Announcement

Collapse
No announcement yet.

4th order bandpass - Ett spännande alternativ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

    Originally posted by jonash View Post
    Kan mycket väl bli det i en bil ja.

    Om man inte förstår bilesn överföringsfunktion (som är unik för varje modell) så skall man INTE ge sig på att göra bandpasslådor för SQ bruk åtminstone. Inte utan att få väldigt konstiga resultat, med största sannolikhet.
    Jag kör Cerwin Vega, så SQ rimmar väl inte

    Originally posted by Jonhny View Post
    Nej, det följer ingen enkel linje alls. När jag har mätt så har det funnits en stor förstärkning någonstans 40-55 beroende på bilstorlek och precis ovanför det en stor utsläckning ca 55-75Hz. Sen >80Hz finns det gain igen. Det är den stora utsläckningen 55-75Hz jag tycker är jobbig att hantera. Dessa siffror är ungefärliga, men mycket gain vid en frekvens och sen utsläckning en halv oktav ovanför är i mitt tycke normalt att förvänta sig i akustiken i en bil.

    Jag har mätt på C30, golf 4, e39 kombi. Mätt med en 12" i 19L lättplacerad låda i bagaget. Mik vid nackstödet förarsidan.


    Angående portar. Tänk på att porten stryper ljudtrycket om den är för liten. Ifall det inte finns plats till mer än en 4"-port tycker jag det är bättre att köra en 8" och kräma ur allt ur den än att köra en 12" som stryps. 30m/s porthastighet som simuleringsprogrammen ofta anger som gräns är på tok för mycket. Mina erfarenheter är att då har elementet strypts ordentligt. Det är inte flåsljud som är problemet utan just att du kunde lika gärna använt en mindre bas.
    Min kupé är ganska liten, trots stor bil. (Honda legend coupe)
    Så blir gainen vid en högre eller lägre frekvens när man minskar kupestorleken?

    Jag planerar att köra ett 6" rör i min 4th order. Dock kommer jag endast mata basen med 1500w. Så den spelat väl inte fullt ut.

    Comment


    • #92
      Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

      Partyvan:
      Här har du ett djupbasmonster av rang. I bilderna ligger en blygsam kupéförstärkning på 6db/oktav från 55hz. I princip bör den här prylen spela mer eller mindre rakt mellan 90-25hz. Nu är portarna REJÄLT tilltagna (eftersom att det går!) och du har gott lådvolym att leka med.
      Bakkammarport: 1200cm^2, 55cm.
      Framkammare: 1600cm^2, 13cm.





      Det bara vattnas i blicken på mig då jag ser det här... harre djävlar vad jag önskar jag hade haft mer plats!!!

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #93
        Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

        Originally posted by frejohg View Post
        Jag kör Cerwin Vega, så SQ rimmar väl inte



        Min kupé är ganska liten, trots stor bil. (Honda legend coupe)
        Så blir gainen vid en högre eller lägre frekvens när man minskar kupestorleken?

        Jag planerar att köra ett 6" rör i min 4th order. Dock kommer jag endast mata basen med 1500w. Så den spelat väl inte fullt ut.
        Högre frekvens, men det beror på alla bilens mått. Bredden och höjden är viktiga.

        Comment


        • #94
          Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

          Originally posted by Jonhny View Post
          Högre frekvens, men det beror på alla bilens mått. Bredden och höjden är viktiga.
          Har du lust att utveckla lite vad du vet om bredd vs höjd vs volym på kupé gainen? hur resoneras det?

          Nyfiken Surk

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #95
            Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

            Originally posted by zrken View Post
            Har du lust att utveckla lite vad du vet om bredd vs höjd vs volym på kupé gainen? hur resoneras det?

            Nyfiken Surk
            Jag har inte så mycket att komma med tyvärr.
            Höjd och bredd på kupen brukar stämma ganska bra med en kvarts våglängd av de utsläckta frekvenserna. Det är utsläckningen som intresserar mig mest då jag inte är intresserad av att spela högt vid 40Hz i bruksbilen. Däremot irriterar det mig att det inte finns något vid 60Hz alls.

