Announcement

Collapse
No announcement yet.

Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

    Hej, är ny här på forumet.
    Jag har en fråga till alla kunniga.
    Har en BMW F30 där jag har ersatt original högtalarna (HIFI 676) fram med Focals IFBMW-S i samband med att jag ljuddämpat dörrarna.
    Innan justering av EQ så gjorde jag en mätning av frekvensåtergivningen med enbart delning HP 180 Hz/24 dB Linkwitz Riley (ingen EQ).
    Från delningsfrekvensen upp till 2 kHz så mäter Focal likt OEM-högtalarna för att sedan få en rejäl dipp på 10 dB från 2 kHz. Focal har ett passivt filter för diskant på 4 kHz/18dB.
    Bifogad bild visar skillnaderna mellan OEM och de nya Focal.
    Den enda skillnaden i förutsättning är att dörrarna har dämpats.
    Är det något som har blivit fel vid installationen, inställning i DSP eller i min mätning? För inte ska väl frekvensåtergivningen se ut så där?
    Tacksam för all hjälp!
    Attached Files

  • #2
    Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

    Vilken DSP använder du?

    När jag gör mina monteringar med Gladen One 201 BMW och en Mosconi DSP så brukar jag sätta följande delningar.

    Dörrar (kanal 1-2) BW HP 12db 220hz
    Basar (kanal3-4) BW HP 12db 50hz - BW LP 12db 180-200hz

    Med denna grundinställning känner jag av hur bilen fungerar, vissa bilar (5-serien) brukar man kunna gå ner till 45hz
    Då använder jag som regel 24db filter i stället.

    Linkwitz filter används med fördel på lite exklusivare högtalare.
    Jag tycker personligen bättre om Butterworth då den är köttigare i karaktären.

    Om du har en så stor dipp runt 2Khz känns det som om Focals mellanregister är byggda för On Axis montering, detta borde inte vara fallet för det är inte enkelt att ändra utan modifikation .... då faller liksom hela tanken.

    Jag har själv aldrig monterat Focal, bara hört systemet inkopplat.
    Ljudet dom levererade tilltalade inte mig, fått förfrågan om att tweaka bilar med Focal men aldrig fått chansen.
    Det skulle vara intressant att få se vad man kan göra med detta system, men tyvärr är det som regel en Bit One med i bilden
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

      Puckeln över 200Hz bör du dra ner, ljudet borde bli grumligt så som det ser ut.

      Sen den där peaken på 8Kz .... typiskt Focal!

      Jag tror det är den som gör system opersonliga.
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

        Tack för svar Nonne!

        Jag har en Match UP7BMW, förstärkare med inbyggd DSP.

        När jag har justerat EQ så har jag försökt att få en rak kurva mellan ca 200 till 2-2,5 kHz och därefter en fallande kurva.
        Det innebär att puckeln vid 200 försvinner. Dock så tappar jag massor med signal då jag måste dämpa många frekvenser väldigt mycket för att få en rak kurva. Ska jag dessutom få kompensera för den massiva dippen från Focal så blir det väldigt mycket manipulation på signalen.

        Jag har använt LR-filter efter tips på amerikanska sidor där de säger att man undviker fasfel vid delningsfrekvensen med 24dB LR. Jag ska testa dina rekommendationer då jag inte fått till det med nuvarande inställningar.

        Kan mina mätningar påverkas av att jag riktar mikrofonen upp mot taket och använder kalibreringsfil för 90 grader?

        Comment


        • #5
          Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

          Jag har gladen 201 system och kullen mellan 500 och 200 har jag också men bara på förarsidan. Vad har du för mikrofon?

          Comment


          • #6
            Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

            Jag har en UMIK-1 mikrofon och mäter vid förarsätet i öronhöjd, 15 cm framför nackstödet.

            Comment


            • #7
              Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

              För att förtydliga lite, det är alltså dippen mellan 2kHz och 4kHz som jag tycker är märklig. Det verkar som att mellanregistret bara spelar upp till 2kHz. Sen är ju diskanten delad vid 4kHz.

              Som Nonne sa, så känns det mycket märkligt om Focal har designat högtalaren för att spela on-axis, då den är framtagen som plug´n´play för att sitta i originalhålen.

              Det jag tycker är konstigt är att kurvorna ser så mycket sämre ut än oem-högtalarna, som är så kritiserade. Jag hade kunnat förstå om förhållandet hade varit det motsatta.

              Om jag har misslyckats med att få det tätt mellan högtalare och dörrsida så borde väl det påverka de lägre frekvenserna mer än de högre?
              (Magneten tog i fönstret trots att den ska vara anpassad till F30. Så när jag dämpade dörren med Gladen Aero Multi så installerade jag det ända fram till högtalarhålet för att få lite distans under högtalaren.)

