Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högt konstant knäppande ur framhögtalaren saab 9-3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högt konstant knäppande ur framhögtalaren saab 9-3

    Hej!

    För några veckor sedan så fick jag plötsligt ett högt knäppande ljud ur högtalaren fram på instrumentpanelen på min saab 9-3 2005.

    Jag fick bort skyddet för högtalaren och tänkte skruva bort den för att testa utan men måste ta isär halva bilen för att komma åt någon skruv.

    Har helt borta när det gäller ljud och vet inte mer än någon annan vart allting sitter eller hur något ligger till.


    Någon som känner igen det här ljudproblemet? Kanske är det detta en enkelt begravningsljud?
    Bifogar länk med video

    https://streamable.com/nm5qz1




    Update #1: Lyckades komma åt kontakten till högtalaren genom att ta bort radion och fläktarna.
    Med urkopplad högtalare försvinner det jobbiga ljudet, fast det gör all bas också. Lyckas fortfarande inte hitta hur jag lossar högtalaren.

    Update #2: En vän som faktiskt kan google fick fram att högtalaren i fråga sitter med 3 clips och inte t20.


    (Ej min fysiska högtalare på bilden utan från en användare på ett saabforum)

    Hade hoppats på att min högtalare var synligt trasig för det otränade ögat men icke. Får se om jag beställer en ny på nätet innan jag lyckats fastställa att det faktiskt är själva högtalaren som spökar och inte något annat.

  • #2
    Re: Högt konstant knäppande ur framhögtalaren saab 9-3

    Prova och mät ohm??

    Comment


    • #3
      Re: Högt konstant knäppande ur framhögtalaren saab 9-3

      En trasig högtalare låter oftast ingenting eller skrapar när den rör sig upp och ner.
      Förmodligen kommer det knäppande ljudet från någon elektrisk störning som högtalarkabeln plockar upp på vägen.
      Har du installerat något ny elektronik i bilen, led-lampor, mobilladdare eller annat?
      Om du trycker konen på högtalaren försiktigt nedåt, men ett jämnt tryck och inte bara på en sida, skrapar det något då?

      Missade att du lagt upp en film, misstänker efter att ha lyssnat på ljudet att det är steget som är boven, en kondensator eller jordfel.
      Last edited by Nordenmark; May 14, 2020, 18:35.
      Vis vobiscum sit!

      Comment

      Working...
      X