Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baslåda/Slutsteg slutat fungera. Jordkabel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Baslåda/Slutsteg slutat fungera. Jordkabel?

    Hej!

    Jag är ganska mycket nybörjare på området bilstereo, med det sagt så undrar jag om nedanstående problem.

    För ungefär två månader sedan fick jag hjälp att koppla in en baslåda i min bil (http://bit.ly/1gjDkBi - Mutant). Förra veckan slutade dock baslådan att fungera, efter en snabb titt så ser jag att jordkabeln till karossen har gått av. Jag kopplar snabbt och enkelt in denna igen på ett bättre sätt än förut, men basen låter ingenting.

    Vad händer egentligen om jorkabeln skulle lossna? Det finns en säkring på slutsteget kan det vara denna som har brunnit (sitter ganska illa till så jag har inte kollat på denna ännu)?

    Edit: Bra att veta. Säkringen från batteri är hel. Slutsteget slås på när tändningen är på.

    Jag har inte hunnit kontrollera om det skickas någon signal via lågnivåkabeln till slutsteget, kan man göra detta med en adapter och ett par hörlurar eller är signalen för låg för detta?

    Tack på förhand

  • #2
    Re: Baslåda/Slutsteg slutat fungera. Jordkabel?

    Det som brukar kunna hända när stegets minuskabel tappar kontakten är att signaljorden i stereon brinner av pga att strömmen istället försöker få jordkontakt via lågnivåkabelns skärm, det är inte signaljorden dimensionerad för och går därför sönder. Men ljudet försvinner inte när detta händer, däremot uppstår diverse störningar.

    I ditt fall låter det ingenting och då tror jag inte att signaljorden är orsaken, åtminstone inte huvudorsaken. Kanske hela kabeln har gått sönder av den höga strömmen, men en sån sak har jag dock aldrig hört talas om.

    En multimeter som ställs i läge för växelspänningsmätning kan funka för att se om det kommer fram signaler i lågnivåkabeln, mätområdet bör nog helst vara mindre än 1-2 V för att mätvärdet ska kunna tolkas som signaler. Siffrorna ska "bläddra" upp och ner i styrka mest hela tiden.

    Jag har inte testat själv med adapter och hörlurar om det går att höra, men har du såna saker till hands så är det ju bara att prova.

    Comment


    • #3
      Re: Baslåda/Slutsteg slutat fungera. Jordkabel?

      Hej!

      Tack för ditt svar. Jag har kontrollerat säkringen på slutsteget och kan dra slutsatsen att den är hel.

      Jag bör ha en multimeter här någon stans, kontrollerar detta och återkommer med resultat på signal.

      Med vänliga hälsningar
      Sebastian

      Comment


      • #4
        Re: Baslåda/Slutsteg slutat fungera. Jordkabel?

        Nuså har jag testat lågnivåkabeln. Den fungerar precis som den ska, både om jag testar med multimeter och via hörlurar.

        Jag testade innan detta också att skicka en extern signal till slutsteget och det är lika tyst där.

        Jag drog slutsatsen att slutsteget inte fungerade alls som det skulle (förmodligen något produktionsfel). Fick det utbytt och testar att koppla in det nya slutsteget imorgon, förhoppningsvis med gott resultat.

        Tack.

        Comment

        Working...
        X