Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Tjena! Har tänkt bygga ljud i en A-traktor, behöver en Subwoofer och 2 6x9or samt slutsteg. Jag har en hel del frågor då jag är ganska ny när det kommer till att bygga ljud i bilar. Jag har dock läst på en hel del och tycker väl att jag lärt mig grunderna iallafall. Jag lyssnar på massor av olika sorters musik, mycket Zacke, movits, Imagine dragons, Ed sheeran etc. Vill kunna spela högt men ändå bra med ganska mycket bas. (inte så att basen tar över allt). Har en budget på ca. 4000-5000 kr på hela alltihopa, om ni skulle kunna komma med förslag på olika 10"/12" Basar, 6x9or och slutsteg som passar bra ihop skulle vara väldigt uppskattat!

    Fråga 1: Är det bättre att köpa 1 bra 12"/10" eller 2 st 12"/10"? (för samma pris)

    Fråga 2: Vill man ha 1, 2 eller 4 ohm och är det sant att 4 ohm låter bättre och 1 ohm och att 1 ohm spelar högre?

    Fråga 3: Efter att ha kikat runt så har jag blivit speciellt intresserad i Kicker, vad tycker ni om detta? och skulle något som https://www.brl.se/sv/artiklar/kicke...lpha-5001.html fungera bra?

    Som sagt så är förslag otroligt välkommna! kom också gärna med tips om vad jag ska hålla utkik efter och bör veta! Tack på förhand.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Om du vill spela högt och inte bara bas ska du lägga större delen av budgeten på framsystem. Du vill väl ändå inte ha bäst ljud i ryggen?

      Du har ingen återförsäljare du kan åka till? Dom kan hjälpa dig med allting du behöver!

      Sen innan du börjar koppla, läs på ordentligt om strömförsörjning, kabelareor och säkringar. Du vill inte elda upp varken steg eller hela bilen. Lycka till!

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Bor i en liten stad, so nej, ingen större återförsäljare finns det iallafall. Har en bilmekaniker i familjen som dragit en hel del ljud för länge sedan, så just att dra elen t ljudet är nog inga problem. Det är mera det att jag behöver hjälp med vad jag ska köpa för grejor!

        Det sitter något framsystem och stereo i redan, vet inte vad eller hur bra det är, men med tanke på att det finns iallafall så vill jag lägga pengar på det i ryggen nu först får en hel del pengar att spendera på detta över sommaren också så jag kommer garanterat att köpa mer och bättre grejer i framtiden då jag har blivit väldigt intresserad av detta!
        Last edited by Backstromjoel; May 26, 2017, 13:20. Reason: Stavfel

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Okej men då är det bara att köra på!

          Personligen skulle jag antingen köpa steg och bas för sig, eller hitta ett paket där steget är mer påkostat. En bra tumregel brukar vara att slutsteget ska kosta ca dubbelt så mycket som bas(arna). Men tror säkert du blir nöjd med paketet du länkade med, bara att det steget är inte mycket att jobba vidare på i framtiden om du vill ha värre doningar

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Det blev lite ändringar! Kommer att köpa en annan a-traktor med Sub och tillhörande slutsteg (gissar mono) så jag kommer köra på den och påkosta resten av systemet istället! Har 2 frågor, Vart kan man sätta 6x9or om man inte har en hatthylla? och är det stor skillnad på att köra alla högtalare på ett slutsteg än direkt i stereon?
            Tänkte om jag ska köpa en bättre stereo och köra allt på den eller att nöja med mig den som finns (vilken är helt ok) och köra alla andra högtalare på ett slutsteg.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Någon som har koll på vad som är skillnaden mellan

              Ground Zero Nuclear GZNA 4330XII eller Ground Zero Hydrogen GZHA4200XII

              Tänkt köra för 6.5 woofers och 2 st 6.5 subbar eller platta 8or

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Har alltid bytt ut original stereon ur mina bilar. Har aldrig varit något bekymmer. MEN nu tror jag jävulen har hoppat in i bilen. Bilen i fråga är en Saab 9-5 2006. Köpte mig en kenwood dmx100bt. Eftersom ISO kontakterna är mindre original än på stereon så fick jag köpa andra kontakter, kopplar in dom och stereon är död, startar jag upp bilen så lyser stereon i ca 3 sekunder sen slocknar den. Pratade med brl och dom säger att jag måste dra en extra plus kabel från tex cigguttaget provade det och då funkar stereon, MEN då startar bilen och den gnussar på startmotorn hela tiden. Någon som har något bra tips?

