Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Doitzzz, jag vänder på frågan, varför?

    edit:

    Det är väl inte så konstigt att man vill ha svar på varför du absolut ska ha just den lösningen innan man lägger tid på att försöka förklara varför det inte är lämpligt och sen kanske hur du skulle kunna få det så lite dåligt som möjligt.
    Hur kan du förvänta dig att folk här bara ska springa benen av sig med att lösa dina problem om du inte kan bjuda till lite själv först?

    Ni kan ju avgöra om ni vill hjälpa denna tjommen få bilgrejor fungera halvtaskigt i pojkrummet efter detta PM:

    Originally posted by Doitzz
    Hej!
    Hej ditt fittnylle!

    Varför är du så jävla inkompetent och kommenterar onödiga grejer?

    Är här för att söka hjälp bara.
    Last edited by tvett; March 27, 2018, 21:39.
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Förklarade ju vad jag behövde ha hjälp med men du svarade ju ''mitt bästa råd är att låta bli'' & då frågade jag varför? Men de kunde du ju inte svara på.

      Är inte här för att bjuda på mig själv är här för att få hjälp som det står i rubriken.

      & Vadå springa benen av sig -.-

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Doitzzz View Post
          Alright, använder mig av ett elagg som ska driva slutsteget, det ligger ju på 12v så varför en förstärkare? De är väl som att koppla det i bilen fast utanför? x)
          Om vi nu lugnar ner oss en smula så får vi en trevligare ton här )
          Javisst kan du använda ett elagg på 12 volt,bara det ger ut bra med Ampere,(dvs inte ett nätagg från en dator,dom pallar nog inte med att driva ett slutsteg)
          Om man kollar vilken säkring det är på det steget du länkade till,så var den på 7.5A (visste inte ens att den storleken fanns på säkringar) så om man räknar ut vad det steget kan ge ut i effekt,7.5a gånger 12 volt ger 90watt max,vilket blir ca 22wrms per kanal & kanske 50wrms till basen som du hade tänkt.
          Finns som sagt billigare begagnade hemmabiosub förstärkare att köpa än det steget,som ger mer effekt & blir bättre lämpade för uppgiften.
          Om man sökte lite på nätet om den basen till hemmabas,så var det nån som sa 70 liter med 4" port,26cm långt.med en avstämning på 30hz.
          Min projekttråd om olika bilar.
          http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
          Äkta bio ljud
          http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
          Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
          http://mr-nonplus.blogspot.se/

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by nonplus View Post
            Om vi nu lugnar ner oss en smula så får vi en trevligare ton här )
            Javisst kan du använda ett elagg på 12 volt,bara det ger ut bra med Ampere,(dvs inte ett nätagg från en dator,dom pallar nog inte med att driva ett slutsteg)
            Om man kollar vilken säkring det är på det steget du länkade till,så var den på 7.5A (visste inte ens att den storleken fanns på säkringar) så om man räknar ut vad det steget kan ge ut i effekt,7.5a gånger 12 volt ger 90watt max,vilket blir ca 22wrms per kanal & kanske 50wrms till basen som du hade tänkt.
            Finns som sagt billigare begagnade hemmabiosub förstärkare att köpa än det steget,som ger mer effekt & blir bättre lämpade för uppgiften.
            Om man sökte lite på nätet om den basen till hemmabas,så var det nån som sa 70 liter med 4" port,26cm långt.med en avstämning på 30hz.
            Ja okej, dåså ljuger dom på hemsidan för de står ju 200wrms..
            Då ska jag ut och söka på förstärkare!
            Jag hittade också det sen, fast 60L och 4'',30cm långt rör, hur stor skillnad gör det tror du?
            Undrar också om förstärkaren skickar ut mer än vad det står på basen/högtalarna, gör det någon skada då?
            Tack för svarert!

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Ja,dom ljuger,var därför vi sa att det steget inte var nått att ha,finns ingen tillverkare som kan leverera 200wrms för dom småpengarna,då får man gå upp i 1000-2000kr klassen )
              Dom nämnde även en låda på 100 liter till den basen,tror att juh större låda desto bättre lågbas (till film & så) blir det.
              Jag själv har en gammal kista på 120 liter ombyggt för att passa in en rockford fosgate 18" bas )
              Min projekttråd om olika bilar.
              http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
              Äkta bio ljud
              http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
              Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
              http://mr-nonplus.blogspot.se/

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Hejsan.

