Announcement

Collapse
No announcement yet.

Big 3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Big 3

    Tänkte göra en "Big 3" uppgradering på min bil inför kommande ljudbygge, har kollat youtube, men har frågor som nån vänlig själ kanske kan besvara.

    -Vad ska jag ha för säkring mellan generatorn och Batteriet?
    -Vad ska jag ha för dimension på kablarna, 20mm2 eller 50mm2? (större=bättre?)

    Har inga planer att tävla eller nått sånt, utan bara få till ett bra mysljud i bilen.

    Tack på förhand

  • #2
    Re: Big 3

    1-Du skall inte ha ngn säkring alls imellan generatorn och batteriet(det sitter väl ingen där original?) utan säkringen/säkringarna skall sitta på kabeln/kablarna från batteriet till steg/stereo.
    2- Det beror på hur kraftig generator du har och vad du får plats med för kabelskor på denna men ja större=bättre , glöm ej att det skall vara pressade kabelskor samt att det inte brukar skada att montera ordentliga polskor på batteriet typ "Skyllermarks"
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Big 3

      Tack för snabbt svar Hewi

      jag kollade denna video och där har dem säkring mellan generator och batteri, är helt novis på det här med billjud så jag trodde det skulle vara så...
      (http://www.youtube.com/watch?v=p82xR...eature=mh_lolz)

      Comment


      • #4
        Re: Big 3

        Visst kan man säkra av den kabeln men som sagt är den inte det original och inte ens för tävling krävs detta.
        OM man skall/vill säkra av den så för att göra en korrekt säkring av kabeln så skulle man montera 2st säkringar isåfall , en så nära generatorn som möjligt och en så nära batteriet som möjligt då varje strömkälla behöver säkras av.
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Big 3

          Gammal tråd men..
          Min bil har en avsäkrad generator på 150A på samma kabelslinga sitter även startmotorn. Detta sitter som original.

          Comment


          • #6
            Re: Big 3

            Originally posted by Orfeous View Post
            Gammal tråd men..
            Min bil har en avsäkrad generator på 150A på samma kabelslinga sitter även startmotorn. Detta sitter som original.
            Gissar på din bil kommer från USA, en kompis till mig hade en djäkligt skum säkring på generatorn.

            En ”normal” bil får inte ha avsäkrad generator, går säkringen sönder brinner generatorn.
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Big 3

              Opel Insignia, iaf min, har säkring på kabeln som går från batteriet ner till generatorn.
              Det sitter flera säkringar där, precis vid batteriet.
              Så skall det pillas med Big 3 blir det nog att fortsätta med det..

              Comment


              • #8
                Re: Big 3

                Ja detta skall även jag göra på min kärra som steg 1 i mitt kommande bygge.
                Den stora frågan efter det är ju hur vida man behöver ha ett skiljerelä och separat batteri i skuffen eller inte.
                Kanske räcker att ha ett starkt & friskt batteri under huven...

                Planerar att ha endast ett (6-8 kanals DSP) steg som driver allt inklusive en liten baslåda..
                Last edited by Mag75; April 1, 2018, 13:52.

                Comment


                • #9
                  Re: Big 3

                  Ska man inte stå och spela musik med motorn avstängd så tror jag 1st friskt batteri fungerar utmärkt. Sen kan man ju alltid köpa ett nytt AGM batteri.
                  Gör man big three och 1st AGM batteri så klarar man sig rätt långt skulle jag säga. I alla fall om man spelar musik när man kör.

                  Mvh FutureWorld

                  Comment


                  • #10
                    Re: Big 3

                    Originally posted by FutureWorld View Post
                    Ska man inte stå och spela musik med motorn avstängd så tror jag 1st friskt batteri fungerar utmärkt. Sen kan man ju alltid köpa ett nytt AGM batteri.
                    Gör man big three och 1st AGM batteri så klarar man sig rätt långt skulle jag säga. I alla fall om man spelar musik när man kör.

                    Mvh FutureWorld
                    Ja det är väl den enklaste lösningen. För ett nytt batteri behöver jag nog köpa oavsett, om jag vill vara säker på att det alltid finns nog med kräm till ljud systemet. Får nog bli ett XS Power eller Optima "yellow top" batteri i motor rummet, istället för ett extra i bagaget. Nu är väl AGM inte något specifikt start batteri, men skall nog funka fint ändå, då det tar emot laddning snabbare än ett klassiskt våt cells batteri.

                    Så om man sköter underhålls laddningen kommer det nog fungera utan problem misstänker jag. Som med de flesta andra batterier med andra ord..

                    Tack

                    Comment


                    • #11
                      Re: Big 3

                      Originally posted by Mag75 View Post
                      Ja det är väl den enklaste lösningen. För ett nytt batteri behöver jag nog köpa oavsett, om jag vill vara säker på att det alltid finns nog med kräm till ljud systemet. Får nog bli ett XS Power eller Optima "yellow top" batteri i motor rummet, istället för ett extra i bagaget. Nu är väl AGM inte något specifikt start batteri, men skall nog funka fint ändå, då det tar emot laddning snabbare än ett klassiskt våt cells batteri.

                      Så om man sköter underhålls laddningen kommer det nog fungera utan problem misstänker jag. Som med de flesta andra batterier med andra ord..

                      Tack
                      Biltemas gula AGM batterier är prisvärda och ska fungera bra. Många som använder dem. Tror det är 5 års garanti på dem också

                      Comment


                      • #12
                        Re: Big 3

                        Ja dom är ju ca 500:- billigare än de jag nämnde och säkert helt ok ..men är lite allergisk mot Biltema

                        Sorry...men vad kan jag säga.......det sitter i ryggraden bara

                        Comment


                        • #13
                          Re: Big 3

                          Originally posted by Mag75 View Post
                          Ja dom är ju ca 500:- billigare än de jag nämnde och säkert helt ok ..men är lite allergisk mot Biltema

                          Sorry...men vad kan jag säga.......det sitter i ryggraden bara
                          Så kan de va 80Ah biltema agm kostar 1749kr, ett 75Ah yellow top kostar ca 3400kr. För stor prisskillnad gentemot prestanda att jag skulle köpa ett yellow top.
                          Nästa gång jag ska köpa bilbatteri så blir det Biltemas agm. Använder idag Varta 80Ah agm.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Big 3

                            Ja det tåls att fundera på...

                            Comment

                            Working...
                            X