Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hummer H2 - Första ljudbygget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Hummer H2 - Första ljudbygget

    Hej på er

    Alex heter jag, och är född -86, detta är mitt första lite seriösare ljudbygge (hoppas jag iallafall att det blir :P), jag kommer inte att plasta massa inredning och bygga om dörrsidor (inget planerat iaf) osv utan högtalare kommer bli installerade i sina ursprungsplatser, så jag vet inte rikitgt om det klassas som ett SQ bygge, men i MINA öron/ögon är det ju det Vet inte vad det är för regler som gäller för att ha SQ/SPL osv på projekttråden, hoppas på inga

    Anyway...

    Bilen är en Hummer H2 -04
    Saknar lite godis som tex svart inredning men nåja

    Jag har hållt på i ett längre tag och felsökt ljudet i bilen då jag haft en hel del problem med hårdvaran och orginalkablage osv, så jag kommer att dra en ganska lång första post i tråden, och försöka dela med mig av så mycket bilder jag har tillgängliga, av varierande kvalité

    Det första jag började med var att byta ut HU, då jag hade ett generatorvin / störning i högtalarna fram (då de främre högtalarna gick på ett eget slutsteg och de bakre gick på bilens orginalsystem med Bose och Bose slutsteg, jag köpte en ny HU, en Kenwood 6021BT ganska direkt när jag köpte bilen, och tidigare ägare hade klippt hej vilt i kablaget och använt många sockerbitar, något jag avskyr, och struntat i att använda ISO.
    Här är en bild på när jag håller på att renovera upp lite vid HU:




    Det är 3 lågnivå (Fram, Bak, Sub), Backkamera, Antenn och Mikrofon som kopplas in, en ISO helt utan orginalhögtalare inkopplade, så bara det viktigaste på ISOn, resten blev ihopbuntat och undanstoppat (Se bilden där HU ligger på sätet)

    Såhär ser det ut när HU är installerad och klar:


    Dörrarna har börjats isoleras med dämpmatta, det är stora plana ytor på de här bilarna och det blev ett snabbt och uppenbart solidare ljud i dörrsidorna efter att man monterat lite dämpmattor, dämpningen är inte 100%, kan få plats med mycket mer om man vill, har dessutom försökt se till så att man inte ser dämpningen utanför dörrsidorna.


    Hårdvara

    Och jo, just, jag har glömt att berätta vad det blir för grejer i bilen
    Kan ju dra en preliminär produktlista, inte 100%, saker kan alltid ändras / bytas och uppgraderas innan det är klart. Men det mesta är klart och beställt och på väg så

    HU: Kenwood 6021BT
    Front: Focal Polyglass 165 + DLS UP1C
    Bak: Focal Polyglass 165
    Bas: 4x Massive Audio Kilo 122

    Slutsteg, Bas: Massive Audio D3600 + Sonda 3.7F Kondensator
    Slutsteg, Front+Bak: Massive Audio D800.4

    Som ni ser så är det en kombination av Massive Audio och Focal
    Kommer att bygga en liten platta som kommer sitta gömd under sätet i bilen, där stegen osv kommer sitta

    Har en liten bild på kondensatorn och flerkanalssteget för att visa hur små och söta dessa slutsteg är




    Jag har tydligen (enligt vissa) för mycket fritid och sitter och gör lite sånna här modeller för att planera mitt bygge:



    De urkapade bitarna är för att fälla in MDF skivan lite under ryggstödet på baksätet, stolsfästen osv går i skårorna, jag har gjort basen till plattan IRL och kan ta lite bilder på det vid en senare uppdatering Plattan kommer att kläs i tyg som det ser ut nu, och kablar osv kommer att få fokus på att se bra ut och seriösa kabelinstallationer är sånt där "meningslöst" (enligt vissa) tidsfördriv som man själv ser som terapijobb

