Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

    Efter att ha läst Extrakims tråd om SD´s nya garanti fortsatte jag läsa på termpro o snubblade över denna tråden http://audioforum.termpro.com/topic/20/13908.html

    quote:Originally posted by Wagonized:

    quote:Originally posted by HO-AUDIO:
    I actually had 4 crowns in my street max 3-4 van for 4 years and know exatcly what those are capable of. Honestly the crowns were great amps and they brought us many world championships but they are not as loud as the 12 volt 7KD's. We did many head to head test with the crowns against the DD Z1a's and the 7KD beats them both out.

    impressive!

    thanks for the info

    id believe that since the 12v stetsom puts out over 6500 at 10-11 volts, the jbl needs at least 12.5 to do that power, the only thing that blows is that the 12v stetsom wont accept any voltage over 13.8, or it goes into protect,its a burp amp,that is mega efficient, the 16v stetsom model which is the more streetable daily driver version would be a better match for the jbl since the jbl can take 15.3v before it cuts off, the 12v version stetsom is going to be really hard to beat since it puts out mega power in the 9.5-13.5v range what other amp gives 6kw @ 9.5 volts [Eek!] ...none that i know of


    stämmer det som står där kan det ju va en anledning till att en del har problem att steg klipper fast dem har massa batterier, kör dem även med bilen igång o har stora generatorer så håller ju spänningen sig uppe en bra bit över 13,8V.
    Verkar wierd att man ska välja 16V versionen för dagligt bruk, brukar ju va tvärtom att om man inte har högvoltssystem ska man köra på 12V versionen.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

  • #2
    Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

    riktigt bra info lyfter ja på hatten o tackar för. mina stetsom 6k steg klipper/bryter när ja ska burpa. får kolla upp vilken version ja har. för musik går de bra med men icke burp.
    Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

    Comment


    • #3
      Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

      bra produktutveckling att komma med ett steg som man inte ska kunne använda till ordinarie bruk.

      Va det nån som sade DC konverter =

      Comment


      • #4
        Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

        Mina 6k steg har inte klippt en enda gång å har burpat väldigt många gånger. Även haft bilen ingång + båda mina ctek på rekond för att öka volten och det har inte varit några problem.

        ALDRIG varit under 12 volt under nån burp heller. Men då man kört bassrace på max har den stigit ner till 11,5v som lägst.

        Kör med 4st Varta 100ah batterier.

        Men clip lampan lyser ju därimot på varje burp då man maxar. Men beror ju på att man lämnar dist?

        Riktigt nöjd med mina steg !
        155++db@25hz
        http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

        sigpic

        Ljudbyggaren.se

        Comment


        • #5
          Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

          Originally posted by Techno_Bass View Post
          Mina 6k steg har inte klippt en enda gång å har burpat väldigt många gånger. Även haft bilen ingång + båda mina ctek på rekond för att öka volten och det har inte varit några problem.

          ALDRIG varit under 12 volt under nån burp heller. Men då man kört bassrace på max har den stigit ner till 11,5v som lägst.

          Kör med 4st Varta 100ah batterier.

          Men clip lampan lyser ju därimot på varje burp då man maxar. Men beror ju på att man lämnar dist?

          Riktigt nöjd med mina steg !
          Detta kanske bara gällde 7K stegen läste inget om 6k, nåja jag säger ju inte att det ÄR så på dessa tänkte bara dela med lite om det då ja vet några st haft problem med sina, synd om dem går i sönder.
          Nån med mer insyn i Stetsom får väl fylla i, det jag lyssnat på dem stegen så öser det på bra.
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • #6
            Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

            Originally posted by Frippe_L View Post
            Detta kanske bara gällde 7K stegen läste inget om 6k, nåja jag säger ju inte att det ÄR så på dessa tänkte bara dela med lite om det då ja vet några st haft problem med sina, synd om dem går i sönder.
            Nån med mer insyn i Stetsom får väl fylla i, det jag lyssnat på dem stegen så öser det på bra.
            Aahh sorry fastna på perkans inlägg då han tydligen har problem å han har ju väll samma steg som mig?

            Men mkt bra du du posta då det är intressant läsning
            155++db@25hz
            http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

            sigpic

            Ljudbyggaren.se

            Comment


            • #7
              Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

              Originally posted by Techno_Bass View Post
              Aahh sorry fastna på perkans inlägg då han tydligen har problem å han har ju väll samma steg som mig?

              Men mkt bra du du posta då det är intressant läsning
              Finns folk med aningen mer resurser o tillgång till material i usa som kan roa sig med att testa sen vässar man sina engelskakunskaper o lär sig nått nytt.

