Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga gällande ink. basar till slutsteg ohm hit, ohm dit... =P

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga gällande ink. basar till slutsteg ohm hit, ohm dit... =P

    Hej! Har köpt ett baspaket och undrar nu hur jag skall koppla in basarna i rätt följd till detta..
    http://www.dbakuten.se/paketlosningar/baspaket-louder/cerwin-vega-louder-ii/?group=prod_prod_grp-s1%2F2985"]http://www.dbakuten.se/paketlosningar/baspaket-louder/cerwin-vega-louder-ii/?group=prod_prod_grp-s1%2F2985"]http://www.dbakuten.se/paketlosningar/baspaket-louder/cerwin-vega-louder-ii/?group=prod_prod_grp-s1%2F2985

    "Baspaketet går i 1ohm för maximal prestanda"

    Bild på hur basarna ser ut
    Är alltså 2 spolar (4 anslutningspunkter) på varje bas.

    Bild på hur steget ser ut:

    Info om steget: http://www.dbakuten.se/bilstereo/slu..._grp-s1%2F2779

    Har ritat en skiss på datorn som hade varit busenkel för någon att rita in kabeldragningen mellan ansl.punkterna men verkar bara fungera med länkar till sidor så får hoppa det..

    Hoppas att nån vänlig själ vill hjälpa mig med detta!

  • #2
    Re: Fråga gällande ink. basar till slutsteg ohm hit, ohm dit... =P

    Jag antar att frågan är hur du ska koppla in basarna till steget för att uppnå 1ohm?
    I länken så sitter basarna i en låda. Är den inte redan kopplad till 1ohm? Har den två terminaler?

    Alla spolar ska kopplas parallellt. Alla minus till minus och alla plus till plus. Du kan skala kabeln på "mitten" och trä den igenom ena terminalen så att den räcker till terminalen på andra sidan basen.
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #3
      Re: Fråga gällande ink. basar till slutsteg ohm hit, ohm dit... =P

      Originally posted by tvett View Post
      Jag antar att frågan är hur du ska koppla in basarna till steget för att uppnå 1ohm?
      I länken så sitter basarna i en låda. Är den inte redan kopplad till 1ohm? Har den två terminaler?

      Alla spolar ska kopplas parallellt. Alla minus till minus och alla plus till plus. Du kan skala kabeln på "mitten" och trä den igenom ena terminalen så att den räcker till terminalen på andra sidan basen.
      Tack för att du visar intresse!
      Ja precis, var kanske lite otydlig i min frågeställning. Jag trodde också att baslådan skulle levereras monterad (som på bilden) men icke... Därav min dumma(?) fråga..
      Tror jag hängde med hur du menade, men ska man inte brygga utgången på steget också? Känns som att det inte blir helt rätt nu men bifogar en bild...

      Comment


      • #4
        Re: Fråga gällande ink. basar till slutsteg ohm hit, ohm dit... =P

        Eller såhär? Bygel mellan båda + utgångarna och - utgångarna?

        Comment


        • #5
          Re: Fråga gällande ink. basar till slutsteg ohm hit, ohm dit... =P

          Steget är 1 kanal. Utgångarna är med största säkerhet gemensamma. Ingen bryggning av 2 kanaler.

          Så koppla som på bilden. Som sagt, kabeln som går till varje baselementents pol kan vara hel och skalad "på mitten".
          Jonas, Umeå

          Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
          Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

          Comment


          • #6
            Re: Fråga gällande ink. basar till slutsteg ohm hit, ohm dit... =P

            Originally posted by tvett View Post
            Steget är 1 kanal. Utgångarna är med största säkerhet gemensamma. Ingen bryggning av 2 kanaler.
            Det har du ju rätt i

            Ska göra som du beskrev med uppskalning mitt på och i änden!

            Hur vet man om det är 1/2/4 OHM?

            Comment


            • #7
              Re: Fråga gällande ink. basar till slutsteg ohm hit, ohm dit... =P

              Varje spole är 4 ohm. Tillsammans parallellt på ett baselement blir det då 2 ohm. Båda tillsammans blir alltså 1 ohm.
              Jonas, Umeå

              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

              Comment


              • #8
                Re: Fråga gällande ink. basar till slutsteg ohm hit, ohm dit... =P

                Okej! Så i serie adderar man varje element (ohm-talet) och vid paralellkoppling subtraherar man! Stort tack för din hjälp!

                Comment


                • #9
                  Re: Fråga gällande ink. basar till slutsteg ohm hit, ohm dit... =P

                  Originally posted by turbogubben View Post
                  Okej! Så i serie adderar man varje element (ohm-talet) och vid paralellkoppling subtraherar man! Stort tack för din hjälp!
                  Nja...
                  Subtraherar gör man aldrig.

                  Vid seriekoppling; R(total) = R(1) + R(2) + etc

                  Vid parallellkoppling; 1/R(total) = 1/R(1) + 1/R(2) + etc

                  Vid undantaget att R(1) = R(2) som gäller i de flesta fall vid parallelkippling av två högtalare kan det dock förenklas till R(total) = R(1)/2

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fråga gällande ink. basar till slutsteg ohm hit, ohm dit... =P

                    Tack igen. Byglade bägge + och bägge minus och kontrollmätte med multimeter 1.1 ohm ✌

                    Comment

                    Working...
                    X