Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Om du får välja" listan...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: "Om du får välja" listan...

    Originally posted by Mag75 View Post
    Och det leder mig in på nästa stora fråga. Skall man satsa på att brygga 4-kanaler eller köra 2 kanaler till front systemet. Har i dagsläget tänkt att köra ett separat steg till baslådan, även om man skulle kunna driva både front & bas med ett 4-kanals.

    Men ponera nu att jag väljer ett separat steg till baslådan. Då kommer ju frågan upp även här. Skall man köra ett mono block eller ett bryggat 2 kanals till lådan?
    Personligen tycker jag att framsystemet skall köras aktivt, vilket styr antalet kanaler såklart. Men om du har för avsikt att köra passivt kan du ju lika gärna köra en dedikerad tvåkanalare, vet inte vad man skulle vinna på att köra bryggat, förutom att man har lite mer flexibilitet framöver?
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #17
      Re: "Om du får välja" listan...

      Nonne: Du får skriva hur mycket du vill...ju mer ju bättre

      Har förstått att H.Gladen är en sann entusiast, och att han inför en hel del teknik från både flyg & fordons sidan till sina produkter. Ett innovativt tänkande brukar ofta vara framgångs rikt.

      Det tråkiga för min del är att allt eftersom jag har tittat på Focal (Som ju ÄR mitt favorit märke)...ju mer tveksam har jag blivit. Har börjat öppna upp för tanken att de kanske inte är så "jäkla bra" som jag önskar. Ibland behöver man tänka lite utanför boxen & kika på andra alternativ också.

      Nu tror jag inte att jag skulle bli besviken om jag väljer Focals K2 serie, och jag gillar Focals skarpa Inverted doome tweeter. Men risken när man har sina favorit märken, är att man tenderar att glorifiera dem lite väl mycket ibland, och samtidigt dissa alla andra märken. Men finns det verkligen ett bästa märke, eller kan det faktiskt va så att majoriteten av märkena på marknaden idag, alla har något att erbjuda. Speciellt när det finns så många prisklasser att välja mellan inom varje specifikt märke.

      Så jag sneglar mer mot Mosconi / Gladen just nu faktiskt. Speciellt eftersom de även verkar vara klang matchade, vilket jag vet är otroligt viktigt för ljudbilden.

      Så ett Mosconi AS 200.2 , Mosconi AS 100.4 eller kanske till och med två stycken Mosconi Gladen One 130.2 bryggade ... Alternativen är ju många. Och vad som lämpar sig bäst har jag ingen susning om.

      När det gäller Gladen högtalare så kikade jag initialt på deras RS serie, men har börjat snegla lite på Zero & Zero Pro paketen. Tänker mig en budget på runt 10-12k för ett färdigt front system.. Så får man komplettera med basen senare..

      Har ni någon tjänst hos Ljudbyggaren, som kan liknas vid en konsultation. Alltså där man kan ta med bilen man tänkt bygga i, och att man sedan går igen alternativen som skulle passa bäst. För det är ju trots allt en av de största avgörande faktorerna när det gäller att få till ett riktig bra ljud. En bit för mig att åka tyvärr, men ändå nyfiken...
      (kommer du/ni att finnas på Elmia mässan imorgon?) Tack

      Comment


      • #18
        Re: "Om du får välja" listan...

        Originally posted by carlr View Post
        Personligen tycker jag att framsystemet skall köras aktivt, vilket styr antalet kanaler såklart. Men om du har för avsikt att köra passivt kan du ju lika gärna köra en dedikerad tvåkanalare, vet inte vad man skulle vinna på att köra bryggat, förutom att man har lite mer flexibilitet framöver?
        Nu tappade du mig lite här Carlr.. sorry. Aktivt frontsystem?? Min kunskap stannar dessvärre vid aktiva & passiva basar & baslådor.

        Comment


        • #19
          Re: "Om du får välja" listan...

          Originally posted by Mag75 View Post
          När det gäller Gladen högtalare så kikade jag initialt på deras RS serie, men har börjat snegla lite på Zero & Zero Pro paketen. Tänker mig en budget på runt 10-12k för ett färdigt front system.. Så får man komplettera med basen senare..
          Jag körde med Gladen Zero PRO 165.3 i ett par år innan jag bytte till Aerospace, sjukt prisvärt system - låter riktigt bra för de pengarna.

