Announcement

Collapse
No announcement yet.

Opel Kapitän-hur få ljud i bilen utan att förstöra inredning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Opel Kapitän-hur få ljud i bilen utan att förstöra inredning?

    Hallå alla bilstereofantaster, jag har precis konverterat min gamla Opel Kapitän från 6 till 12 Volt så nu finns äntligen möjlighet att få lite ljud i bilen

    Höll på en del med billjud som ung och dum tonåring för en massa år sen, men då gällde mest att få så mycket bastryck som möjligt. Det har jag förhoppningsvis växt ifrån... Har kvar en del grejer från den tiden som jag kanske kan använda, några Phoenix Gold och DLS steg, lite Earthquake, Boston Acoustic, DLS, Lanzar och Cerwin basar i olika storlek.

    Tyvärr tror jag inte att jag har några användbara fronthögtalare alls... Har tidigare kört med Phoenix Gold eller DLS; vet dock inte alls vilka märken som är något att ha idag. Eller vilka storlekar man skall satsa på för ett bra vardagljud.

    För att inte förstöra inredningen är min tanke att plasta kickpaneler med 6.5" kit eller co-axialer i. Låter det vettigt?

    Antingen drivna av headuniten eller kanske av nåt M25/M50 Phoenix steg.

    Bas-frågan är öppen än så länge. Enklast vore såklart att bulta en eller ett par 10" mot ryggstödet bara för att fylla i lite längst ner, utan att stjäla utrymme. Men jag har inte riktigt tänkt klart hur jag vill ha det där än.

    Input om vad som gäller år 2017 och alla idéer välkomnas

    T.ex. om jag nu plastar kickpaneler, hur bör de riktas?

  • #2
    Re: Opel Kapitän-hur få ljud i bilen utan att förstöra inredning?

    Jaha, så har man varit runt en sväng hos bilstereofirmorna här i storstadsdjungeln

    Först åkte jag till CD Bilradio på Backaplan för att orientera mig lite bland alla högtalare. "Tyvärr" så har jag nån slags dragning till Phoenix Gold, vet inte varför men jag gillar helt enkelt hur de låter, så jag kunde inte motstå ett 6.5" Ti265cs kit för ett bra pris... Ja ja, jag borde säkert lyssnat in mig på marknaden och allt det där men de kommer säkert att gilla att lira ihop med mitt gamla M50 steg. Blir som en familjeåterförening.

    Hittade även en nyöppnad MDS butik ute på Volvo City, trevlig snubbe som tog sig tid att diskutera, och när han inte hade "rätt" grej på lager så meddelade han glatt vilken konkurrent som hade det inne. Respekt.

    Även ute på BRL på Mölndalsvägen var det mycket trevlig personal, köpte ett par frästa 6.5" MDF ringar och fick en grundkurs i hur man skall plasta kickpaneler pö köpet. Det tycker jag är bra service.

    Himla kul att det finns så många bra bilstereoaffärer i stan!


    Jag tycker mig märka att det finns lite olika åsikter om hur kickpaneler skall göras. Skall de vara helt slutna eller öppna mot baksidan?

    Comment


    • #3
      Re: Opel Kapitän-hur få ljud i bilen utan att förstöra inredning?

      dBakuten har du i götet också, trevligt när det finns såpass många bra butiker i krokarna.

      Nackdelen att köra ett 6,5" kit som du har tänkt är att du får ett ganska stort avstånd mellan midbas och diskant. Det skulle låta betydligt bättre om man lyfter ljudbilden genom att montera ett mellanregister och diskant i brädan eller i a-stolparna, alternativt ett bredbandselement som spelar både diskant och mellanregister. Midbasen passar väldigt bra att placera i kickpanelen. Det beror nog lite på bil om det ska vara slutet eller öppet, i BMW brukar man köra öppet bakåt för att nyttja volymen man får då vilket gör att man kan montera lite större element också.

      Vill du köra lite rock n roll bara så kanske det blir bra om du monterar diskanterna lite längre ner närmare kickpanelerna, om du inte vill köra 3-vägs.
      BMW E38 740
      BMW M5 -01
      bilradiohuset.se
      SM-guld 2012

      Comment


      • #4
        Re: Opel Kapitän-hur få ljud i bilen utan att förstöra inredning?

        Tack för svar Kulan. Min tanke var att montera även diskanten i kickpanelen. Jag ser ingen annan realistisk montering utan att göra åverkan på bilen.

