Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lite frågor ang. mitt projekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lite frågor ang. mitt projekt

    Tänkte börja ett ljudbygge i nybilen som inte ska ta så mycket plats.

    Lutar mot 2 10" Focal P25F i en låda i extrahjulsbaljan
    samt ett Focal 165AS3 3-vägs kitsystem frontar (måste lös med interiören och kolla vad jag har för frigång i dörrarna innan jag bestämmer mig)

    Tänkte köra ljudet genom original HU'n till en Helix DSP.2 med
    Hertz HCP 1DK monosteg

    Funderar på om jag ska köra aktiva crossovers och då köra ett
    Hertz HCP 4 4-kanalssteg till 3" och diskanterna samt ett
    Pioneer GM-A4604 till 6.5"
    eller använda passiva crossovers som följer med i kitsystemet och skippa pioneer-steget (det är kvar från ett gammalt bygge).
    Överväger fördelarna med aktiva crossovers nackdelarna?

    Kan man koppla bara 6.5" och 3" till passiva filtret och köra diskanterna aktivt för att kunna ställa in dom separat jämfört med högtalarna?

    Bör man ha några bakhögtalare? har läst lite på en annan sida och många verkade tycka att bakhögtalare gjorde ljudbilden svår att balansera.

    Är det bättre att koppla DSP via högnivå eller införskaffa en hög-till-lågnivå-adapter? Jag har läst eller sett någonstans att signalen från original-stereon tydligen kan vara ojämn och att den kan sänka basen för att skydda original-högtalarna när man vrider upp volymen. Finns det något sätt att se om man får en full jämn signalen utan några dyra verktyg eller vet någon om det finns någonstans i norrbotten där det går att göra?

    Hur funkar det med att ha diskanterna i en egen kanal när steget är klassat i 55w men diskanten vill bara ha 15w RMS?

    Tack!
    Joel

  • #2
    Re: Lite frågor ang. mitt projekt

    Hej,

    Nu är jag inte speciellt bevandrad med Helix DSP.2, men många processorer klarar att summera signalen om du tar högnivå in, vilket då kan vara en fördel jämfört med att köra en omvandlare innan. Dessutom, ju färre komponenter desto färre möjliga felkällor eller potentiella förluster i signalkedjan.

    Vad gäller aktiv delning så är det ju klart att föredra då du får individuell kontroll av respektive element. Om du har möjlighet att placera t.ex. 3" och diskant mycket nära varandra så kan det gå bra med passiv delning mellan dem då du inte behöver individuell kontroll av t.ex. nivå och tidskomp (om de sitter väldigt nära varandra).

    Skippa bakhögtalare. Vad gäller effekt så kan men egentligen aldrig får för mycket, så länge du har en ren signal. Det är alltid bra med lite "head room", jag har kört 200 Mosconi-watt på mina Aerospacediskanter i ett par år utan problem.
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #3
      Re: Lite frågor ang. mitt projekt

      Okej!
      3" och diskanterna sitter väl ca 1 dm från varandra i dörren, tänkte behålla original placeringen på frontarna.

      Då kanske jag kör
      2 kanaler till diskanterna och 3"
      2 kanaler till 6.5" som sitter längre ner i dörrarna

      Jag såg nu att det finns en RTA funktion i DSPns pc-program. Brukar det vara värt det att köpa en billigare testmikrofon som man kopplar till datorn t.ex. en https://www.thomann.de/gb/the_tbone_mm1.htm och en pre-amp för ställa in systemet?
      Om man kollar på bilden https://www.audiotec-fischer.de/medi...it_Stecker.png finns det en liten lampa där det står clip och under ställer man in input sensitivity. Om jag förstår det rätt så är det så man kan kolla hur högt man kan ha på HU'n innan det clippar och sen matcha med DSPn

      När man kopplar in DSPn i HU'n, räcker det att löda tvp 2x1.5mm2 kabel till 2 högtalare om man tar signalen från t.ex. 6.5"orna eller bör man löda kabel till alla originalhögtalare bakom HU'n? DSPn har fäste för 6 kanaler högnivå

      Tänkte dra 2x2.5mm2 kabel till alla högtalare i dörrarna, bör jag dra alla kablar på höger sida av bilen när strömkabeln sitter på vänster, och sen korsa över vänsterkablarna fram i bilen? eller spelar det ingen roll?