    Planen först var att ha en kondensator till varje steg, men det visar sig nog som om att det blir lite ont om plats för att få plats med två kondensatorer under sätet Och focalerna behöver antagligen ingen kondensator iaf, det var mest bara för att det skuller se enhetligt och propert ut Men jag säger inte att det är SÄKERT att det inte blir, om det visar sig att jag kan få plats med en extra så handlar det ju bara om ett par hundringar för en likadan kondensator som jag redan har (Sonda 3.7F)

    Som sagt, den här visar 2 kondensatorer men kanske bara blir en


    Här är en liten detaljskiss jag gjorde, pga storleken på bilden så länkar jag den endast (Fullstort A4 ungefär): http://bunkerfis.net/hummer/ljud/ritning3.png

    Det var allt för den här gången, jag tyckte att jag behövde någon plats att spamma mina funderingar och tidsfördrig i 3D program och sånt Och när man vet att man har en projekttråd så har man ju alltid med sig kameran ut när man ska mekka Har varit väldigt dålig på det hittils då jag bara varit deprimerad över att jag haft störningar överallt

    Ha det
    //Alex

  • #2
    Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

    kommer följas
    saab 9000 pioneer-

    www.garaget.org/micke999

    Comment


    • #3
      Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

      Ser riktigt genomtänkt och seriöst ut, kommer följas!
      \m/

      Comment


      • #4
        Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

        va använder du för program för modellandet??

        Comment


        • #5
          Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

          Originally posted by lillkimpa View Post
          va använder du för program för modellandet??
          Jag kan ju ge några förslag som jag vet funkar:

          SolidWorks
          Pro/Engineer
          NX

          med flera.

          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • #6
            Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

            Originally posted by jonash View Post
            Jag kan ju ge några förslag som jag vet funkar:

            SolidWorks
            Pro/Engineer
            NX

            med flera.

            hur mycket kostar dem eller finns det gratis versioner? :P

            Comment


            • #7
              Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

              Trevligt med lite respons Jag hsr suttit ett tag och planerat och tittat runt på forumet och försökt snappa upp lite ideer och lösningar jag gillar Tänkte det var dags för en tråd där jag kan leva ut lite med mina nördigheter :P Om ni har synpunkter / förbättringar så är de välkomna, jag är inte blyg med att jag är okunnig

              Ang 3d modelleringen så använder jag ett program som heter Lightwave och är ett fullfjädrat 3d modellering/renderingsprogram, tror det kostar ungefär mellan 6 och 12.000 kronor, beroende på versio er, men som med det mesta i datorvärlden så går allt att få tag på mindre lagligt, men det är ju inget att diskutera här

              Jag ska nog göra en liten skiss på en låda också, jag är dålig på att bygga och räkna ut storlekar och vad man behöver, så det har jag lejt bort till Henkz här på forumet Jag kommer sökert vara med och förstöra för honom med estetiska åsikter under lådbyggets gång dock ;P

              Och tack igen för responsen Och som sagt, berätta hjärna för mig om jag tänkt fel, inte alls eller olyckligt

              Comment


              • #8
                Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                Okej, en liten snag i planerna :P
                Jag har ju planerat på 4 basar, men jag har inte planerat på att basarna faktiskt har en fysisk storlek :P och bredden och höjden på baslådan är begränsat (bredden pga bagaget inte är bredare och höjden för att jag inte vill ha en högre baslåda, i princip :P

                Bredden jag har att leka med är 115cm, på sin extrema höjd 120cm, och en 12" bas räknar jag är 30cm bred (och hög), och att ha alla i rad, 100% kant i kant skulle ju bli 120 cm, men det är lite låga marginaler

                Så som jag ser det finns det några alternativ, dessa tre är de enklaste lösningarna på mitt problem (Stor bild, 1920x1080) http://bunkerfis.net/hummer/ljud/basar2.png

                En lösning jag inte har räknat på (för att jag inte vet hur djup baselementet är) är om man skulle ha två element bakåt och två frammåt (mot ryggstödet), men det kanske inte är "rätt" att ha basarna åt olika håll?

