Announcement

Collapse
No announcement yet.

Använda laddare som strömkälla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Använda laddare som strömkälla?

    Hej alla ljudtokar!

    Har införskaffat mej 2st biltema 25a laddare till bilen i syfte att kunna stå med bilen avstängd och spela musik utan att dra ur batteriet direkt (har ingen stor batteribank).

    Finns ju lite olika laddningslägen att välja mellan och så fungerar de även som strömkälla med en spänning på 13.5V upp till 25A om jag förstått rätt.

    Finns det någon mer här som äger en likadan laddare och vet vilket läge som fungerar bäst om man nu vill stå och spela musik med bilen avstäng utan att dra ur batteriet för mycket?

  • #2
    Re: Använda laddare som strömkälla?

    Jag har just köpt en 8A laddare så att mina nya högtalare kan stå och spelas in med Pink Noise utan att behöva sitta med motorn igång i flera timmar i sträck. Lyssna på brus på hög volym är inte heller så njutbart . Nu kan den stå ostört i garaget och morra för sig själv.

    Frågan är hur mycket ström hela din anläggning drar? 100 watt med 12 volt blir drygt 8 Ampere. Mitt slutsteg är angett till mellan 200-280 Watt, men då är väl det maxbelastning. Jag provade att fläska på med fullspektrum brus på alla 4 kanalerna på ganska hög volym, och efter 2 timmar var steget väldigt varmt, men laddaren på 8A klarade att hålla jämna steg. Spänningen understeg aldrig 12V, laddaren blev också ganska varm. Under lyssning på musik på moderat volym blir laddaren knappt ljummen. Jag skulle tro att du kommer väldigt långt med en laddare på 25A, men det finns kanske andra här med fetare utrustning som har andra erfarenheter. Prova och se.

    Edit: Nu svarade jag visst inte på din fråga, ser jag visst, någon annan kanske vet. Lycka till!
    Last edited by Joho; July 3, 2018, 00:50.

    Comment


    • #3
      Re: Använda laddare som strömkälla?

      Originally posted by Joho View Post
      Jag har just köpt en 8A laddare så att mina nya högtalare kan stå och spelas in med Pink Noise utan att behöva sitta med motorn igång i flera timmar i sträck. Lyssna på brus på hög volym är inte heller så njutbart . Nu kan den stå ostört i garaget och morra för sig själv.

      Frågan är hur mycket ström hela din anläggning drar? 100 watt med 12 volt blir drygt 8 Ampere. Mitt slutsteg är angett till mellan 200-280 Watt, men då är väl det maxbelastning. Jag provade att fläska på med fullspektrum brus på alla 4 kanalerna på ganska hög volym, och efter 2 timmar var steget väldigt varmt, men laddaren på 8A klarade att hålla jämna steg. Spänningen understeg aldrig 12V, laddaren blev också ganska varm. Under lyssning på musik på moderat volym blir laddaren knappt ljummen. Jag skulle tro att du kommer väldigt långt med en laddare på 25A, men det finns kanske andra här med fetare utrustning som har andra erfarenheter. Prova och se.
      Tackar för svar!
      På pappret ska hela min anläggning dra runt ~3kW på full sula vid 14.4V, dock är det inga siffror jag kommer upp i i verkligheten då spänningen inte orkar hålla sig på den nivån om jag ”ger allt”

      Om man skulle få för sig att parallellkoppla laddarna med varandra, vilket läge tror du skulle fungera bäst isf?
      ”Normalläge laddning 14.4V”
      ”Strömkälla 13.5V”

      Läste någon stans att laddare kan störa ut varandra lite, då ena laddaren kan få den andra att tro att batteriet är fulladdat så den slår av, så kanske är bättre att köra båda som ”strömkälla” om man skulle behöva använda båda?

      Comment


      • #4
        Re: Använda laddare som strömkälla?

        Jäklar, det var lite kraftigare grejer!
        Jag kom just på att jag faktiskt bara har 4Amp laddaren från Biltema, inte ens 8A som jag skrev, och klarar mig på den.
        Prova med ena laddaren först och se om den räcker, du ser ju om batteriet börjar tappa efterhand. Att koppla in dubbla laddare låter, som du säger som risk för störningar, men inget jag kan något om. Det går väl alltid att prova om du måste och se hur det fungerar. Vore ju bäst om nån har provat redan och kan verifiera den praktiska funktionsdugligheten i upplägget.

        Edit. Spontant låter det väl som att "strömkälla" valet verkar vettigast vid försök till dubbelkoppling.
        Last edited by Joho; July 3, 2018, 02:31.

        Comment


        • #5
          Re: Använda laddare som strömkälla?

          Originally posted by Joho View Post
          Jäklar, det var lite kraftigare grejer!
          Jag kom just på att jag faktiskt bara har 4Amp laddaren från Biltema, inte ens 8A som jag skrev, och klarar mig på den.
          Prova med ena laddaren först och se om den räcker, du ser ju om batteriet börjar tappa efterhand. Att koppla in dubbla laddare låter, som du säger som risk för störningar, men inget jag kan något om. Det går väl alltid att prova om du måste och se hur det fungerar. Vore ju bäst om nån har provat redan och kan verifiera den praktiska funktionsdugligheten i upplägget.

          Edit. Spontant låter det väl som att "strömkälla" valet verkar vettigast vid försök till dubbelkoppling.
          Okej där ser man! Man klarar sej nog längre än man tror på en laddare
          Ja känns som strömkälla läget bör fungera bättre i ett sånthär läge. Aldrig mätt upp vad hela systemet förbrukar vid olika volymer, men skulle tro att jag extremt sällan förbrukar mer än 1500W. Är lite mer för SQ än SPL så har oftast basen ganska nerställd för att försöka få en fin balans mellan bas & resten av registret
          Setupen ser för tillfället ut följande,
          Framsystem: Hertz Mille MLK 1650.3 kit, drivs av RF T400x2ad
          Bakdörrar: Hertz ecx 130.5 coax, drivs för tillfället på Hertz hcp2
          Bas: DD Audio 712 som drivs av ett DD Audio M2C

          Men är nog som du skriver, klarar mej nog säkert iaf 90% av tiden med endast en laddare, är nog om jag skulle vilja stå en lite längre tid och dema med basen uppskruvad på hög volym som en andra laddare börjar bli aktuellt

          Comment

          Working...
          X