Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fylla upp AC billigt i GBG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fylla upp AC billigt i GBG

    Ngn som har ngn tips på vart man kan fylla på sin AC med nytt gas billigt i Göteborg?
    Jag har bytt ackylare så jag vill pumpa ut allt luft ur system och fylla på med nytt gas.

    Tack för svar

  • #2
    Re: Fylla upp AC billigt i GBG

    Vad är billigt? Jag gjorde en tömning/läcktest och fyllning på firma Bilmeka, tel. 031-3880287, som ligger på Backaplan bakom Siba-huset. Kostar 1600 kr om du redan har ett R134a-system. De är väl inga "superproffs" på allt med kyla, men de hade en sån där automatisk töm/test/fyll-maskin och det blev bra. Rekommenderas.

    Comment


    • #3
      Re: Fylla upp AC billigt i GBG

      Tack för tipset! jag behöver bara töma systemet o fyllas på med R134a för detta tycker jag under 1000 e billigt. Jag behöver ingen felsök utan bara vakuum o gas


      Originally posted by Mange Å View Post
      Vad är billigt? Jag gjorde en tömning/läcktest och fyllning på firma Bilmeka, tel. 031-3880287, som ligger på Backaplan bakom Siba-huset. Kostar 1600 kr om du redan har ett R134a-system. De är väl inga "superproffs" på allt med kyla, men de hade en sån där automatisk töm/test/fyll-maskin och det blev bra. Rekommenderas.

      Comment


      • #4
        Re: Fylla upp AC billigt i GBG

        Originally posted by fingrbang View Post
        Tack för tipset! jag behöver bara töma systemet o fyllas på med R134a för detta tycker jag under 1000 e billigt. Jag behöver ingen felsök utan bara vakuum o gas
        Då leter du helt enkelt efter någon som kan göra det svart.
        Svårt att tro att nån vill pressentera sig så här

        Comment


        • #5
          Re: Fylla upp AC billigt i GBG

          Grejen är att jag uppfattade jobbet som att maskinen gjorde hela jobbet "automatiskt" i följd. Mycket enkelt och snyggt. Fick också känslan att läcktestet gjordes därför att han "var tvungen"/"tyckte det var lika bra" (jag säger känsla eftersom jag inte vet helt säkert hur lagarna är kring AC-system). Jag hade läcktestat förra året hos en annan firma utan att fylla, men han på Bilmeka testade ändå.
          Maskinen suger vacuum i ca 30 minuter och då har man ett kvitto på ett tämligen tätt system. Maskinen fyllde även på med UV-känsligt spårmedel så att man kan läcksöka enklare vid nästa läckskada.
          1600 inkl moms med kvitto och nån slags "garanti" är bra pris, tycker jag...

          Comment


          • #6
            Re: Fylla upp AC billigt i GBG

            Om dem inte provtrycker fuskar dem. Har flera ggr råkat ut
            Ut för packningar är täta under vacum men inte tryck. Och
            Jag är kyltekniker...

            Comment


            • #7
              Re: Fylla upp AC billigt i GBG

              Här finns en ny typ av kylmedel som man kan köpa hem och fylla på själv med i befintliga system. Oavsett om det är ett gammalt R12- (freon) eller modernt R134a-system:

              www.envirosafe.se

              De utlovar även att det kan täta små-läckor...(?)
              Last edited by Mange Å; June 17, 2013, 16:34. Reason: ...

              Comment


              • #8
                Re: Fylla upp AC billigt i GBG

                Originally posted by Mange Å View Post
                Här finns en ny typ av kylmedel som man kan köpa hem och fylla på själv med i befintliga system. Oavsett om det är ett gammalt R12- (freon) eller modernt R134a-system:

                www.envirosafe.se

                De utlovar även att det kan täta små-läckor...(?)
                Ett AC system som är helt, "läcker" inte ut i nån nämnvärd omfattning, dvs behöver man fylla på så är AC systemet kasst och behöver åtgärdas.

