Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fundering om Mosconi Pico 6|8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fundering om Mosconi Pico 6|8

    Hej,

    Jag har i dagsläget 3st Mosconi One slutsteg som jag är mycket nöjd med ljudmässigt, så jag tittar i första hand på Mosconis produkter även i fortsättningen.
    Då jag snart ska byta bil så vill jag byta till fysiskt mindre slutsteg och funderar då på Mosconi Pico 6|8 och Pico 1.

    Frågan är då om dessa steg blir bra till:
    Gladen zero 165.3
    Gladen zero pro 10

    Eller krävs det värre doningar för att göra högtalarna rättvisa?

    Tanken är att kunna använda en Fiio m9 som kopplas direkt in i steget med coaxialkabel.

    Bilen är en Audi A4 B8 där jag kommer sätta högtalarna i oem uttagen, samt zero 10” som frontsub.


    Väl mött
    /Nemo

  • #2
    Re: Fundering om Mosconi Pico 6|8

    Jag har monterat ett flertal bilar den senaste tiden, måste säga jag är grymt imponerad över hur PICO serien presterar.

    BMW vet ni sedan tidigare att jag monterar en hel del i, så jag har lite koll på hur dom brukar låta.

    Med nya plattformen så finns det mängder med futures som gör steget till en galen produkt, i ett blindtest hade man nog gissat på närmre 10K än under 5K i pris.

    Tänkvärt är att man måste köpa till en kabel för att Tweaka eftersom steget inte har en inbyggd USB.
    Tänkvärt No2. är att koppla in USB kabeln med avstängt system, det är enkelt att få en kortslutning om man sätter adaptern fel .... jag vet av erfarenhet

    Dessutom har vi fått hem den nya BT adaptern LD4C, vi skickar med en y-adapter för att kunna tweaka i realtid kostnadsfritt

    Jag skulle vilja testa att koppla upp 6st PICO 1 och köra ett 3-vägs system aktivt på dessa, monoblocket är nämligen ett fullregister monoblock
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Fundering om Mosconi Pico 6|8

      6 st monoblock är en tanke som jag bollat med i några år, hade varit riktigt trevligt att få till en sån setup.
      Samtidigt är jag väldigt kluven då jag i nästa andetag vill komma ner i antal steg, därav funderingen på Pico 6|8 och Pico 1.

      Jag vet att man inte ska gå på siffror, men effekten som 6|8 är specad på (50w) låter lite ”fjuttigt”.
      Samtidigt vet jag hur Genesis låter och presterar med sina låga pappers siffror.
      Kanske blir lika överraskad av Pico:n.

      En annan fundering är om D2 serien är lika imponerande?
      Last edited by Russin; July 27, 2020, 10:25.

      Comment


      • #4
        Re: Fundering om Mosconi Pico 6|8

        Originally posted by Russin View Post
        6 st monoblock är en tanke som jag bollat med i några år, hade varit riktigt trevligt att få till en sån setup.
        Samtidigt är jag väldigt kluven då jag i nästa andetag vill komma ner i antal steg, därav funderingen på Pico 6|8 och Pico 1.

        Jag vet att man inte ska gå på siffror, men effekten som 6|8 är specad på (50w) låter lite ”fjuttigt”.
        Samtidigt vet jag hur Genesis låter och presterar med sina låga pappers siffror.
        Kanske blir lika överraskad av Pico:n.

        En annan fundering är om D2 serien är lika imponerande?

        Siffror är inte allt, många tillverkare anger siffror som inte går att lyssna på och effekten uppmättes precis innan förstärkaren gav upp.

        Sen den nya tekniken har bättre verkningsgrad, gamla steg ligger på kanske 50-60% och nya över 90%
        Alltså 90% av angiven effekt är effekt och inte bara värme.

        D2 är en väl beprövad serie, vi tävlade på med D2 i vår privata E91 på EM med gott resultat.
        Koenigsegg kör D2 100.4 DSP i sina bilar, nu har dom utökat till även D2 80.6 DSP och mest troligt kommer den sitta i den 4-sitsiga bilen.

        Skillnaden på förstärkarna är egentligen plattformen dom byggs på, D2 har den äldre och Pico den nyare.
        Den nya versionen av mjukvaran kan göra under redan på ingången, den som är intresserad av tekniken kan se vår video HÄR.

        För den oerfarne är den nya plattformen en utmaning att lära sig, men ... samtidigt får man ett instrument som kan hjälpa en till nivåer konkurenterna inte når upp till.

        Men som sagt, en DSP är ingen trolleribox utan en trollkarl
        Last edited by Nonne; July 27, 2020, 11:05.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment

        Working...
        X