              Tänkte mest då på värmlänningar med 245or som ska in med mkt mer ström osv o är det då felet i stegen känns det lite onödigt.
              Så det var mest en välgärning åt dem att kolla upp det, inte att skita ner nåt märke, sånt får andra syssla med.
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

              www.garaget.org/Frippe_L

              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

              Comment


              • #8
                Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                ja jag klagar inte bra o vettig info kan man spara pengar o lägga de på annat än en massa batteri i onödan så är ja jävligt glad.
                Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

                Comment


                • #9
                  Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                  Mkt intressant läsning. Jag har ett Stetsom 7k2d och har maxat det mkt hårt när det gäller både till burp och i till musik. Det har aldrig klippt för mig. Har som lägst varit nere på 11.5 precis som tecno. Har 6 st Optima batterier till det. Cliplampan blinkar lite när jag spelar hårt men då är det ju som sagt att det distar lite. Jag är HELNÖJD med mitt steg men mkt vill ha mer så bara jag får mig ett jobb igen blir det ett modell större och Komposit på mina DD
                  Linus "Lellen" Andersson

                  Passat kombi 01 clean edition
                  Espl,Bassrace

                  Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
                  Svensk mästare Super street NW -06

                  Comment


                  • #10
                    Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                    konstig jag kör med ett 6k 1ohm å mitt cliper mycket å då kör jag med 3st 100amp
                    å en 140 amp generator å en ctek
                    Ljudbyggaren Bilstereobutik i Helsingborg. www.ljudbyggaren.se

                    Comment


                    • #11
                      Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                      har du mätt upp vilken spänning ditt steg klipper i samt vilken ohm du har på högtalare terminalerna alltså mätt med multimeter då.
                      och hur har du gainen ställd samt vilken vrms du har ut på singalkablarna.
                      har hört ifrån niklas att du har kört på 200 amps säkring och den har inte lyckats smälla innu
                      steget ska enligt teori dra runt 450-500 amp vid full effekt så de låter lite konstigt :S
                      har du testat köra utan bilen igång och ctek om nu detta stämmer med 13.8+ inte funkar så kan det bero pågrund att cteken gärna ger 14.6-14.9+ volt :P

                      Comment


                      • #12
                        Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                        Kan det vara så att dessa steg är lite "känsliga" på ingångsnivån så att det är därför det klipper för vissa?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                          Originally posted by holmis View Post
                          konstig jag kör med ett 6k 1ohm å mitt cliper mycket å då kör jag med 3st 100amp
                          å en 140 amp generator å en ctek
                          Om du har tid kom förbi mig på eftermiddagen nångång så får vi kolla på det där. Verkar himla mysko



                          Originally posted by jimmy s View Post
                          Kan det vara så att dessa steg är lite "känsliga" på ingångsnivån så att det är därför det klipper för vissa?
                          Jag har 6volts lågnivå på min och har alltid full styrka från stereon men därimot knappt nån gain alls på steget. Så borde ju inte va så med tanke på jag vet Holmis förut hade en stereo med 2volts lågnivå?

                          Men himla mysko är det iaf då vi som kör 6k stegen i denna tråd fick stegen från samma lass från Frode
                          155++db@25hz
                          http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                          sigpic

                          Ljudbyggaren.se

                          Comment


                          • #14
                            Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                            Originally posted by Techno_Bass View Post
                            Men himla mysko är det iaf då vi som kör 6k stegen i denna tråd fick stegen från samma lass
                            Och vad jag hört så har de flesta strulat eller inte fungerat heller för den delen!

                            När det är på det viset så undrar jag i alla fall om stegen är "så där" eller att det är skit bakom spakarna!
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Och vad jag hört så har de flesta strulat eller inte fungerat heller för den delen!

                              När det är på det viset så undrar jag i alla fall om stegen är "så där" eller att det är skit bakom spakarna!
                              Är ju inga nybörjar steg dessa precis då dom lämnar så otroligt mkt pulver.
                              Och jag är väääldigt nöjd med mina steg och har inte haft något krångel. Så vet inte vad man ska tro.

                              Sen om man ska köra med 2 steg så är det ju ännu viktigare man vet vad man håller på med. Att få båda stegen att spela exakt är inte lätt men det går.
                              Men att ställa dom lika på gainen å tro allt är bra, ja då ska man inte ha sånna här fina grejer för så funkar det inte!
                              155++db@25hz
                              http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                              sigpic

                              Ljudbyggaren.se

                              Comment

                              Working...
                              X