            Det jag tycker är intressant i mina enkla mätningar är att värsta utsläckningen ligger mellan 60 o 65Hz i en bmw e39 kombi och 65-70Hz i en volvo c30. Skillnaden i iängd på kupeutrymmet i de bilarna är nog 30-50%. Skillnad i bredd och höjd mellan bilarna är kanske 10-15%. Skillnaden i frekvens på utsläckningen är typ 10-12%, ungefär som skillnaden i bredd och höjd mellan bilarna.
            Max gain ligger är nånstans runt 40Hz i e39 och cirkus 55Hz i C30n. Där har vi en skillnad i frekvens som är i storleksordning som skillnad mellan kupelängder i c30 och e39 kombi. Tolka som du vill...

            Comment


            • #96
              Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

              Originally posted by Jonhny View Post
              . Tolka som du vill...
              Ja nu gösses skall det tolkas
              Mycket intressant! Jag provar och funderar högt på din data samt lite annan och ger mig i kast med några lösa hypoteser.

              Kastar in den här grafen som ytterigare underlag:


              Där ser man att dina siffror speglas rätt väl. Att C30 och A3 hamnar väldigt snarlikt - Det ger stöd åt dina siffror.
              Speciellt intressnat är att jämföra A6an mot A4ans kupér. A4ans lite smalare och kortare kupé ger en lite puckligare peak runt 45hz, där A6an får en bredare och jämnare förstärkning snarare runt 40hz.
              Tämligen spännande med TT-s rundade kupe som i sammhanget blir både relativt bred och kort, ej speciellt hög eller. Vilket genererar en tacksam förstärkningskurva.

              Chritzoffers mätning är inte riktigt lika enkel att tyda som överstående graph, men i SAAB Sedan;

              I Chriztoffers mätning kan man sluta sig till att förstärkningen är rätt jämn mellan 63-20hz.
              Även här syns den där dippen Johnny snackar om ngnstans mellan 65 till 80hz. Dock inte massor utpräglad. Vilket även mappar rätt väl mot närmaste kupéstorlek/form - TT'n.

              Om man nu skulle utveckla detta högst provisoriskt och efter enklast möjliga medel för att få en hint om hur delar av detta kan hänga ihop (-notera all gardering mot bittra skeptiker)
              Om man nu får spåna lite, skulle man kunna börja och se om något gick att säga med tydligare data på följande parametrar;
              -Längd på kupé: framruta-bakruta i över och nederkant (kan ge en hint om hur rundad kupén är)
              -Bredd mellan A-stolpar. B-stolpar, c-stolpar
              -höjd förargolv->tak, baksätet vid ryggstödetsbörjan -> tak.
              -Referensuppmätning av högtalare som i Audio grafen.

              Skulle man spåna och göra fria hypotetiska tolkningar på ännu högst oklara samband skulle man kunna resonera/gissa sig frammåt:
              -Längden på kupén styr hur lågt resonansfrekvensen ligger. (härleds genom: A4 vs A6 vs A3/C30)
              -Ration mellan längd och bredd styr hur skarpt peakad responsen blir. (härleds genom: A4 vs A6)
              -En smula mer avrundad kupéform ger upphov till en något jämnare förstärkning. (härleds genom: TT/SAAB sedan)


              Mvh Surk
              Last edited by zrken; September 1, 2012, 20:08.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #97
                Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                Originally posted by zrken View Post

                Nu blev jag lite nyfiken.

                Hur fick du till den där frekvenskurvan med 8 st basar och de avstämningarna?

                Borde vara serieventilerad ser jag nu, jag kollade på parallellventilerad hela tiden och fick det inte alls att stämma.
                Last edited by Optima; September 2, 2012, 01:27.

                Comment


                • #98
                  Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                  Har vart inne på att bygga en bandpasslåda, men aldrig "vågat" förstöra material i onödan och att bygga en "färdig" design kändes inte nå roligare det heller.
                  Förstår bara hälften av vad som skrivits i tråden, men det jag snappat upp kan nog komma till god nytta då jag bestämt mig för att försöka med en.
                  Detta med alla frekvenskurvor är ännu lite O.K för mig.

                  Suverän "guide" får man väl ändå kalla det. Ger många bra riktlinjer! =)

                  Comment

                  Working...
                  X