      Bör man fästa det passiva filtret framme nära högtalarna (kanske i dörrsidorna på något bra ställe) eller kan man fästa det t.ex. i bagaget?

      Jag ser också att det finns ett optiskt uttag i DSPn, använder folk det i billjudskretsar och isåfall varför? Jag spelar från spotify via bluetooth på telefonen.
      Last edited by Joello93; April 29, 2019, 21:44.

      Comment


      • #4
        Re: Lite frågor ang. mitt projekt

        Originally posted by Joello93 View Post
        Okej!
        3" och diskanterna sitter väl ca 1 dm från varandra i dörren, tänkte behålla original placeringen på frontarna.

        Då kanske jag kör
        2 kanaler till diskanterna och 3"
        2 kanaler till 6.5" som sitter längre ner i dörrarna
        Låter väl som en bra ide. Som jag sa tidigare dock, full kontroll av varje element är ju alltid att föredra om man har möjlighet, men jag tror inte det gör någon större skillnad i ditt fall. Blev många frågor nu
        Originally posted by Joello93 View Post
        Jag såg nu att det finns en RTA funktion i DSPns pc-program. Brukar det vara värt det att köpa en billigare testmikrofon som man kopplar till datorn t.ex. en https://www.thomann.de/gb/the_tbone_mm1.htm och en pre-amp för ställa in systemet?
        RTA kan ju vara hjälpsamt, men knappast kritiskt. Först och främst är ju öronen ditt bästa verktyg, låter det bra? Sedan kan RTA vara bra om man försöker hitta och åtgärda något specifikt problemområde. Dock bör man ha en bra, helst kalibrerad, mikrofon.
        Originally posted by Joello93 View Post
        Om man kollar på bilden https://www.audiotec-fischer.de/medi...it_Stecker.png finns det en liten lampa där det står clip och under ställer man in input sensitivity. Om jag förstår det rätt så är det så man kan kolla hur högt man kan ha på HU'n innan det clippar och sen matcha med DSPn
        Jag kan som sagt inte mycket om Helix men det verkar vara en clipindikering ja.
        Originally posted by Joello93 View Post
        När man kopplar in DSPn i HU'n, räcker det att löda tvp 2x1.5mm2 kabel till 2 högtalare om man tar signalen från t.ex. 6.5"orna eller bör man löda kabel till alla originalhögtalare bakom HU'n? DSPn har fäste för 6 kanaler högnivå
        Du behöver som minst två kanaler för att få stereo såklart. Det som är viktigast är att se till att du får en fullregistersignal från det högtalarpar du tar signal ifrån. I annat fall kan det vara läge att ta alla signalpar och låta processorn summera (om den har den funktionen vill säga).
        Originally posted by Joello93 View Post
        Tänkte dra 2x2.5mm2 kabel till alla högtalare i dörrarna, bör jag dra alla kablar på höger sida av bilen när strömkabeln sitter på vänster, och sen korsa över vänsterkablarna fram i bilen? eller spelar det ingen roll?
        I princip så ska det ha mindre betydelse då det är högnivå som är "mindre" känsligt för störningar, men varför chansa? Har du möjlighet att dra det separat så gör det.
        Originally posted by Joello93 View Post
        Bör man fästa det passiva filtret framme nära högtalarna (kanske i dörrsidorna på något bra ställe) eller kan man fästa det t.ex. i bagaget?
        Spelar egentligen ingen roll, men om du placerar filtren i bagaget får du ju dra fler högtalarkablar fram i bilen och ut i dörrarna jämfört med bara ett kabelpar per filter?
        Originally posted by Joello93 View Post
        Jag ser också att det finns ett optiskt uttag i DSPn, använder folk det i billjudskretsar och isåfall varför? Jag spelar från spotify via bluetooth på telefonen.
        Det är många som föredrar att använda digital signal (och källa) om man har möjlighet. Jag antar att du spelar via BT in i huvudenheten, då spelar det ju ingen roll för dig eftersom du tar huvudenhetens signal via högnivå. För att nyttja den optiska ingången så ska ju antingen huvudenheten ha optisk digital ut, alternativt skall du har en BT streamingenhet som ger optiskt ut och strömma direkt till den istället för HU'n. T.ex: Mosconi AMAS 96k

        Lycka till med bygget
        ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



        Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
        Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
        Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
        Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

        Team Ljudbyggaren
        1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
        3:e Plats Master OEM - SM 2018
        8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

        Comment

        Working...
        X