                Vad tror ni?
                Köra på 3? Hitta en lösning för 4? Eller är enda rätta alternativet att göra lådan större?

                Måtten på lådan på bilden är (B/H/D): 115/35/40 cm

                Comment


                • #9
                  Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                  Gör du lådan ca 450mm hög borde du få in alla fyra i bredd lite sådär omlott?

                  Tror att det blir bäst med alla element åt samma håll, fast vet flera bilar som spelar satan med element åt alla håll.
                  sigpic

                  -C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                    Klart du ska ha 4st basar! Kul att det blir fler och fler som bygger med kilobasarna, dom är riktigt prisvärda
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                      Originally posted by Mats H View Post
                      Gör du lådan ca 450mm hög borde du få in alla fyra i bredd lite sådär omlott?

                      Tror att det blir bäst med alla element åt samma håll, fast vet flera bilar som spelar satan med element åt alla håll.
                      Mjo, Jag räknade på ca 50 och lägga dem i ett ~ mönster (som du menar antar jag), men jag gillar inte att det inte ser symetriskt ut om man gör så :P

                      Jag gjorde den här lilla mock-upen som jag kan leva med, dock då hamnar basarna inte åt samma håll, men som du säger så har jag också sett många olika byggen med basar åt alla världens håll, sen kanske det är mer SPL än SQ? Men det ska ju flytta luft och det gör det väl åt alla håll? :P

                      Halva lådan genomskinlig för att se elementen (alla mått är tagna från Massive Audios hemsida på basarna, fick "chansa" lite skalenligt på måtten på magneterna men, bör stämma ganska bra

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                        Fick hem lite småprylar idag
                        Inte så viktiga saker kanske, enligt vissa :P

                        Kopplingsblock (GND), Säkringsblock (12V 1->2), lite säkringar, och en bit kabel (bara för att komma över den magiska gränsen 1000:- så frakten blev gratis :P Hade ju fått betala samma summa iaf)





                        Jobbar ju till sena kvällar hela veckan så kommer inte bli någon installation eller något jobb gjort i bilen förren tidigast fredag kväll

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                          Sluta upp med dina snuskiga bilder, blir ju mer porr än demonstrativt!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                            Hehe ja men det är ju bra med lite sånt också ibland ;P
                            Fick ett till paket idag, ett litet ett bara För att få ett hyffsat snyggt resultat av sin installation tycker jag att man iaf borde försöka klippa egna RCA kablar :P Hur snyggt är det att ha 2 meter (x3) överbliven RCA ihoprullad någonstans? :P





                            Jag har aldrig lött RCA kontakter tidigare, men i teorin så bör det ju vara ganska enkelt, 12V i mitten i den vita (på bilden) och sen jord/signaljord i höljet? Och sen skruvkroppen utanpå alltihopa?

                            Men en sak jag tänkte på, borde det inte vara bättre / renare att bara ha kabeln jordad i ENA änden?
                            Om något går fel i steget och det blir kortslutning, kan inte det gå via signalkabeln/jorden då via RCAn och in i HU tex? Om de sitter ihop med jord i båda ändar? Eller fungerar det inte så?

                            OM det stämmer, vilken sida skulle isåfall vara bäst att jorda? Eller måste de kanske vara jordade i varann? (Tänkte då på det finns väl ofta TVÅ jord i en RCA kabel? En Jord och en Signaljord? Typ?

                            Nåja, jag blir inte klok
                            PS. Jag kommer försöka att inte göra några uppdateringar utan nya bilder, för, iallafall jag, tycker ju att en projekttråd är useless utan en bildfest :P

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hummer H2 - Första ljudbygget

                              Jorden ska lödas i båda ändar, annars kommer lågnivån inte fungera som den ska. Däremot så ska skärmen bara lödas i den ände som sitter vid huvudenheten.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment

                              Working...
                              X