          Originally posted by Mag75 View Post
          Nu tappade du mig lite här Carlr.. sorry. Aktivt frontsystem?? Min kunskap stannar dessvärre vid aktiva & passiva basar & baslådor.
          Vad jag menar är att du köra fullt aktivt - alltså sköta delningsfrekvens m.m. via en huvudenhet, DSP eller stegens inbyggda filtger och köra med en dedikerad förstärkarkanal per högtalarelement. Om du t.ex. kör med ett tvåvägs framsystem med middar och diskanter så går det åt fyra kanaler, kör du trevägs går det åt sex.
          Om du istället kör passivt så använder du ett passivt delningsfilter som du ansluter de olika högtalarelementen till, och då går bara åt en kanal "per sida" om du förstår vad jag menar? Du kan kika på mitt systemdiagram som är helt aktivt och använder åtta kanaler (fast 7+8 är bryggat till basen).

          Click image for larger version

Name:	SystemDiagramBMW.jpg
Views:	1
Size:	67.4 KB
ID:	590272
          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

          Team Ljudbyggaren
          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
          3:e Plats Master OEM - SM 2018
          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

          Comment


          • #20
            Re: "Om du får välja" listan...

            Carlr: Ahh..då är jag med igen.. Man driver samtliga högtalare aktivt med varsin dedikerad kanal, och behöver inte några passiva filter i dörrarna. Något som givetvis är optimalt och då även ett måste om man tävlar såklart. Det skall ju inte jag göra, men vill ju samtidigt ha optimalt ljud.

            Nu är väl 5- kanals normalt det högsta antal kanaler inom multikanals steg.
            Så krävs tre enheter med andra ord, som i schemat du bifogade. (2steg+ljud processor) Och att driva både 6.5r och basen med ett steg är ju smart. Så jag tänkte göra, fast då med passiva filter. Men detta aktiva alternativet är ju en smart lösning. Blir lite mer pengar dock med tre steg, och blir lite overkill för mig känner jag... För DSP processorn i schemat är väl måste antar jag, eller skulle det funka med endast de två 200.4 stegen, om de har delnings filter inbyggt??
            Last edited by Mag75; March 31, 2018, 10:52.

            Comment


            • #21
              Re: "Om du får välja" listan...

              Carlr mfl: Har börjat kika mer på att köra ett aktivt system. Så har lite frågor kring det också..

              Om jag utgår ifrån schemat i bilden....

              Skulle jag kunna köra två stycken https://ljudbyggaren.se/slutsteg-bil...-one-130-4-dsp för att driva ett aktivt 3-vägs front system + baslåda. Och skulle jag i så fall slippa köpa en extra separat 6-8 DSP processor? Blir som sagt lite för dyrt med två 4-kanals steg + ljud processor!

              Eller att driva endast 3-vägs front systemet med detta https://ljudbyggaren.se/slutsteg-bil...2-80-6-dsp.php och sedan köra ett monoblock eller 2 kanals steg till baslådan??

              Och hur många signal kablar behöver jag för 6 - 8 kanaler. Har tre ut från huvud enheten (Front, Rear & Bas) Behöver jag/Kan jag använda en y-split på en signalkabel så man får signal till två stycken 4 kanals steg. Tack
              Last edited by Mag75; March 31, 2018, 10:53.

              Comment


              • #22
                Re: "Om du får välja" listan...

                Originally posted by Mag75 View Post
                Har ni någon tjänst hos Ljudbyggaren, som kan liknas vid en konsultation. Alltså där man kan ta med bilen man tänkt bygga i, och att man sedan går igen alternativen som skulle passa bäst. För det är ju trots allt en av de största avgörande faktorerna när det gäller att få till ett riktig bra ljud. En bit för mig att åka tyvärr, men ändå nyfiken...
                (kommer du/ni att finnas på Elmia mässan imorgon?) Tack
                Det är så vi arbetar

                Ingen Elmia i år.
                Precis hemkomna från Salzburg och EM i billjud för att åka upp till Sweetspot om 2 veckor.
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #23
                  Re: "Om du får välja" listan...

