Announcement

Collapse
No announcement yet.

Billigast högtalarkabel hitta vart?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Billigast högtalarkabel hitta vart?

    Som sagt vart hittar man billigast högtalarkabel ska stoppa in 4st 6.5" i varje fram dörr i på bruksbilen kommer väl gå åt ca 40meter hittade på biltema för 25m 1.5mm2 199:- eller ska man satsa på 2.5mm2 kanske?
    Finns det billigare än 199:-för 25m.
    Last edited by partyvan; December 4, 2009, 01:02.

  • #2
    Re: Billigast högtalar kabel hitta vart?

    Orkar du vänta till mellandagsrean kan du göra fynd på Elgiganten och liknande affärer. Jag köpte 50 meter 4mm^2 för 350 kr på elgiganten ifjol. Bara leta, ibland ligger färdigbuntade rullar i stereoavdelningen
    DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

    Comment


    • #3
      Re: Billigast högtalar kabel hitta vart?

      Originally posted by partyvan View Post
      Som sagt vart hittar man billigast högtalarkabel ska stoppa in 4st 6.5" i varje fram dörr i på bruksbilen kommer väl gå åt ca 40meter hittade på biltema för 25m 1.5mm2 199:- eller ska man satsa på 2.5mm2 kanske?
      Finns det billigare än 199:-för 25m.
      Om du nu ska ha det billigaste som finns i Sverige, varför tänker du då ens tanken på att gå upp till 2,5mm2 kabel som är dyrare?
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Billigast högtalar kabel hitta vart?

        Originally posted by Nonne View Post
        Om du nu ska ha det billigaste som finns i Sverige, varför tänker du då ens tanken på att gå upp till 2,5mm2 kabel som är dyrare?
        Håller med , köp biltemas kabel då du inte lär komma undan med mkt billigare än de!
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Billigast högtalarkabel hitta vart?

          Jisses va snålt.
          sigpic Projekt 20XX Alpine - PG - Morel

          Comment


          • #6
            Re: Billigast högtalarkabel hitta vart?

            Det kan man tycka.
            Men varför betala mer än nödvändigt för något som aldrig bevisats göra någon skillnad på ljudet (förutom just grovleken)?

            Eller kan någon här påvisa att en viss kabel låter bättre än en annan?

            Comment


            • #7
              Re: Billigast högtalarkabel hitta vart?

              Tycker det är dumt all kosta på en vinterbil hur mycket som hälst på kablar därför jag frågade vart det finns billigast kablar.
              Sen så har jag fått reda på vart jag hittar 40m 2.5mm2 för 200:- så det skadade inte att fråga

              Comment


              • #8
                Re: Billigast högtalarkabel hitta vart?

                Originally posted by Jag View Post
                Det kan man tycka.
                Men varför betala mer än nödvändigt för något som aldrig bevisats göra någon skillnad på ljudet (förutom just grovleken)?

                Eller kan någon här påvisa att en viss kabel låter bättre än en annan?
                Kan påpeka att jag fick en enorm skillnad i dom högre frekvenserna när jag böt till silver kabel.
                sigpicMS-SOUND
                Micke7406

                Comment


                • #9
                  Re: Billigast högtalarkabel hitta vart?

                  Skillnad är det ju..men då ska man ju ha lite anläggning oxå tycker det är svårare att höra i bilen jämfört med hemma men det beror nog mest på att jag inte direkt lyssnar utan att köra
                  vart hittade du kabeln då?
                  Audi A4 B5 -98
                  Pioneer P90 + DEQP90
                  Sinfoni amplitude 50.4x
                  Sinfoni shadow 100.2
                  Sinfoni S165W x4
                  Sinfoni S100M
                  Sinfoni S25T

                  Vw up -12
                  På gång..
                  New car, hi end old school..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Billigast högtalarkabel hitta vart?

                    Eller så går du på återvinningen å skär sladdarna av gamla dammsugare, lär ju va ännu billigare.. ;p

                    Comment


                    • #11
                      Re: tja

                      Originally posted by Svartstreck View Post
                      Eller så går du på återvinningen å skär sladdarna av gamla dammsugare, lär ju va ännu billigare.. ;p
                      Är det inte bättre med strykjärn? dom är det ju strumpa på redan
                      Audi A4 B5 -98
                      Pioneer P90 + DEQP90
                      Sinfoni amplitude 50.4x
                      Sinfoni shadow 100.2
                      Sinfoni S165W x4
                      Sinfoni S100M
                      Sinfoni S25T

                      Vw up -12
                      På gång..
                      New car, hi end old school..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Billigast högtalarkabel hitta vart?

                        Givetvis kan det skilja på ljudet mellan olika kablar, men det finns inget som säger att en viss kabel är den bästa eller ens bättre än någon annan generellt.

                        Dock kan det ju skilja i kapacitiv och induktiv koppling mellan ledarna, och då beroende på högtalare och kringutrustning kan vissa kablar ge ett "bättre" ljud (beroende på att dom dämpar olika frekvenser olika mycket).

                        Och angående elkabel så finns det en hel del som anser dom vara det bästa (jag kan inte hävda att det är fel för jag har inte gjort varken lyssningstest eller jämförande mätningar med ekkx eller vad det nu skall vara...) och det kan dom väl få tycka?

                        Comment


                        • #13
                          Re: tja

                          Originally posted by JohanH View Post
                          Är det inte bättre med strykjärn? dom är det ju strumpa på redan
                          Så korta sladdar på dom ;D

                          Comment


                          • #14
                            Re: Billigast högtalarkabel hitta vart?

                            http://www.svalander.se/teknik/kablar/hogtkabel.htm
                            Lite kul läsa när det gäller högtalarkabel och mycket annat hifi Man kan höra skillnad på kablar :P Tydligen spelar det ju tom roll vilket håll kabeln är vänd åt :P
                            Last edited by Martin F; December 6, 2009, 22:56.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Billigast högtalarkabel hitta vart?

                              Inget fel med svalander, men vissa av hans påståenden är inte helt sunda... Man ska ha i åtanke att han vill sälja också.

                              Originally posted by partyvan View Post
                              Tycker det är dumt all kosta på en vinterbil hur mycket som hälst på kablar därför jag frågade vart det finns billigast kablar.
                              Sen så har jag fått reda på vart jag hittar 40m 2.5mm2 för 200:- så det skadade inte att fråga
                              det var billigt, du vill inte dela med dig?
                              Last edited by nixlaz; December 7, 2009, 00:38.
                              Hur kan Björn Borg vara så känd…. Han säljer ju bara kalsonger!

                              Comment

                              Working...
                              X