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Ensio View Post
                  Någon som har koll på vad som är skillnaden mellan

                  Ground Zero Nuclear GZNA 4330XII eller Ground Zero Hydrogen GZHA4200XII

                  Tänkt köra för 6.5 woofers och 2 st 6.5 subbar eller platta 8or
                  2 olika serier. GZNA har mer effekt/strömstyrka. Så beror lite på hur mycket pulver dina "små" högtalare behöver?
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                  OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

                  Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Tjena!

                    det är såhär att jag har en 1998 toyota corolla coupé, som jag ska uppgradera högtalarna och stereon i. Jag har beställt gas silver kit fram och baksystem från brl storleken är 6.5.

                    Min fråga är då var ska jag placera koaxialhögtalarna för absolut bästa ljud?
                    då det är en coupé är det ju skitlånga dörrar så tänkte om man skulle satt dom där också? nackdelen är ju att man måste göra nya hål till dom då :/ Annars är det väll bara hatthyllan man kan sätta dom i? har hört att det blir dålig balans i ljudet om koaxialhögtalarna sitter för långt bak?

                    Tar emot alla tips o tricks jag får

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Någon som har koll på om man får rattknapparna och fungera på Saab 9-3 -05 automat med en Alpine178bt eftermarknads stereo. Har hittat alla under -03 modeller samt nyare 06-> men ingeting för 03-06

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Hej!

                        Hittade precis in till det här forumet och har några frågor som jag hoppas kunna få lite hjälp med.

                        Min dotter har fått sin första bil, en Peugeot 206 åsmodell 2002.
                        Jag ersatte Biltema stereon som satt i med en Sony DSX-A400BT för att hon skulle få BT. Passade även på att ersätta de främre dörrhögtalarna med ett par Pioneer TS-G1732I.

                        Ljudet är betydligt bättre än vad det var men skulle vilja ta det en bit längre. Tyvärr satt det inte i några högtalare i bakdörrarna och inga kablar dragna dit.

                        Skulle vara kanon om någon kunde ge lite tips på alternativ för att ta ytterligare ett steg ljudmässigt. Budgeten är begränsad då jag gissar att hon säkert kommer byta bil inom snar framtid.

                        Har ett gammalt mono slutsteg GAS Alpha 1000w som jag plockade ur från båten som gärna får komma till användning

                        Tack på förhand.

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Hej,

                          Ljud bakifrån är ju inget eget syfte, så istället för att ha fler högtalare i bakdörrarna, satsa på en bas som avlastar framhögtalarna.
                          När du har ett steg liggande så är det lite kabel och en vettig låda som saknas.

                          Är det viktigt att spara så mycket bagage som möjligt?
                          Jonas, Umeå

                          Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                          Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by tvett View Post
                            Hej,

                            Ljud bakifrån är ju inget eget syfte, så istället för att ha fler högtalare i bakdörrarna, satsa på en bas som avlastar framhögtalarna.
                            När du har ett steg liggande så är det lite kabel och en vettig låda som saknas.

                            Är det viktigt att spara så mycket bagage som möjligt?
                            Tack, jag tror inte att bagage är speciellt viktigt.
                            Vad tror du skulle vara lämpligt för baslåda, blir det dessutom en separat låda gissar jag att hon kan ta med den vid bilbyte. Ville helst undvika att göra hål i hatthyllan.

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Satsa på en sluten 10-12" i lagomt format, något känt märke i den prisklass du känner är lagom.
                              Slutsteget kan du ju montera på lådan, köp en kontakt till strömkablar, remote och få möjligheten att lyfta ur lådan vid behov.
                              Jonas, Umeå

                              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by tvett View Post
                                Satsa på en sluten 10-12" i lagomt format, något känt märke i den prisklass du känner är lagom.
                                Slutsteget kan du ju montera på lådan, köp en kontakt till strömkablar, remote och få möjligheten att lyfta ur lådan vid behov.
                                Tack för hjälpen!

                                Comment

                                Working...
                                X