Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med ljud Audi A3 2012 8P Concert

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med ljud Audi A3 2012 8P Concert

    Hej är i stort behov av hjälp att välja rätt kablage då jag har köpt ny stereo.
    Det följde med någon adapter men högtalarna bak fungerar inte samt att stereon inte stänger av sig tillsammans med bilen. Eftersom ni är proffs så kanske ni kan hjälp mig med vilka kablar jag behöver för att allt ska fungera som det ska. Är ingen höjdare på billjud och det är en jäkla djungel med bose, halvförstärkt och icke förstärkt system. Det jag vill är alltså att alla högtalare ska fungera samt att den stänger av sig tillsammans med bilen. Bifogar några bilder. Tacksam för svar
    Attached Files

  • #2
    Re: Hjälp med ljud Audi A3 2012 8P Concert

    Det din Audi har är en Quadlock-kontakt för semiaktivt system.
    Är nog ganska exakt samma som i min A4 från 2007.

    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35436

    Den bruna kontakten har inga pinnar för bakhögtalare, istället går signalen i den gröna kontakten som lågnivå till förstärkaren på baslådan.
    Förstärkaren driver bakhögtalarna och summerar och filtrerar ljudet för baslådan.

    Den svarta kontakten innehåller normalt styrsignalen för tändningen, Ingition, men inte på en Quadlock. Istället är det canbus.
    För att stereon ska få korrekt Ignition-signal behöver du en canbus-läsare som läser av meddelandena som säger att tändning är på och skickar ut 12V. Det är en box som hänger på adaptern.

    https://www.ebay.com/itm/T1-Audio-T1...-/251440517045

    Antennen är en Fakra som kräver en aktiv adapter för att driva den antennförstärkare som sitter bak i bilen.

    https://www.brl.se/sv/artiklar/anten...-skoda-vw.html
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med ljud Audi A3 2012 8P Concert

      Tack för ditt svar! Det ska tilläggas att jag inte har någon rattstyrning. Skulle du vilja skicka länk på den adaptern jag behöver förutom för antennen?
      Last edited by Myzpersson; July 28, 2020, 23:10.

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med ljud Audi A3 2012 8P Concert

        Det finns canbus-läsare där man har kablage för två lådor, så man kan välja bort rattstyrning, men det kommer kosta ungefär lika mycket.
        Denna är den jag använder och kan rekommendera, den bör fungera utan rattstyrning.
        Last edited by tvett; July 29, 2020, 23:19.
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med ljud Audi A3 2012 8P Concert

          Någon annan som har något förslag? Jag tackar ödmjukast för ditt svar men du verkar inte helt hundra på att det kommer att fungera och vill inte beställa något för 500 spänn som jag sedan inte kan skicka tillbaka

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med ljud Audi A3 2012 8P Concert

            En sak jag märkt med Audi är att köra signalen via högtalarkablaget och inte via lågnivå, det som händer är att man får jordfel = störningar via Lågnivå.

            Här är en adapter som startar ditt system via CanBus, fungerar både med helt och halvt aktivt system.

            https://www.aamp.se/product.html/aud...tegory_id=1226
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp med ljud Audi A3 2012 8P Concert

              Jag är helt 100 att canbus-lådan kommer fungera med ebay-adaptern, oavsett om du använder rattkontrollern. Den korta tid jag använde originalsteget så hade jag inga problem med störningar, men det är bara en observation på en bil.
              Om Nonne, som har oerhörd erfarenhet av installationer i många olika bilar, märkt behov av galvanisk avskiljning för lågnivåsignalen till originalförstärkaren så är det säkrast att lyssna.
              Om huvudenheten är det enda som kommer bytas så välj adaptern med hög-/lågnivåomvandlare som då ger denna avskiljning. Priset var ju väldigt vettigt för att vara i butik.
              Ska det göras mer saker med anläggningen?
              Last edited by tvett; July 30, 2020, 11:13.
              Jonas, Umeå

              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp med ljud Audi A3 2012 8P Concert

                Nej det är bara huvudenheten som ska bytas, tack för alla svar!

                Comment


                • #9
                  Re: Hjälp med ljud Audi A3 2012 8P Concert

                  Såg nu att jag inte kunde beställa den från aamp så jag får försöka hitta den på något annat ställe men det verkar ju vara precis en sån jag behöver!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hjälp med ljud Audi A3 2012 8P Concert

                    AAMP är en grossist så du får beställa den av någon av oss ÅF.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment

                    Working...
                    X