                Med vänlig hälsning Jonas
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #9
                  Re: Fylla upp AC billigt i GBG

                  Originally posted by jonash View Post
                  Ett AC system som är helt, "läcker" inte ut i nån nämnvärd omfattning, dvs behöver man fylla på så är AC systemet kasst och behöver åtgärdas.

                  Med vänlig hälsning Jonas
                  Nja, ett system läcker alltid lite grann i tätningar och även slangar diffunderar ut gasen. Ett par hundra gram gas som ett normalt system inehåller, läcker i princip ut inom 10-15 år på alla bilar.

                  Vet man med sig att ac'n blivit sämre med tiden och tillslut ger upp kan man enkelt toppa upp det igen. Har ac'n inte funkat på flera år, har man förmodligen mindre chans att lyckas med att bara fylla på.

                  Får hem mitt kit från Envirosafe imorgon. Ska bli spännande att se om det funkar.
                  sigpic

                  -C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fylla upp AC billigt i GBG

                    Originally posted by Mats H View Post

                    Får hem mitt kit från Envirosafe imorgon. Ska bli spännande att se om det funkar.
                    Även jag får hem mitt kit imorgon
                    Viktor Forsell
                    Tävlar just nu inte med sin egna bil.
                    Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fylla upp AC billigt i GBG

                      Originally posted by Mats H View Post
                      Nja, ett system läcker alltid lite grann i tätningar och även slangar diffunderar ut gasen. Ett par hundra gram gas som ett normalt system inehåller, läcker i princip ut inom 10-15 år på alla bilar.

                      Vet man med sig att ac'n blivit sämre med tiden och tillslut ger upp kan man enkelt toppa upp det igen. Har ac'n inte funkat på flera år, har man förmodligen mindre chans att lyckas med att bara fylla på.

                      Får hem mitt kit från Envirosafe imorgon. Ska bli spännande att se om det funkar.
                      Ja, men det jag menade var att om man får fylla det ofta (varje år eller så), ja då har man fel i systemet.

                      //Jonas
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fylla upp AC billigt i GBG

                        Originally posted by ToriBass View Post
                        Även jag får hem mitt kit imorgon
                        Kom faktiskt tidigare än beräknat så jag har fyllt på i min bil och det var verkligen så smidigt som filmen på hemsidan ger sken utav.
                        Längst tid tog det faktiskt att komma åt lågtrycksporten då det bla var 5st xenonballaster ivägen.

                        Fyllningen gick bra och mitt system kyler alla tiders.
                        Viktor Forsell
                        Tävlar just nu inte med sin egna bil.
                        Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fylla upp AC billigt i GBG

                          Originally posted by ToriBass View Post
                          Kom faktiskt tidigare än beräknat så jag har fyllt på i min bil och det var verkligen så smidigt som filmen på hemsidan ger sken utav.
                          Längst tid tog det faktiskt att komma åt lågtrycksporten då det bla var 5st xenonballaster ivägen.

                          Fyllningen gick bra och mitt system kyler alla tiders.
                          Låt mig veta hur det där funkar om en månad, för ACn på min Mazda funkar ej, och där tror jag det är kondensorn som rostat..

                          Hade ju varit kul med en "fullösning"

                          //Jonas
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fylla upp AC billigt i GBG

                            Originally posted by jonash View Post
                            Hade ju varit kul med en "fullösning"

                            //Jonas
                            Veva ner en sidoruta!

                            Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fylla upp AC billigt i GBG

                              Hur funkar dessa "fylla-på-själv-kit"?

                              Ska ju vara en viss givenmängd gas i systemet med en viss tollerans. I min Yaris ska det tex vara 330g +-30g. Dvs inte alls mycket. Följer det med någon speciell mätare som känner av hur mycket som finns i och hur mycket man fyller på med?
                              Och vad kostar kiten? I stor-sthlm är det ju priskrig på AC-service så det går att få utfört för under 1000-lappen nu.

                              Comment

                              Working...
                              X