Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabel dimensionering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kabel dimensionering

    Hur många gånger jag änn läser regel 4.2.1(se nedan) så blir jag inte helt säker på om jag förstått rätt , jag har säkrat av strömmatningen till stegen med 4 säkringar på tot 500A och då har jag ju haft 3st 50mm2 eftersom de ihop motsvarar tot 600A avsäkring , om jag nu drar dessa 3 direkt till chassiejord och jordar jordblocket på annat ställe i chassie måste jag då även här dra 3st 50mm2 till chassiet för att klara reglerna eller efter vad skall jag dimensionera den/dessa kablar


    6. Do not forget to consider the ground-wire from the battery to the vehicles chassis. Ideally
    additionl ground-wire should be installed that is equal to the mm² of positive wire feeding the
    car-audio-system. The sum of the fuse rate of all wires from the battery feeding the
    audiosystem (except OEM-wiring-harness) can not be higher than the maximum fuse rate
    according to table A allowed for the size of the ground wire. To make judging easier in the
    case that the vehicles ground wire is without modification / addition, the OEM-ground wire will
    be calculated with a spare of 6mm² for the car audio system = 40Amps.
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

  • #2
    Re: Kabel dimensionering

    Har du 500 A ut från batteriet så kan det vara rimligt att ha jordkablar som klarar det in i batteriet. Strömmen går ju som sagt runt.

    Bilens kaross anses ha enorm area så det gäller att ha tillräckligt både mellan steg och karros samt mellan kaross och batteri för att köra runt kedjan. Så att säkringarna går före någon av jordkablarna börja smälta. Så ja du behöver 3 x 50 A jordkabel.

    Eller så köper du mindre säkringar...
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Kabel dimensionering

      Originally posted by Robsarve View Post
      Har du 500 A ut från batteriet så kan det vara rimligt att ha jordkablar som klarar det in i batteriet. Strömmen går ju som sagt runt.

      Bilens kaross anses ha enorm area så det gäller att ha tillräckligt både mellan steg och karros samt mellan kaross och batteri för att köra runt kedjan. Så att säkringarna går före någon av jordkablarna börja smälta. Så ja du behöver 3 x 50 A jordkabel.

      Eller så köper du mindre säkringar...
      Jag har varit inne på att säkra ned då jag antar att jag aldrig kommer upp i de ampere som det står att stegen kan dra........ kanske 100A på varje A6 och samma på A3 samt 80A på A4 , skulle bli 380A då istället och då klarar jag mig ju på 2st 50mm2 istället vilket känns fullt tillräckligt i min setup.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: Kabel dimensionering

        Jag körde 40 A som huvudsäkring till min limpa och det var lite i snålaste laget, men du bör nog kunna klara dig med lite mindre än 500 A
        /tycker Erik.

        Comment


        • #5
          Re: Kabel dimensionering

          Originally posted by Robsarve View Post
          Jag körde 40 A som huvudsäkring till min limpa och det var lite i snålaste laget, men du bör nog kunna klara dig med lite mindre än 500 A
          40A räcker ju när man bara lyssnar på Lugna favoriter 104.7.............
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #6
            Re: Kabel dimensionering

            Räckte tills jag körde AC/DC på full mutter i 20 minuter. Sen gick den. Trodde det var en 80A som satt där men måste tagit fel i brådrasket. Dock blev dynamiken lite bättre med större säkring.
            /tycker Erik.

            Comment

            Working...
            X