Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpine ilx-650bt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alpine ilx-650bt

    Tjena!
    Ny grabb här, precis köpt en Alpine ILX-650BT, kopplat in som man ska, jordat stereon osv..
    Radio funkar men så fort jag kopplar upp Bt eller Android
    auto så försvinner allt ljud från högtalarna och där kommer endast ljud ifrån basen, då jag har slutsteg och baslåda.
    Har aldrig varit med om detta och googlat osv på allt möjligt, uppdaterat frameware osv men inget hjälper!

    Tack på förhand!

  • #2
    Re: Alpine ilx-650bt

    Originally posted by Plumsa
    Tjena!
    Ny grabb här, precis köpt en Alpine ILX-650BT, kopplat in som man ska, jordat stereon osv..
    Radio funkar men så fort jag kopplar upp Bt eller Android
    auto så försvinner allt ljud från högtalarna och där kommer endast ljud ifrån basen, då jag har slutsteg och baslåda.
    Har aldrig varit med om detta och googlat osv på allt möjligt, uppdaterat frameware osv men inget hjälper!

    Tack på förhand!
    Antar att du kör högtalarna direkt på stereon? Låter mystiskt att det funkar vid lyssning på radio men inte annars. Du kan dubbelkolla att inställningen Power IC är aktiverad i stereon, det är en funktion Alpine har där man stänger av interna slutsteget för att ge bättre ljudkvalité om man driver allting via slutsteg.
    Last edited by Lillalilja; October 26, 2019, 19:29.
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • #3
      Re: Alpine ilx-650bt

      Exakt, slutsteget går bara till min bas, högtalarna är på "original" kabelhärva, därav vet jag inte om där är ett original slutsteg i bilen dom går till, är en bmw e46 328 sedan om den info skulle hjälpa mig.

      Comment


      • #4
        Re: Alpine ilx-650bt

        Originally posted by Plumsa View Post
        Exakt, slutsteget går bara till min bas, högtalarna är på "original" kabelhärva, därav vet jag inte om där är ett original slutsteg i bilen dom går till, är en bmw e46 328 sedan om den info skulle hjälpa mig.
        Vet inte om BMW har slutsteg original på den årsmodellen... Vad händer om du kör CD? Välkommen till forumet förresten!
        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

        Comment


        • #5
          Re: Alpine ilx-650bt

          Det vet inte jag heller, men har för mig att där sitter en bak, när jag var där å pilla och hitta den gamla cdväxlaren har jag för mig där var ett litet steg bredvid!

          CD finns ej på denna modell, har dock inte provat ett usb minne med musik på, men samma sak händer med Bluetooth som med Android auto...

          Uppdaterade frameware, men efter det kom jag inte åt settings alls, antar att den vill jag drar handbromsen, men jag har bara jordat stereon i en skruv i chassit och det verkar inte uppdateringen acceptera. Det gjorde den original versionen.

          Du vet inte om jag kan uppdatera tillbaka till original och prova det power ic du skrev?

          Comment


          • #6
            Re: Alpine ilx-650bt

            Tack förresten! 😁

            Comment


            • #7
              Re: Alpine ilx-650bt

              Originally posted by Plumsa View Post
              Det vet inte jag heller, men har för mig att där sitter en bak, när jag var där å pilla och hitta den gamla cdväxlaren har jag för mig där var ett litet steg bredvid!

              CD finns ej på denna modell, har dock inte provat ett usb minne med musik på, men samma sak händer med Bluetooth som med Android auto...

              Uppdaterade frameware, men efter det kom jag inte åt settings alls, antar att den vill jag drar handbromsen, men jag har bara jordat stereon i en skruv i chassit och det verkar inte uppdateringen acceptera. Det gjorde den original versionen.

              Du vet inte om jag kan uppdatera tillbaka till original och prova det power ic du skrev?
              Hade problemet varit över alla källor hade jag absolut trott det är Power IC som är boven, nu är jag lite mer tveksam. Hade definitivt provat USB eller AUX kabel för att se om det är något problem med trådlös mottagare i stereon exempelvis. Ibland kan man behöva aktivera olika moduler för trådlöst i stereon också. Är stereon ny?

              Du bör kunna återställa firmware om du har gamla filen kvar, annars finns det säkert genvägar för att komma in i menyn trots att handbromsen ej är ikopplad.
              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

              Comment


              • #8
                Re: Alpine ilx-650bt

                Originally posted by Plumsa View Post
                Tack förresten! 😁
                Ingen som helst fara! Ska du bygga vidare i bilen vore det kul om du la upp en projekttråd med bilder osv,.
                Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                Comment


                • #9
                  Re: Alpine ilx-650bt

                  Stereon är helt ny, köpt av en betrodd kille i skåne.

                  Kom förbi "handbromsen" genom att jorda stereon, dvs den gjorde jobbet när handbromsen är dragen dvs. Det funkade med den förra versionen jag hade på stereon, men nu när jag uppdaterade verkar det som att den verkligen vill att jag ska ha handbromsen dragen.. När jag endå har jordat..

                  Gamla filen har jag inte kvar.. Då jag bara ladda ner en ny på usb minnet, och installera ��

                  Hade varit sjukt roligt! Har brunnit för ljud i bilen i ca 4 år, men vet inte riktigt om bmwn är så "anpassad" för bra billjud bygge ������
                  Får forska vidare i det, skulle det vara så så absoulut kan de bli så! Då kommer det bilder osv..!!! ��

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alpine ilx-650bt

                    Betrodd .... tack

                    Jag ringer dig under eftermiddagen, jobbar för fullt ute hos kund eftersom jag inte har garage pga ombyggnaden.

                    Men innan jag ringer, jorda den gulblå kabeln (handbreak) så kommer du åt dina inställningar.

                    Funkade din gamla alpine så borde även den nya fungera.
                    Kolla bara så du anslutit den blå/blåvita om du nu har originalsteg i bilen.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Alpine ilx-650bt

                      Fick stereon plats utan att modda föresten?
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment

                      Working...
                      X