                Nu kommer en riktigt skön nybörjarfråga.
                Jag håller på att koppla in ett bassteg DLS cad11, och har tänkt mig två olika sätt att driva basar med det. Basarna är 2st JL audio 6w3v3. 6,5" basar på 4ohm. Singelcoil om jag fattat rätt.
                Scenario 1:
                Bygga en gemensam låda för bägge basarna som då kopplas parallellt och drivs i 2ohm. Steget ger då 750w i 2ohm.
                Scenario 2:
                Bygga separata lådor och driva basarna i 4ohm. Men det är här jag blir fundersam på hur jag ska koppla grejerna.

                På steget finns 2st högalarutgångar. Kan jag koppla enligt Scenario 1 på endast ena utgången på steget? Känner steget av själv att det är 2ohm som gäller?

                Om jag kopplar basarna var för sig, ska jag koppla dom på varsin kanal och att steget även då känner av ohm själv?

                Och slutligen, vad är lämpligast för slutresultatet?
                Anledningen till basarna är att jag har väldigt dåligt med plats i bilen, och att jag gillar dom basarna enormt mycket. Jag kan bygga en låda där båda basarna får plats och spela genom skidluckan, eller bygga två separata lådor som får plats på var sin sida i bagaget.

                Hoppas någon förstår allt svammel jag skriver och hjälpa mig lite på traven.
                Tack!

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Realtid View Post
                  Hejsan.

                  Nu kommer en riktigt skön nybörjarfråga.
                  Jag håller på att koppla in ett bassteg DLS cad11, och har tänkt mig två olika sätt att driva basar med det. Basarna är 2st JL audio 6w3v3. 6,5" basar på 4ohm. Singelcoil om jag fattat rätt.
                  Scenario 1:
                  Bygga en gemensam låda för bägge basarna som då kopplas parallellt och drivs i 2ohm. Steget ger då 750w i 2ohm.
                  Scenario 2:
                  Bygga separata lådor och driva basarna i 4ohm. Men det är här jag blir fundersam på hur jag ska koppla grejerna.

                  På steget finns 2st högalarutgångar. Kan jag koppla enligt Scenario 1 på endast ena utgången på steget? Känner steget av själv att det är 2ohm som gäller?

                  Om jag kopplar basarna var för sig, ska jag koppla dom på varsin kanal och att steget även då känner av ohm själv?

                  Och slutligen, vad är lämpligast för slutresultatet?
                  Anledningen till basarna är att jag har väldigt dåligt med plats i bilen, och att jag gillar dom basarna enormt mycket. Jag kan bygga en låda där båda basarna får plats och spela genom skidluckan, eller bygga två separata lådor som får plats på var sin sida i bagaget.

                  Hoppas någon förstår allt svammel jag skriver och hjälpa mig lite på traven.
                  Tack!
                  DLS Cad 11 är ett monoblock vilket betyder 1 kanal så att koppla på vars en kanal blir svårt utan att köpa ett steg till.

                  Att du har 4a anslutningar ... 2+ och 2- betyder inte att du har 2 kanaler.
                  Denna lösning har man bara för att det ska vara enklare att koppla om lådorna sitter på vars en sida i bilen.
                  Anslutningarna är en och samma inuti steget.
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Nonne View Post
                    DLS Cad 11 är ett monoblock vilket betyder 1 kanal så att koppla på vars en kanal blir svårt utan att köpa ett steg till.

                    Att du har 4a anslutningar ... 2+ och 2- betyder inte att du har 2 kanaler.
                    Denna lösning har man bara för att det ska vara enklare att koppla om lådorna sitter på vars en sida i bilen.
                    Anslutningarna är en och samma inuti steget.
                    Toppen, nu blir jag lite smartare:-)
                    Som jag tolkar det så kan jag bygga en låda för 2st basar och koppla dom i 2ohm och driva dom på 1 av "kanalerna" på steget?
                    Alternativt bygga två separata lådor med 1 bas i varje, koppla dom var för sig på utgångarna på steget, och då drivs dom på 4ohm.
                    Eller som tredje, bygga separata lådor, koppla dom parallellt på terminalerna, in i en av utgångarna på steget, och då driva dom i 2ohm?
                    Jäkligt rörigt, men jag kanske kan rita upp lite hur jag tror det funkar, och bifoga en bild senare.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Realtid View Post
                      Toppen, nu blir jag lite smartare:-)
                      Som jag tolkar det så kan jag bygga en låda för 2st basar och koppla dom i 2ohm och driva dom på 1 av "kanalerna" på steget?
                      Alternativt bygga två separata lådor med 1 bas i varje, koppla dom var för sig på utgångarna på steget, och då drivs dom på 4ohm.
                      Eller som tredje, bygga separata lådor, koppla dom parallellt på terminalerna, in i en av utgångarna på steget, och då driva dom i 2ohm?
                      Jäkligt rörigt, men jag kanske kan rita upp lite hur jag tror det funkar, och bifoga en bild senare.
                      Slutsteget har endast 1 kanal. Att du har dubbla plus och minus är för att det ska vara enklare att koppla in fler än 1 bas. Så kopplar du in 2st 4ohms basar till steget, och kopplar in pluskablarna och minuskablarna från de 2 basarna så blir det parallellt inkopplat och impedansen blir då 2ohm. Med 2 basar som är på 4ohm så kan man koppla parallellt och få 2ohm i impedans eller koppla i serie och få 8ohms impedans.