        Eventuellt kunde jag väl ställt den som en liten ful plupp med dubbelhäftande tejp på instrumentbrädan Men det hade sett konstigt ut i min bil, och som du säger hade även avståndet blivit stort mellan diskant och midbas.

        Jag får nog nöja mig med en rock-n-roll installation i kickpanelen

        Skall försöka lägga ut en bild på kupén ikväll, så blir mitt problem kanske tydligare (och den här annars ganska torra diskussionen något roligare att ögna igenom )

        Comment


        • #5
          Re: Opel Kapitän-hur få ljud i bilen utan att förstöra inredning?

          Har kapat till nya kickpaneler och börjat placera ut högtalarna.

          Placering av 6,5'orna blir ju lite som det blir när man skall få plats med fötter på ett vettigt sätt samt har både manuell pumpning av spolarvätska och ljustuta på golvet... Jag har dock nu hittat en position jag är ganska nöjd med som ändå tillåter lite vinkling uppåt-bakåt av elementet.

          För att inte för mycket av ljudet från diskanten skall "skymmas" av instrumentbrädan blir den ""naturliga" (för mig i alla fall) placeringen av diskanten 45 grader snett bakom och ovan 6,5'an. Problemet är dock att för passageraren så hamnar den då helt skymd av rattstången. Hur tänker ni experter kring detta? Strunta i passageraren, eller placera diskanten lägre?

          Comment


          • #6
            Re: Opel Kapitän-hur få ljud i bilen utan att förstöra inredning?

            Första försöket att plasta kickpaneler. Det var jobbigare än jag var beredd på och jag har lärt mig en del saker på vägen. Om jag gör om detta så kommer jag att vara mer sparsam med spacklet för att minimera slipningen. Dessutom så skall jag se till att inte använda kontaktlim som krullar sig när man penslar på det, vilket Biltemas gjorde för mig. Men ändå rätt nöjd med slutresultatet. Ser kanske inte så bra ut i det skarpa solljuset, men framåt natten så syns inte skavankerna

            Click image for larger version

Name:	IMG_9413.jpg
Views:	1
Size:	70.8 KB
ID:	590115

            Comment


            • #7
              Re: Opel Kapitän-hur få ljud i bilen utan att förstöra inredning?

              Införskaffade en liten lagom låda för 2 åttor för att få lite bas i bilen också. Tänker använda ett par Boston Acoustics Pro 8.4LF som jag köpte för många år sen och faktiskt aldrig använt. Av någon anledning tappade jag helt bilstereointresset strax efteråt... Men men nu är jag igång igen

              Lådan är på 2 x 15 liter brutto vilket stämmer ganska exakt med Bostons rekommendation på 14 liter portad låda. Misstänker dock att lådan är avstämd lite djupare än Boston rekommenderar (45Hz). Får mäta porten och räkna baklänges. Lyckligtvis är det ju lättare att kapa en för djupt avstämd port än att förlänga.

              Funderar nu på vilket/vilka slutsteg jag skall använda. Har ett ZPA 0.5 som jag skaffade samtidigt som Bostonbasarna och aldrig heller använt. Annars så har jag två M50 steg som jag använt en del och verkligen gillar. Har googlat lite på dessa och tyvärr så verkar både ZPA och M stegen från Phoenix Gold ha dåliga kondingar från Panasonic som måste bytas. Blir väl till att beställa ersättningar till dessa antar jag.

              Comment


              • #8
                Re: Opel Kapitän-hur få ljud i bilen utan att förstöra inredning?

                Det där låter som en trevlig blandning!
                Jag har också "fastnat" för de gamla Boston Acoustics Pro och Phoenix Gold.
                Tyvärr är det ju inte så ofta som jag ser några till salu, så man får hoppas de håller lääänge.

                Comment


                • #9
                  Re: Opel Kapitän-hur få ljud i bilen utan att förstöra inredning?

                  Ja. Jag är faktiskt rätt spänd på hur detta kommer att låta. Har kört framsystemet på två av de 4 x 25 "watt" som Roadmaster stereon enligt manulen skall ge. Inte så schysst mot högtalarna kanske men jag är väl inte helt nöjd. Behöver nog täta lite kring mina paneler för att få till en stabilare bas.

