Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högohmig bas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högohmig bas

    Hej
    Jag har en gammal bas som inte riktigt verkar helt kry, vill inte spela alls, har dock legat på hyllan några år...
    När jag mäter med en vanlig multimeter så visar den Mohm istället för 4 (3,4?) Ohm - vad tror ni är den körd eller va kan det vara för fel?
    Resistansen varierar när man rör konen men fortfarande i Mohm området - har ni några idéer?

    Basen är en polk audio SR104 dvs enkel 4ohms spole

    /Peter

  • #2
    Re: Högohmig bas

    Originally posted by Peli
    Hej
    Jag har en gammal bas som inte riktigt verkar helt kry, vill inte spela alls, har dock legat på hyllan några år...
    När jag mäter med en vanlig multimeter så visar den Mohm istället för 4 (3,4?) Ohm - vad tror ni är den körd eller va kan det vara för fel?
    Resistansen varierar när man rör konen men fortfarande i Mohm området - har ni några idéer?

    Basen är en polk audio SR104 dvs enkel 4ohms spole

    /Peter

    Att basen får olika impedans visar på att spolen är hel, impedansen ändras beroende på i vilket läge membranet är.

    Det angivna impedansvärdet är från basens neutrala läge!

    Spelar den inte med det du konstaterat så kolla din förstärkare
    Last edited by Nonne; May 8, 2020, 00:37.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Högohmig bas

      Om du sprakar den med ett 1,5 volts batteri, händer det nåt då?

      Comment


      • #4
        Re: Högohmig bas

        Tack för svar, det verkar vara en av kablarna mellan chassit och spolen som det är glappkontakt på. Tror det är ute mot chassit så jag ska prova att löda om den

        Går det att renovera/lämna in för byte av interkablage? Nån enkel operation eller krävs det reservdelar och rejält med tid?

        Comment

        Working...
        X