                      Comment


                      • Alpine baslåda SBG-1224BR

                        Är en gammal gubbe som kommer ihåg dom tuffa grabbarna på 80-talet som åkte med en stor Alpine dekal i bakrutan. Nu bar det sig inte bättre än att sonens kompis hade en Alpine baslåda till salu för småpengar. Enligt sonen så var den kass pga att basen var på 2 Ohm? Jag köpte i alla fall lådan för några hundralappar. Men vad skall jag ha för slutsteg till den? Gärna Alpine. Skall ha högtalare i framdörrarna och diskanter i A-stolpen har jag räknat med. Så det blir ingen jätteanläggning utan vill bara ha rent och klart ljud i en liten pendlarbil. Lite tips på inte allt för dyra grejor som kan komplettera min baslåda.

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Basar i 2 ohm ska drivas av monoblock, dessa brukar vara optimerade för 2 ohm.
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Vilken rekommenderar ni? 10" bas sluten låda, hyffsat väl ljudande och klara att spela på. Tänkyt att bli drivet av 2st bryggade kanaler på ett Mosconi AS 200.4

                            De jag kollat på:
                            FOCAL PERFORMANCE P25F 10tum
                            Dayton Audio RSS265HO-44
                            Alpine R-W10D4

                            Framsystemet kommer att vara ett amega q-comp 60

                            Fråga 2:
                            Hade ni valt att koppla diskanterna från q-comp via delningsfilter eller att tex driva middarna på de resterande kanalerna på Mosconi steget och diskanterna på ett genesis stereo "xxx"?
                            Om alternativ 2, bör jag i så fall koppla dem på ett stereo 100 eller 60? Eller duger inte de stegen eftersom att de aldrig blir varm av den låga belastningen?

                            Fråga 3:
                            I SQ syfte, bör jag då koppla in ett amega basrör fram eller blir det "less is more"?

                            Tack i förväg

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by haapppoooo View Post
                              Vilken rekommenderar ni? 10" bas sluten låda, hyffsat väl ljudande och klara att spela på. Tänkyt att bli drivet av 2st bryggade kanaler på ett Mosconi AS 200.4

                              De jag kollat på:
                              FOCAL PERFORMANCE P25F 10tum
                              Dayton Audio RSS265HO-44
                              Alpine R-W10D4

                              Framsystemet kommer att vara ett amega q-comp 60

                              Fråga 2:
                              Hade ni valt att koppla diskanterna från q-comp via delningsfilter eller att tex driva middarna på de resterande kanalerna på Mosconi steget och diskanterna på ett genesis stereo "xxx"?
                              Om alternativ 2, bör jag i så fall koppla dem på ett stereo 100 eller 60? Eller duger inte de stegen eftersom att de aldrig blir varm av den låga belastningen?

                              Fråga 3:
                              I SQ syfte, bör jag då koppla in ett amega basrör fram eller blir det "less is more"?

                              Tack i förväg
                              Jag har inget svar utan min fråga är hur du ska dela upp frekvenserna mellan
                              sub/basrör/qcomp?

                              Och.....har du både ett Genesis 60 och 100?

                              Pierre
                              SEASTREAMS GARAGE


                              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Horsyhorse View Post
                                Jag har inget svar utan min fråga är hur du ska dela upp frekvenserna mellan
                                sub/basrör/qcomp?

                                Och.....har du både ett Genesis 60 och 100?

                                Pierre
                                Har lite blandade genesis steg så ja, stereo 60 och 100 har jag.

                                Angående frekvenserna så har jag egentligen dålig koll men tex:
                                Sub: 25 6db (testa så klart) - 75 12db
                                Rör: 80 12db - 115 24db
                                Mid: 120 12db

                                (Är något år sedan jag ställde in något och redan då var jag inte mer än en glad amatör)

                                Är jag på rätt spår eller helt ute och cyklar?

                                Comment

                                Working...
                                X