                  Originally posted by Mag75 View Post
                  Carlr mfl: Har börjat kika mer på att köra ett aktivt system. Så har lite frågor kring det också..

                  Om jag utgår ifrån schemat i bilden....

                  Skulle jag kunna köra två stycken https://ljudbyggaren.se/slutsteg-bil...-one-130-4-dsp för att driva ett aktivt 3-vägs front system + baslåda. Och skulle jag i så fall slippa köpa en extra separat 6-8 DSP processor? Blir som sagt lite för dyrt med två 4-kanals steg + ljud processor!

                  Eller att driva endast 3-vägs front systemet med detta https://ljudbyggaren.se/slutsteg-bil...2-80-6-dsp.php och sedan köra ett monoblock eller 2 kanals steg till baslådan??

                  Och hur många signal kablar behöver jag för 6 - 8 kanaler. Har tre ut från huvud enheten (Front, Rear & Bas) Behöver jag/Kan jag använda en y-split på en signalkabel så man får signal till två stycken 4 kanals steg. Tack
                  Den mest kostnadseffektiva lösningen är ett D2 80.6 DSP från Mosconi.
                  Förstärkaren kräver max 10mm2 strömkablage.

                  Du behöver bara 2st RCA ut från stereon, 1 RCA driver 3-vägsystemet vilket delas upp internt i D2an, 1 lågnivå för sub så den blir aktiv via subvolym i stereon.

                  D2 förstärkarna med DSP har en kontrollerad utgång till sub så du kan anpassa efter tänkt förstärkare.
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #24
                    Re: "Om du får välja" listan...

                    Nonne: Tack för dessa svar. Jag lär mig något för varje nytt svar jag får!!
                    Har planerat att åka även till sweetspot mässan, så kan helt enkelt leta upp er där, så kan vi kanske diskutera fram en bra lösning för mig. Och vore ju bra om 80.6 D2:an räcker för att driva ett Zero pro system. Men känns som 6x80w kanske är i underkant om man skall följa "50% mer effekt ur steget" regeln (Alltså om högtalaren är på 100w så skall steget ha minst 150W)

                    Tanken är ett paket med ett 2 eller 3-vägs Zero Pro front kit, DSP slutsteg, kablage och ljuddämpning till framdörrar. Bas & låda skall jag fundera lite på.. Vet ej om jag skall ha en i baljan, eller bygga egen låda.

                    Men blir ingen aktiv bas i alla fall. Ett schysst gladen 8 eller 10 element skulle förmodligen passa bra! Vet att jag frågar mycket & funderar mycket..men annars lär jag mig aldrig!

                    Vi kanske syns om ett par veckor då..
                    Tack så länge

                    Comment


                    • #25
                      Re: "Om du får välja" listan...

                      150W som delas upp på flera register jämfört med tre register som har 80W var till förfogande...
                      Jonas, Umeå

                      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                      Comment


                      • #26
                        Re: "Om du får välja" listan...

                        Tvett: Tolkar ditt svar som att 80w per kanal räcker!

                        Comment


                        • #27
                          Re: "Om du får välja" listan...

                          Och på tal om förstärkar watt!!
                          En annan intressant notering i min period av kunskaps samlande kring bil ljud, är ju just det här med Watt & Effekt. Det som ofta nämns som "Riktiga watt"

                          Vilken djungel det verkar vara när det kommer till effekt angivelser, och hur olika tillverkare kanske väljer olika mät metoder, för att kunna ange en så hög siffra som möjligt.

                          Verkar också vara svårt att få fram hur de har valt att mäta, så man bör kanske inte alltid lägga för mycket vikt vid watt siffrorna. Så vida man inte fått bekräftat att det faktiskt är uppmätt efter konstens alla regler. Nu handlar ju ett "väl ljudande system" om mycket mer än bara effekt & RMS watt, med det är ju trots allt fortfarande en viktig referens när man skall välja komponenter.

                          Men man vill ju gärna tro att de flesta "väl ansedda" märkena idag är seriösa och likaratade mätningar i alla fall.

                          Om jag har förstått det hela rätt när det kommer till själva effekt mätningen, så handlar det inte bara om antal kanaler man mäter på och vid vilken frekvens mätningen görs. Utan även om den signalen är kontinuerlig, samt vid vilken distortion och impedans.

