" Hz kontra dB SPL så fungerar elementet som bäst mellan cirka 70 Hz - 160 Hz. Är jag hyfsat korrekt då?

        Om man tittar på frekvensresponsen så skulle man mycket väl kunna dela som Christoffer var inne på vid 120 Hz och få ett gott resultat.
        Sen så är det väl så mycket annat som spelar in om resultatet ska bli bra eller ej.

        Den kurvan då som har en peak vid 50Hz för att sen dala ned mot 100 Hz för att sedan stiga igen. Är det Hz kontra Ohm? Hur tolkar man den kurvan?
        Aha, det var på DEN nivån du var

        Övre kurvan är frekvenssvaret i free-air (antar jag).

        Den "spetsiga" kurvan är impedansen plottad mot frekvens, och att den "spikar" där den gör är helt enkelt för att där är resonansfrekvensen för elementet.

        /Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #79
          Re: Amega QW6 ?

          Originally posted by jonash View Post
          Aha, det var på DEN nivån du var

          Övre kurvan är frekvenssvaret i free-air (antar jag).

          Den "spetsiga" kurvan är impedansen plottad mot frekvens, och att den "spikar" där den gör är helt enkelt för att där är resonansfrekvensen för elementet.

          /Jonas
          Kanon Jonas! You have enlightened me
          Det var lilla högtalarskolan.
          Finns det stora högtalarskolan också? Vart anmäler jag mig?
          sigpic

          What does not kill you, simply makes you.........stranger.

          Comment


          • #80
            Re: Amega QW6 ?

            Originally posted by PhoenixG View Post
            Kanon Jonas! You have enlightened me
            Det var lilla högtalarskolan.
            Finns det stora högtalarskolan också? Vart anmäler jag mig?
            Den kan vi ta hos hästen nästa gång, valfritt språk, Svenska eller gutamål

            Fast det beror på om Hästen vill ha dit mig någe mer, av en massa anledningar...
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #81
              Re: Amega QW6 ?

              Originally posted by jonash View Post
              Den kan vi ta hos hästen nästa gång, valfritt språk, Svenska eller gutamål
              Vi behöver nog tolk vilket språk du nu än väljer. En Värmlänning och en Goatlanning och alkohol inblandat. Uj,uj,uj

              Originally posted by jonash View Post
              Fast det beror på om Hästen vill ha dit mig någe mer, av en massa anledningar...
              Det där tänker jag inte ägna en tanke åt att försöka klura ut vad det handlar om
              sigpic

              What does not kill you, simply makes you.........stranger.

              Comment


              • #82
                Re: Amega QW6 ?

                Originally posted by PhoenixG View Post
                Vi behöver nog tolk vilket språk du nu än väljer. En Värmlänning och en Goatlanning och alkohol inblandat. Uj,uj,uj



                Det där tänker jag inte ägna en tanke åt att försöka klura ut vad det handlar om
                Äh, en svag version av grannfejden.

                Du vet, jag dricker ju bara upp hans öl, och det sitter fortfarande inget DynAudio i bilen
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #83
                  Re: Amega QW6 ?

                  Med två stycken QW-raringar i kombo med 4 Amega-middar, så börjar det bli lite fladder faktiskt
                  sigpic

                  What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                  Comment


                  • #84
                    Re: Amega QW6 ?

                    Fick hem ett rör i veckan som jag har lekt lite med, gillar helt klart det jag hör! Vist det är lite klent i botten jämfört med alpine Type-Xen men från ca 50Hz och uppåt så spelar QW6an (ensam) minst lika bra som middarna i dörrarna, nedåt så hänger den med ännu bättre. Ska bli riktigt skoj att få dit en i varje dörr och se vad som händer!
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #85
                      Re: Amega QW6 ?

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Fick hem ett rör i veckan som jag har lekt lite med, gillar helt klart det jag hör! Vist det är lite klent i botten jämfört med alpine Type-Xen men från ca 50Hz och uppåt så spelar QW6an (ensam) minst lika bra som middarna i dörrarna, nedåt så hänger den med ännu bättre. Ska bli riktigt skoj att få dit en i varje dörr och se vad som händer!
                      Det där med en i vardera dörren är något som jag också funderat på. Det blir inte av denna gång dock.
                      Jag hoppas att du gör verklighet av idén. Det kommer ställa stora krav på stabil montering och dämpning. Men det behöver ju knappast jag säga till dig

                      QW 6: orna drivs nu av A7:ans monokanal vilket enligt spec ska ge 440 Watt i 2 Ohm. Jag tror nog att det inte vore fel med ytterliggare lite effekt

                      Och som du säger så vore det kul med lite mer botten. Backa upp det där med en Amega 12:a eller två vore kul. Men kostnaderna har redan skenat iväg så nej! ...........................................eller f@n vet, kanske det kanske

                      Vi ses förmodligen hos hästen
                      sigpic

                      What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                      Comment


                      • #86
                        Re: Amega QW6 ?

                        Låda till dom är givet, och den ska göras i så tjockt material som möjligt så stumt kommer det nog bli. Dörrarna i sig är redan stumma sen innan. Testade att brygga mitt PDX-F4 (200Wrms) till Amegan, det funkade väl, men när jag kopplade på M12 monoblocket (1267Wrms) då jäklar började det hända saker! Så planen är ett bryggat F6 (300Wrms) till Amegorna sen. Hoppas verkligen hinna få klart det till Motorshowen, får se om det lyckas...
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #87
                          Re: Amega QW6 ?

                          Mycket lovord om QW6. Men var köper man den? Jag hittar ingen återförsäljare som listar den i sortimentet.

                          Comment


                          • #88
                            Re: Amega QW6 ?

                            Seastreams har den bland annat.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #89
                              Re: Amega QW6 ?

                              Tänkte ta och skriva några rader här nu när man testat subben. Köpte en i rör våras som synes ovan. Testade den med lite olika placeringar och fick den att lira på bra ihop med koaxialerna på brädan, helt klart ett bra köp om man vill ha nåt som spelar på utan att ta särskilt mycket plats, funkar kanon under handskfacket riktad mot mittkonsollen eller utåt hjulhuset.

                              Men så införskaffade jag även ett par lösa QW6or som var tänkta att monteras i dörrarna, har gått så där med den planen. Testkörde dom i lösa 5L lådor på varsin sida i bilen och det var ett klart steg uppåt från RQ6orna i dörrarna men tiden & lusten fanns inte för att att bygga lådor, så basarna blev liggandes. Tills i förra veckan då jag bestämde mig för att leka lite med dom. Plockade fram en 13.5L stor sluten låda som fixades till för att inhysa båda Amegorna och stoppade in lådan på passagerarsidan, nu börja det hända saker! Spelar på bra men inte riktigt så djupt som jag ville.

                              Testade då att slänga ihop en 20L låda och stoppa i ett 25cm långt 3" rör i, totaltvolymen med basar och rör på plats blev alltså cirka 18L & avstämningen 45Hz. OJ OJ OJ! Satan i gatan vilket drag! Trodde inte att ett par så små basar kunde spela på så galet i en så liten låda. Helt underbar till t.ex. eurodisco och hårdrock, men fortfarande så saknar jag botten. Så idag gjordes ett längre rör och avstämningen ramlade ner mot 35Hz, där satt den! Spelar visserligen inte riktigt lika hårt som med den högre avstämningen men mer linjärt och allmänt trevligare. Om det inte vore för att lådan gör det svårt att skjutsa folk så skulle den nog faktist få ersätta Alpine 12an i vinter.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment

                              Working...
                              X