Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Hanatsu View Post
    Om du är rädd för fukt så kan du alltid klistra den mjuka mattan PÅ dämpmattan, så kan du sova lugnt om nätterna :P
    Det är just det att skummet behåller fukten i dörren som är problemet, inte att fukten just är mot plåten.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Konstig fråga kanske, men kan slutsteget bli "för varmt" om man spelar hårt och ta skada?
      Originally posted by Softis
      Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Niklas View Post
        Det är just det att skummet behåller fukten i dörren som är problemet, inte att fukten just är mot plåten.
        Och closed foam tar inte till sig vatten, dvs ingen fukt... :P

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Zäta View Post
          Konstig fråga kanske, men kan slutsteget bli "för varmt" om man spelar hårt och ta skada?
          Ej troligt, men låga impedanslaster sänker förmodligen livslängden på steget. Typ lite som att överklocka processorer i datorer. De flesta slutsteg har någon typ av värmeskydd som skickar steget i protect när det börjar bli för varmt. Detta inträffar vanligtvis strax över 70 grader.

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Ok, kanske får bli att man tar ner dörrsidan framöver igen då.
            Kan vara skoj att se om lite skum gör skillnad med, Hur har ni gjort som testat.

            Bara bakom själva elementet eller försöka få in så mycket som möjligt i dörren?


            ( Någon som vet vad det sitter för storlek på elementen i dörrarna på en Opel Corsa D -08, jag har fått för mig att det är 6,5" men vill veta till 100% )
            Last edited by Niklas; April 17, 2011, 10:20.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Jag har satt lite skum rakt bakom elementen, tror inte det gör nån nytta att ha över hela dörrarna. Svårt att säga om det gjorde nån skillnad dock eftersom mina dörhögtalare spelar bara midbas, men det känns bättre att ha lite skumgummi där bakom.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Hanatsu View Post
                Ej troligt, men låga impedanslaster sänker förmodligen livslängden på steget. Typ lite som att överklocka processorer i datorer. De flesta slutsteg har någon typ av värmeskydd som skickar steget i protect när det börjar bli för varmt. Detta inträffar vanligtvis strax över 70 grader.
                Tackar! Så när steget går i "protect" så slår det av en stund om jag har förstått rätt?
                Originally posted by Softis
                Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Precis, när det har kylts ner så hoppar det på igen. Men har man problem med detta så kanske man ska se över det.

                  Kylning, impedans, ström osv
                  Hopp, ska man göra nu då?

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Jag har satt lite skum rakt bakom elementen, tror inte det gör nån nytta att ha över hela dörrarna. Svårt att säga om det gjorde nån skillnad dock eftersom mina dörhögtalare spelar bara midbas, men det känns bättre att ha lite skumgummi där bakom.
                    Ok, men då avvaktar jag lite iom det inte var ett klockrent superlyft.

                    Har vart ute och fixat till så att diskanterna inte ligger på panelen längre, var lite trött på volvoraggarstuket så lånade en Dremmel och körde ut en passande form ur ett par dvdfodral.
                    Vipps så kunde jag montera diskanten i 3,5" plats istället, ljudet blev lite lidande men hellre det än att ha dom liggandes på panelen iaf...

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Hur hade ni valt.

                      * Orginal stereo men kompletera med en BitTen och ett steg på ett par DLS US6,2

                      * Alpine 9887R + Steg och DLS US6,2
                      Last edited by Niklas; April 17, 2011, 15:54.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        9887. Så bra ljud från början som möjligt.
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          9887. Så bra ljud från början som möjligt.
                          Min magkänsla säger det samma, men bilstereobiten är jag inte så insatt i.

                          Vore intressant att höra lite fler synpunkter ang valet.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Är det någon vits med att plasta insidan av sin baslåda? Blir det inte garanterat tätt, och stummare? Eller finns det bara risk att det smulas sönder eller nått, och blir till mer besvär än nytta?

                            Och en fråga om fogskum vs kuddar/täcken vs skumgummi. vilket är bäst att använda om man vill hindra ljud från att nå ett visst område? (självklart skall kudden/täcken och eller skumgummit packas hårt. ) funderar på detta då fogskum är tämligen permanent

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Niklas View Post
                              Min magkänsla säger det samma, men bilstereobiten är jag inte så insatt i.

                              Vore intressant att höra lite fler synpunkter ang valet.
                              Håller med robsarve, kör på 9887an. Du kan komplettera med en bit.10 ändå senare :P

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Carazide View Post
                                Är det någon vits med att plasta insidan av sin baslåda? Blir det inte garanterat tätt, och stummare? Eller finns det bara risk att det smulas sönder eller nått, och blir till mer besvär än nytta?

                                Och en fråga om fogskum vs kuddar/täcken vs skumgummi. vilket är bäst att använda om man vill hindra ljud från att nå ett visst område? (självklart skall kudden/täcken och eller skumgummit packas hårt. ) funderar på detta då fogskum är tämligen permanent
                                Du kan du alltid staga lådan och täta med silikon i kantena. Låter smidigare

                                Ang. fogskum är jag osäker på hur mycket det isolerar, kladdigt är det iallafall xD

                                Comment

                                Working...
                                X