Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Tjena! Har tänkt fixa lite bättre ljud i bruks bilen och har inte tänkt lägga ner någon stor summa så jag kommer behålla org. Huvudenhet (Audi Symphony) Då till min fråga. Jag ska koppla in mitt Focal Solid 4 och på främre kanalerna kommer jag driva något enklare 5,25" kitsystem och på bakre ska jag brygga och köra en lättdriven 10" sub. Finns ju ingen lågnivå på stereon men finns ju högnivå in på steget så vilket blir bäst att köra högnivån direkt på steget eller montera någon billigare och enklare hög-lågnivå omvandlare typ biltema eller liknande? I kvalitets och störnings synpunkt? Tack på förhand! /Henrik

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Hej Benz_89. När jag började uppgradera min B7a så var den tydligaste förbättringen bytet av huvudenheten. Orginal lät väldigt bumlig, är nog bästa sättet att beskriva det. Orginalhögtalarna vara rätt ok när Pioneeren kom in. Min gissning är att ett externt slutsteg inte kommer göra någon skillnad på det.
      Vad är det för bil du har?

      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35436
      Jonas, Umeå

      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        En 99as a4 b5 avant är det med sönderspelade 4" org. Högtalare 😂 Har så pass sträv ekonomi så blir för kostsamt i nuläget att köpa både ny monteringsram samt stereo och har redan alla saker som Behövs för att koppla in steget aktivt till stereon bara framsystem som saknas och då går jag i tankarna på Biltemas 2 vägs kitsystem 5,25" för 499kr som sägs vara värt pengarna, tänker det drivet på focalsteget bör ju ändå ge ett rejält lyft emot dom risiga org. Högtalarna som sitter i dörrarna nu ^^

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Hej,

          går i tankar av att uppgradera huvudenheten i bilen till något lite roligare.

          Har en VAG-bil (2011) med 2-DIN, och min önskelista är;

          Måsten
          - Apple Carplay
          - Touchscreen
          - CD-Spelare
          - Bluetooth (Tlf)
          - Måste lira med bilens funktioner (AC i display, parkeringssensorer i display, rattknappar måste lira)


          Bonus
          - Navigation (Är en del utomlands)
          - DAB (Är en del i Norge)
          - DVD-spelare

          Jag har varit på två ställen i stan, och båda säger: Det måste bli Pioneer (kompatibelitets-frågor, tydligen). Dock skiljer de sig markant i vad de föreslår för system.

          1: AVIC-F970DAB
          2: AVH-X8600BT

          Båda kommer hamna på ca 10k inkl installation, kablage, täcklist +++

          Jag är relativt novice på området, och kan inte riktigt fatta skillnaden på dessa två....
          Den ena saknar DAB, den andra har mindre skärm...
          Vad är skillnaden på AVIC-serien och AVH-serien?
          Vilken hade du valt?

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by N0oby View Post
            Hej,

            går i tankar av att uppgradera huvudenheten i bilen till något lite roligare.

            Har en VAG-bil (2011) med 2-DIN, och min önskelista är;

            Måsten
            - Apple Carplay
            - Touchscreen
            - CD-Spelare
            - Bluetooth (Tlf)
            - Måste lira med bilens funktioner (AC i display, parkeringssensorer i display, rattknappar måste lira)


            Bonus
            - Navigation (Är en del utomlands)
            - DAB (Är en del i Norge)
            - DVD-spelare

            Jag har varit på två ställen i stan, och båda säger: Det måste bli Pioneer (kompatibelitets-frågor, tydligen). Dock skiljer de sig markant i vad de föreslår för system.

            1: AVIC-F970DAB
            2: AVH-X8600BT

            Båda kommer hamna på ca 10k inkl installation, kablage, täcklist +++

            Jag är relativt novice på området, och kan inte riktigt fatta skillnaden på dessa två....
            Den ena saknar DAB, den andra har mindre skärm...
            Vad är skillnaden på AVIC-serien och AVH-serien?
            Vilken hade du valt?
            Av de två valen hade jag tagit en Alpine
            Sålänge det inte är nåt som skiljer kompabiliteten mellan en 2010 och 2011, här är en Alpine 928 i en passat 2010.
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34371
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Hej. Jag har köpt en hertz hx250D och byggt en låda som blir ca 23 liter. Till de har jag köpt en port som är 3" grov, hur lång ska porten va för en avstämmning på runt 40-42 hz?

              MVH

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Tjenare, jag är en nybörjare när det kommer till ljudbygge så skulle behöva lite hjälp av er att räkna ut ohm på detta och samt se vad för slutsteg som krävs!

                Jag tänkte köpa dessa: http://www.dbakuten.se/bilstereo/bas...namics-hf-6.1/ SAMT dessa: 2x http://www.dbakuten.se/ljud-i-hus/ho...al-pro-3fe204/. Som ni ser ligger båda sorterna på 4ohm vardera, om man kopplar dessa till ett 4-kanaligt slutsteg som t.ex detta: http://www.dbakuten.se/bilstereo/slu..._grp-s1%2F2200
                en högtalare på varje kanal, blir Ohm'en då oförandrad, alltså fortfarande 4 Ohm?

