Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

    Tjena!

    Blir att bygga om framsystemet i Golfen (MK2) till sommaren då jag inte alls är nöjd med nuvarande (förutom midbasen..). Just nu sitter ett Hertz HSK165-kit i dörrarna, men jag behöver få upp ljudet från golvet, samt få luft och upplösning som verkligen saknas just nu.

    Dörrsidorna kommer byggas om och plastas för midbasen som troligtvis blir Hertz SV200L. Mellanregistret skall hamna i brädan och spela mot rutan - för nog är väl det det vettigaste? Det sitter 3,5" original men det går att trycka dit 4". Tittat på både kit, koaxer och bredband. Budgeten är begränsad till 2500 kr, men framförallt så är det väl det mest prisvärda jag är ute efter..

    Vad det gäller kit så är jag sugen att prova på Focal K2 100KRS, när det gäller koaxer är väl Amegas Q-COX 350 ett vettigt alternativ har jag förstått, som jag också är väldigt sugen att prova. Bredband jag tittat närmare på är Hertz ML700, Audison AV 3.0 samt Gladen Zero Pro 80 - frågan är om det kommer funka utan att komplettera med diskant? Och konarean känns väl i klenaste laget för en dylik uppgift.. Vill gärna kunna komma ner mot 180-200hz också, men det blir väl kanske lite svårt. Slutsteg till mellanregistret är ännu inte spikat, men behövs delning så är det för närvarande passivt som gäller.

    Tar emot alla tips och förslag med glädje! Tack på förhand!
    // Daniel G

  • #2
    Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

    Har ett par trevliga mellanregister till salu här: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=31747

    Bara att komplettera med ett par diskanter i toppen så är det klart.
    Non Habere Sed Esse

    Comment


    • #3
      Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

      Tack för förslaget! Tål att funderas på. Men tar gärna emot fler förslag tills vidare..
      // Daniel G

      Comment


      • #4
        Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

        Vill du ha det lite bättre så kan du alltid dra i middar i dörrar eller ungefär vid fläktutblåset längst ut på brädan och diskanter längre upp monterade förslagsvis i gallret till högtalarna på brädan fast egenbyggt och vinklat dit det ska.

        Att ha diskanterna ovanpå gallret till högtalarna i brädan är också mycket bra ur servicesynpunkt då du har en pod som är löstagbar medelst originalfäste till gallret.

        Men allt handlar om hur mycket du vill modifiera.

        Vad har du för årsmodell och modell? I vissa nyare dörrar sitter det sopfack framför kartfacken i dörrarna, till dessa finns det högtalargaller att köpa för att byta ut sopfacket, ser helt OEM ut, man måste dock inte montera högtalaren på originalvis utan den går ju självklart att fästa i dörrsidan istället innanför, för monteringen på gallrena är riktigt dålig original.

        Comment


        • #5
          Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

          Har funderat på den lösningen med, men att bygga om brädan i den skalan blir inte av till den här sommaren i alla fall. Men jag skall ju ha något att göra till nästa vinter/vår oxå!

          Jag har en -89 GT, och dörrsidorna är redan ombyggda till det som sitter där.. Nu är tanken att det ska bli plastning och rejäl förstärkning (trots att de är stabila redan i dagsläget..)

          Tar gärna emot förslag och/eller kommentarer på det jag tittat på
          // Daniel G

          Comment


          • #6
            Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

            Jag kör med ett par graden 80 i bruksbilen och tycker de gör jobbet bra utan diskanter. Hade tidigare ett par amega 3,5" men tycker de är alldeles för återhållsamma i övre mellanregistret samt litemförmvassa i toppen för min smak.

            Just nu delar jag mina gladen 80 vid 200hz och möter upp med ett par DLS scandinavia 6,5".
            Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

            Comment


            • #7
              Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

              Jag kör Gladen ZeroPro 80 i C5an, monterade i A-stolpen on-axis. Funkar klockrent utan diskanter. Delar vid 160Hz och möter upp med Gladen ZeroProPP 6,5" i dörrarna. Saknar inte mina Amegor jag körde med innan.
              Fd tävlande med min Citroën C5.

              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

              sigpic

              Samarbetspartners:
              Ljudbyggaren

              Comment


              • #8
                Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

                Tack för era svar! Skrota Amegan med andra ord? Har läst igenom era trådar om just Gladen och det verkar ju rimligt.

                Jag är ju lite känslig i öronen när höga toner blir vassa, som de oftast blivit i mina senaste setuper. Just nu är det ganska värdelöst, burkigt och vasst helt enkelt. Lirade ett 6,5"-kit open air i somras (monterade på bräda), och det lät oerhört mycket öppnare och mer högupplöst än det jag har nu - bara som jämförelse.

                Hur menar du med att amegorna är för återhållssamma i mellanregistrena och lite för vassa i toppen, jensclaudius? Betyder det att Gladen är mer på i de områdena? På ett positivt sätt då, hoppas jag. Hur är toppen på Gladen?

                Expoze, det är on-axis som gäller alltså? Låter ju fantastisk om man klarar sig utan diskant då.

                Fortfarande funderasam på Hertz och Audisons alternativ också.. Finns inte så mycket reflektioner att hitta om de.. ännu.. Focalpaketet har jag nog skrotat tror jag.
                // Daniel G

                Comment


                • #9
                  Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

                  Om du vill komma billigt undan men ändå spela bra så tipsar ja om peerless 2or..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

                    Kom igen nu Ville91!
                    2st svenska mästare och varav en är flerfaldig Europamästare har sagt sitt, visa farbröderna att du OCKSÅ kan förklara skillnader på olika setuper.
                    Att bara dra fram pris ger inte någon bra förklaring av prestandan i Peerles 2an, DiskBengt vill ha mer kött på benen än så
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

                      Originally posted by Nonne View Post
                      Kom igen nu Ville91!
                      2st svenska mästare och varav en är flerfaldig Europamästare har sagt sitt, visa farbröderna att du OCKSÅ kan förklara skillnader på olika setuper.
                      Att bara dra fram pris ger inte någon bra förklaring av prestandan i Peerles 2an, DiskBengt vill ha mer kött på benen än så
                      Har ej sagt något emot det. sa bara om man ville ha en budget variant... ja fullt deras själv på gladen 80 framöver

                      Comment


                      • #12
                        Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

                        Om man är känslig mot vass topp så kancAmega funka bra då dom (iaf som jag upplevt det) är snälla och återhålsamma upp mot toppen. Gladen kan behöva lite EQ för att få bort en del vasshet i mellanregistret och få med det sista i toppen, men låter å andra sidan bättrr än Amega.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          Om man är känslig mot vass topp så kancAmega funka bra då dom (iaf som jag upplevt det) är snälla och återhålsamma upp mot toppen. Gladen kan behöva lite EQ för att få bort en del vasshet i mellanregistret och få med det sista i toppen, men låter å andra sidan bättrr än Amega.
                          ALLA högtalare behöver lite hjälp av EQ för att prestera sitt bästa, särskillt bredbandare!

                          Sen behövs det kranas olika i olika bilmodeller också, med eller utan skinnkläsel är en orsak.
                          Stora rutor eller bågade rutor likt gamla Saabar, tvära rutor, dörr montage, listan kan göras hur lång som helst!
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

                            Ja absolut! Men det jag skrev ovan är min erfarenhet i min bil, där Amegan är den lugnare men Gladen låter bättre fast med en peak nånstans i övre mellanregistret.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Köpråd på mellanregister till instrumentbräda

                              Peerless 2or finns här om det skulle behövas.

                              Comment

                              Working...
                              X