Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basen försvinner när jag höjer volymen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Basen försvinner när jag höjer volymen

    Jag har en fråga rörande min aktiva baslåda med inbyggd "trekanalsslutsteg". Det handlar om en Zachry plattbas som skickar ut stereo signal på 50W per kanal. MAO, Den får in stereo signal, använder den för att driva inbyggda basen och sedan ett par externa högtalare.
    Den är kopplat till ett par JBL koaxialer i dörrarna.
    Det finns gott om bas på låga ljudnivåer men när jag höjer volymen försvinner basen, eller rättare sagt, efter en viss nivå, slutar basljudet att höjas men ljudet ur framhögtalarna fortsätter att öka.
    Är detta ett normalt beteende? Några teorier om vad som orsakar detta?

  • #2
    Re: Basen försvinner när jag höjer volymen

    Kan vara så att stereosteget och bassteget har olika ingångskänslighet, varpå signalen in till basen klipper (utan att du märker det).
    Om du hittar Gain på steget, testa att höja där för alla kanaler.
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #3
      Re: Basen försvinner när jag höjer volymen

      @tvett.
      Tack för tipset. Det är så att ingångskänsligheten till stereo/framhögtalarna är på min och den för basen är nästan på max, Subsonic på min, plus att basen har en EQ vred som ska höja signalen vid 45Hz(tror jag) som är vriden upp över hälften.
      Vid låg volym är det nästan för mycket bas och vid högvolym drar fram högtalarna ifrån basen efter ett vist volym nivå. Stereons volym skala är 0-30 och vid 16 börjar basen tappa.

      Comment


      • #4
        Re: Basen försvinner när jag höjer volymen

        Ok, intressant.

        Är signalen in högnivå eller lågnivå? Om det är högnivå så kan det vara orsaken.
        Testa att kasta om kanalerna på in och ut.
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • #5
          Re: Basen försvinner när jag höjer volymen

          Ja, jag kör med högnivå signal in i steget. Jag har aldrig tänkt på att det kan orsaka sådant.
          Jag har provat med att kasta om signalen men ingen skillnad.

          Comment


          • #6
            Re: Basen försvinner när jag höjer volymen

            Varifrån tar du högnivå? Om det är från OEM förstärkare i bilen kan det vara en justerad signal. En del OEM förstärkare drar medvetet ned sub t.ex. för att spara högtalarna (som ofta är av låg kvalitet). Kan ju vara något sånt skumt?
            ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



            Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
            Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
            Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
            Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

            Team Ljudbyggaren
            1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
            3:e Plats Master OEM - SM 2018
            8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

            Comment


            • #7
              Re: Basen försvinner när jag höjer volymen

              Där sa du något väldigt intressant som jag aldrig har tänkt på. Jo, signalen kommer från original stereon, och bilen är en Renault Megane 2015.
              Det kan jag iofs testa ikväll genom att koppla tillbaka alla högtalare till HU och höja volymen. Det bör ge samma fenomen då i så fall.

              Comment


              • #8
                Re: Basen försvinner när jag höjer volymen

                Testat nu och basen verkar inte försvinna från dörrhögtalarna när volymen höjs. Det är dock lite svårt att säga 100% eftersom dörrhögtalarna är 5,25" coaxialer som inte spelar då djupa toner, men ändå.

                En annan sak som jag tänkte höra med er är att dörrhögtalarna är på 3Ohm. Slutsteget i "baslådan" är specad 50W per kanal på 4Ohm på stereo utgången. Kan den låga resistansen på dörrhögtalarna orsaka fenomenet att när volymen höjs och basen behöver mer ström, kryper strömmen heller iväg mot dörrhögtalarna eftersom dem har lägre resistans än 4Ohm?

                Comment

                Working...
                X