                          Mycket att hålla reda på, ....eller att helt enkelt inte bry sig om alls!
                          Förmodligen är det bättre att gå på feedback och recensioner från seriösa källor, som faktiskt har provat produkterna själva och vet. Och har produkterna dessutom fått div utmärkelser vid olika event & utställningar, så är det nog relativt kassa skåps säkert

                          Glad påsk förresten

                          Comment


                          • #28
                            Re: "Om du får välja" listan...

                            Originally posted by Mag75 View Post
                            Nonne: Tack för dessa svar. Jag lär mig något för varje nytt svar jag får!!
                            Har planerat att åka även till sweetspot mässan, så kan helt enkelt leta upp er där, så kan vi kanske diskutera fram en bra lösning för mig. Och vore ju bra om 80.6 D2:an räcker för att driva ett Zero pro system. Men känns som 6x80w kanske är i underkant om man skall följa "50% mer effekt ur steget" regeln (Alltså om högtalaren är på 100w så skall steget ha minst 150W)

                            Tanken är ett paket med ett 2 eller 3-vägs Zero Pro front kit, DSP slutsteg, kablage och ljuddämpning till framdörrar. Bas & låda skall jag fundera lite på.. Vet ej om jag skall ha en i baljan, eller bygga egen låda.

                            Men blir ingen aktiv bas i alla fall. Ett schysst gladen 8 eller 10 element skulle förmodligen passa bra! Vet att jag frågar mycket & funderar mycket..men annars lär jag mig aldrig!

                            Vi kanske syns om ett par veckor då..
                            Tack så länge
                            D2 80.6 räcker både då det gäller teknik och effekt.
                            Vi körde detta i vår bil ihop med ett Aerospace 3-vägs system, för SQ räcker det och blir över.

                            Du är välkommen in och snacka lite på Sweetspot, blir nog ingen färdig bil vi åker upp med denna gång.
                            Tanken är att jag ska kvala in en ny bil i en ny klass i år.
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #29
                              Re: "Om du får välja" listan...

                              Originally posted by Nonne View Post
                              D2 80.6 räcker både då det gäller teknik och effekt.
                              Vi körde detta i vår bil ihop med ett Aerospace 3-vägs system, för SQ räcker det och blir över.

                              Du är välkommen in och snacka lite på Sweetspot, blir nog ingen färdig bil vi åker upp med denna gång.
                              Tanken är att jag ska kvala in en ny bil i en ny klass i år.
                              Låter bra...då syns vi då.
                              Mvh

                              Comment


                              • #30
                                Re: "Om du får välja" listan...

                                Va förbi BRL (Göteborg) idag och handlade en monterings ram till min stereo... och kikade även vidare på lite högtalare & steg mm. Har ju fortfarande inte bestämt mig för vilka prylar jag skall satsa på, även om det lutat åt Mosconi & Gladen.

                                Vad som är slående är ju att beroende på vart man vänder sig, så blir man rekommenderad helt olika produkter. Kanske inte så konstigt när man tänker på att de ofta säljer & kanske även favoriserar ett eller flera specifika märken. Men gör det inte direkt lättare att välja prylar..

                                Men det som är på pappret givet är ju i alla fall att man får bra mycket mer effekt från ett par Hertz ML Power 4 steg med en Hertz H8 DSP, än om jag väljer ett Mosconi dsp steg . Frågan är bara hur de effekt värdena är uppmätta hos Hertz resp. Mosconi. Tvivlar inte på att båda märken är bra däremot...

                                Men verkar få lägga bra mycket mer "pengar per watt" om man väljer tex. Focal, Audisson & Mosconi än om man väljer Hertz, Gas mfl andra märken. Och vilka av dessa märken är förövrigt klang matchade....??

                                Ju mer jag tittar, ju mer obeslutsam blir jag tyvärr. Fördelen med att handla hos BRL är att de ligger nära! Ja ja.. jag får väl kämpa vidare med min besluts ångest...suck

                                Hoppas sweetspot mässan ger mig mer ro....

                                https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-mlpower-4-d.html
                                https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz...processor.html

                                Comment

                                Working...
                                X