                  Har dock börjat ta mig an slutstegen och bytt kondingar i ett av M50 stegen. Valde Nichions nya UHW serie, UHW1C682MHD. Förutom att ha tre gånger så stor kapacitans har de även högre rippelström, lägre inre resistans och dubbel livslängd mot originalen. Dessutom är de något mindre rent fysiskt så jag lyckades klämma in fyra istället för tre (finns plats på kretskortet men någon på PG verkar tänkt lite fel då de gamla Panasonic kondensatorerna var för höga på plats nr 4...).

                  Nu skall bara ta ett par glas Cava till så jag står ut med Lotta på Liseberg en stund, sen kan jag smyga ner till bilen och koppla lite. Med lite tur blir det alltså en provlyssning av framsystemet med M50 inatt

                  Får se hur jag tänker kring ZPA steget. Är ju egentligen helt onödigt stort för vardagslyssning men jag kanske kör med endast det i fyra Ohm och helt passiv filtrering. Får se hur det blir. Är ju en massa kondingar att byta på det steget men jag vill gärna höra hur det låter innan jag bestämmer mig.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opel Kapitän-hur få ljud i bilen utan att förstöra inredning?

                    Jaha, så har jag lyssnat ett tag på mitt nybyggda framsystem med en tillfällig inkoppling av M50 steget. Jag har lite blandade känslor för hur det låter.

                    Ibland tycker jag det låter bra, men ibland så tycker jag att det låter "burkigt" och att framförallt röster inte låter riktigt naturligt. Jag är rädd för att jag inte plastat på tillräckligt mycket när jag byggt mina paneler och att de därför inte är tillräckligt stabila

                    Kan lite "slappa" paneler ge upphov till burkigt ljud och onaturliga röster? Och hur räddar jag situationen? I värsta fall så får jag väl lossa panelerna och plasta på några lager glasfiber till på baksidan... Eller finns några bättre alternativ?
                    Funderar på att prova att stoppa in de två åttorna bak i bilen och dela så att framsystemet inte spelar under 80Hz, det kanske kan hjälpa?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Opel Kapitän-hur få ljud i bilen utan att förstöra inredning?

                      Har verkligen inte orkat plasta på mina kick-paneler än utan kör nog på med detta ett tag till. Tycker fortfarande att det låter bra ibland men dåligt ibland. Blev väl lite bättre när jag bytte från den usla Roadmaster stereon till min gamla Clarion drx9375.

                      Har dock stött på ytterligare ett problem. Jag stoppade in en baslåda i skuffen. Två stycken 8" Boston Acoustic 8.4LF i en portad låda på 2*15 liter. Jag tycker den spelar hårt och bra. Problemet är att den bara låter bra när man stå framför skuffen, inne i bilen låter det lite mer halvdant. Det finns ett 9" * 4" hål mellan skuff och kupe (tydligen någon skum högtalar standard storlek från 1960) jag trodde det skulle räcka för att få in basen i kupen, men tydligen inte. Vad göra?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Opel Kapitän-hur få ljud i bilen utan att förstöra inredning?

                        Originally posted by RobbanGBG View Post
                        Har verkligen inte orkat plasta på mina kick-paneler än utan kör nog på med detta ett tag till. Tycker fortfarande att det låter bra ibland men dåligt ibland. Blev väl lite bättre när jag bytte från den usla Roadmaster stereon till min gamla Clarion drx9375.

                        Har dock stött på ytterligare ett problem. Jag stoppade in en baslåda i skuffen. Två stycken 8" Boston Acoustic 8.4LF i en portad låda på 2*15 liter. Jag tycker den spelar hårt och bra. Problemet är att den bara låter bra när man stå framför skuffen, inne i bilen låter det lite mer halvdant. Det finns ett 9" * 4" hål mellan skuff och kupe (tydligen någon skum högtalar standard storlek från 1960) jag trodde det skulle räcka för att få in basen i kupen, men tydligen inte. Vad göra?
                        Hej Robban.
                        Hår lågt ner i frekvens spelar 6,5" högtalarna?
                        Kan du inte bygga baslåda under baksätet? Blir väl en del jobb att göra det, om det nu finns plats.
                        Ett 9" x 4" låter lite väl litet, det blir ju en del luft som skall transporteras igenom hålet.
                        -När smaker en blues som bäst?
                        -Hvaergang!

                        Keep The Devils music alive.

                        Alcohol does not make you FAT-it makes you LEAN........against tables, chairs, floors, walls and ugly people.

                        Comment

                        Working...
                        X