Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inställning/tuning av ljudsystem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Inställning/tuning av ljudsystem

    Hej! Tänkte kolla med er hur ni gör när ni ställer in ljudet i bilen för sq, från början alltså. Alla steg ni gör för att ni ska bli nöjda med ljudet.

    Setup:
    Pioneer deh 80prs
    Dayton Audio PS95-8
    Focal k2 165kr midbasar
    Alpine type r 8"

    Jag började med midbasarna, mutade alla andra högtalare. Tidskomp avstängt, sen ställde jag in nivån så att dem lät lika högt med hjälp av rosa brus, fick sänka vänstra en del, sedan mutade jag midbasarna och gjorde jag likadant med bredbandarna.
    Kollade även så att dem var i fas.
    Efter det justerade jag nivån mellan midbasar och bredbandarna även där med rosa brus, sedan la jag på subben.
    Sist justerade jag in tidskompet.

    Delningarna: midbasar 80hpf, 140lpf.
    Till bredbandarna 160hpf.
    Subben 80lpf.

    Låter detta någorlunda vettigt?

  • #2
    Re: Inställning/tuning av ljudsystem

    Låter vettigt.

    Är nivåerna bra och elementen låter lika på höger/vänster så är det bara att jobba vidare med tiderna om du inte är nöjd. Måttband kan vara ett utgångsläge men det brukar krävas en del justering utöver de fysiska avstånden.

    Precis som du beskriver så brukar jag ställa fasen innan jag tidskompar, något att tänka på där är att om du ändrar delningar/brantheter i efterhand så kan du behöva se över faserna på nytt. Tidskompet används för att elementen ska bli helt i fas, därför är det viktigt att du lyssnar in midbasarna mot bredbandarna, och subben mot midbasarna. När alla element är i fas så har du förutsättningar för en stabil ljudbild med tydligt fokus.
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #3
      Re: Inställning/tuning av ljudsystem

      Jag hade nog testat och släppa upp både midbas och bredbandaren.
      Denna har en FS på ca 120 så det känns lite lågt att dela vid 160, särskilt om du spelar på lite så kan den bli duktigt ansträngd.
      Tumregeln säger 1 oktav upp så jag hade nog lagt den strax under på 200-220hz,

      Släpp även upp midbasen till 160-180Hz så får du nog en trevlig övergång med lite mer rumsinformation.

      Men det finns inga rätt eller fel egentligen utan funkar dina delningar så e det bara och köra.
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Inställning/tuning av ljudsystem

        Hej! Tack för bra och tydliga svar. Jag följde rådet att höja delningen. Jag spelar inte särskilt högt. Jag höjde delningen till 200hz på bredbandarna och tror jag satte 170hz lpf på midbasarna.
        Låter kanon. Jag la även lite dämpull i instrumentbrädan till bredbandarna idag, vet inte om det spelar så stor roll men tänkte att det skadar nog inte :-)

        Comment


        • #5
          Re: Inställning/tuning av ljudsystem

          Originally posted by FutureWorld View Post
          Hej! Tack för bra och tydliga svar. Jag följde rådet att höja delningen. Jag spelar inte särskilt högt. Jag höjde delningen till 200hz på bredbandarna och tror jag satte 170hz lpf på midbasarna.
          Låter kanon. Jag la även lite dämpull i instrumentbrädan till bredbandarna idag, vet inte om det spelar så stor roll men tänkte att det skadar nog inte :-)
          Det finns några högtalare i bredbandsträsket som är otroligt känsliga för reflekterande ljudvågor på baksidan av membranet, så ditt val av lite ull bakom e en lysande åtgärd och skadar inte.

          En annan sak som kan vara bra med att "försegla" utrymmet är att ljudet läcker nedåt golvet.
          Detta innebär att man lyssnar på högtalaren även indirekt, alltså fasvänt reflekterat ljud
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Inställning/tuning av ljudsystem

            Originally posted by Nonne View Post
            Det finns några högtalare i bredbandsträsket som är otroligt känsliga för reflekterande ljudvågor på baksidan av membranet, så ditt val av lite ull bakom e en lysande åtgärd och skadar inte.

            En annan sak som kan vara bra med att "försegla" utrymmet är att ljudet läcker nedåt golvet.
            Detta innebär att man lyssnar på högtalaren även indirekt, alltså fasvänt reflekterat ljud
            Vad bra. Ingen nackdel då

            Comment

            Working...
            X