              Comment


              • #8
                Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

                Att man vill ha en viss dämpling i det registret är inte ovanligt, men med 10 db har jag svårt att tro att det skulle vara avsiktligt.

                Är du säker på att mikrofonen är i exakt samma position? Även små förflyttningar ger skillnader på högre frekvenser och det är ju lätt att testa att mäta "lite runtom" för att se vad som händer.

                Jag gissar att mätningen är med båda sidorna inkopplade?
                Hur ser det ut om du mäter en sida åt gången?

                Finns det någon möjlighet att koppla fel så att t.ex. diskanten är fasvänd?
                Finns det några nivåinställningar för diskanen?

                Comment


                • #9
                  Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

                  En dipp mellan 2-4Khz är inte så dumt, i det området sänker jag ofta.
                  Focal har kanske gjort det medvetet då dom säger att BMW utan originalförstärkare är hissade i diskantområdet.

                  En av mina Teamkillar mätte sin BMW, han sa det bara skilde 1 db vilket inte är hela världen.

                  Att använda mätutrustning och inte ha 100 koll på frekvenser, veta var vilka instrument/toner ligger är ett lotteri.

                  Jag anser man ska labba utan att mäta in bilen, man börjar med att mäta in nivåerna för att som sista utväg se var ett fel ligger med en RTA mätning.

                  Ett tips är att öka och sänka 10-12db på olika band, då hör man enklare vad det är som saknas eller felar.
                  Att bara öka ett par db här och där klarar bar den mest vältränade personen.

                  Över till ditt dilemma .......

                  Har du testat att lägga en dämpning på minus 3-4db från 4k (High Shelf) och upp?
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

                    Du kan lyssna på elgitarrer, gör dem ont i örat har du peak runt 2000-3000 hz

                    Comment


                    • #11
                      Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

                      Originally posted by MrLinkan2 View Post
                      Du kan lyssna på elgitarrer, gör dem ont i örat har du peak runt 2000-3000 hz
                      Är du säker på det?
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Är du säker på det?
                        ja dem låtar jag använder som har distad gitarr så tycker jag 2500 är värst

                        Comment


                        • #13
                          Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

                          Originally posted by MrLinkan2 View Post
                          ja dem låtar jag använder som har distad gitarr så tycker jag 2500 är värst
                          2500hz är jobbiga s-ljud, alltså diskant.

                          Energin i gitarrer ligger bra mycket lägre i frekvens.

                          En bil vi hade en gitarr som var på så man blev rädd låg på 180hz.

                          Samma gäller bilar med stora "brunnar" där middarna spelar, högtalare som är "på" är bara glömma då bla gitarrer låter som om man pumpat in stereo..ider
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

                            Originally posted by Nonne View Post
                            2500hz är jobbiga s-ljud, alltså diskant.

                            Energin i gitarrer ligger bra mycket lägre i frekvens.

                            En bil vi hade en gitarr som var på så man blev rädd låg på 180hz.

                            Samma gäller bilar med stora "brunnar" där middarna spelar, högtalare som är "på" är bara glömma då bla gitarrer låter som om man pumpat in stereo..ider
                            Jag köper att huvuddelen av en gitarr ligger lägre i frekvens men har man peakar i 2500 området så gör en elgitarr med effektförstärkning i alla fall ont i mina öron då framförallt 2800 är ett problem i min bil. Peakar under 2000 hz upplever inte jag som att de skär i öronen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Focal IFBMW-S, ska frekvensåtergivningen vara så här?

                              Originally posted by GubbNicke View Post
                              Att man vill ha en viss dämpling i det registret är inte ovanligt, men med 10 db har jag svårt att tro att det skulle vara avsiktligt.

                              Är du säker på att mikrofonen är i exakt samma position? Även små förflyttningar ger skillnader på högre frekvenser och det är ju lätt att testa att mäta "lite runtom" för att se vad som händer.

                              Jag gissar att mätningen är med båda sidorna inkopplade?
                              Hur ser det ut om du mäter en sida åt gången?

                              Finns det någon möjlighet att koppla fel så att t.ex. diskanten är fasvänd?
                              Finns det några nivåinställningar för diskanen?
                              Mikrofonen är med största sannolikhet inte i exakt samma position, men hyfsat nära då jag alltid mäter in höjd mot säte och avstånd från nackstöd.

                              Mätningarna är med en sida åt gången (och utan midbasen under stolen).

                              Diskanterna och filtren har snabbkontakter som endast kan sättas ihop åt ett håll. Ingen justersmöjlighet finns på filtret.

                              Comment

                              Working...
                              X