                /Oskar

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  ja, då är det fortfarande 4 ohm om du tar 1 högtalare till 1 kanal.
                  / Jimmy

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Bilstereo i garaget.

                    Jag tänkte koppla in en bilstereo i garaget. Jag har tänkt att koppla enligt den bifogade bilden och vill gärna ha synpunkter, kommentarer på de. Kan det funka, har jag tänkt rätt osv...

                    Om jag använder låg-nivå till förstärkaren borde det räcka med en trafo på 1A? En 12VDC 10A trafo kostar ju en del.

                    Om remoten kan styra som jag tänkt slipper förstärkaren stå standby hela tiden.

                    Förstärkaren står i ett annat rum.

                    Jag vill ha en smidig, kompakt och flexibel lösning i själva garaget.

                    Tack på förhand.
                    /CH
                    Attached Files

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Hej, detta är en galet allmän fråga, visste inte riktigt vart jag skulle göra av den, så jag lägger den här. Jag måste beställa lite reservdelar till min bil, och hittade hit, ska bland annat beställa bromsok och nya stötdämpare. Iaf, kom på att vänster bakhögtalare i bilen glappar, så jag tänkte även lösa nya kablar.

                      Tänkte mest höra om någon har testat sidan innan, och vet om den är något att ha?
                      Music is everybody's possession. It's only publishers who think that people own it // John Lennon

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Hej på er!
                        Jag är helt ny här och har en jätte-basicfråga angående lågnivåutgångar.
                        Ska byta ut en helt kass originalstereo i min LandRover Defender 110.
                        ALPINE CDE-193BT blir den nya och verkar vara en vettig stereo med ett ok pris tycker jag, och den har 3 st lågnivåutgångar.
                        Min fråga är: Räcker dessa utgångar om jag vill ansluta ett par högtalare fram, ett par bak samt en subwoofer någonstans i bilen?
                        / Olle

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Urwaldjäger View Post
                          Hej på er!
                          Jag är helt ny här och har en jätte-basicfråga angående lågnivåutgångar.
                          Ska byta ut en helt kass originalstereo i min LandRover Defender 110.
                          ALPINE CDE-193BT blir den nya och verkar vara en vettig stereo med ett ok pris tycker jag, och den har 3 st lågnivåutgångar.
                          Min fråga är: Räcker dessa utgångar om jag vill ansluta ett par högtalare fram, ett par bak samt en subwoofer någonstans i bilen?
                          / Olle
                          Ja, det räcker, det är tre par utgångar. Front, Rear och Sub. Du behöver dock slutsteg, det är ju bara lågnivå. Fundera också på om du behöver högtalare bak, fram + sub brukar bli bäst.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Tjenare! Tänkte snart börja bygga ljud. Har tummen mitt i handen så skulle behöva lite hjälp.

                            Det jag behöver är steg och baselement 2x12", lådan har jag tänkt att bygga själv. Kan tänka mig att lägga 15k.

                            Det jag behöver hjälp med är :
                            Vad ska jag köpa för basar?
                            Vad ska jag köpa för steg?
                            Kommer jag behöva batterier?

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by lemoniz View Post
                              Tjenare! Tänkte snart börja bygga ljud. Har tummen mitt i handen så skulle behöva lite hjälp.

                              Det jag behöver är steg och baselement 2x12", lådan har jag tänkt att bygga själv. Kan tänka mig att lägga 15k.

                              Det jag behöver hjälp med är :
                              Vad ska jag köpa för basar?
                              Vad ska jag köpa för steg?
                              Kommer jag behöva batterier?
                              De tråkiga kostnaderna är de som är viktigast.
                              Hade jag suttit i sådan sits, och skulle endast fokusera på att addera bas till ett bone stock framsystem hade jag lagt stor del av budget på batterier. Dels för att om man sköter dem (läs - undviker brutal djupurladdning och underhållsladdar regelbundet) håller de väldigt länge. Till flera byggen framöver.
                              Antar du tycker ström är mer av ett "nödvändigt ont" än kul att lägga pengarna på. Men när du kännt kraften av hur mycket hårdare system spelar som har tillräckligt med ström - jämfört med att bränna dyra slutsteg och basar som dessutom inte orkar leverera innan de går åt, borde vara en enkel ekvation.

                              JAG hade gjort enligt nedan, med utgångspunkten att detta är det första bygget - som du kan ta med dig delar från till flera byggen framöver.
                              2x90Ah Biltema, eller bra begagnat.
                              Siktat in mig på ca 15-18M 50kvadrat kabel. Det bör räcka till:
                              - Dragning från främre batteri till 2x90Ah.
                              - Förstärkt + kabel från generator till batteri
                              - Förstärkt jord mellan motor och chassi
                              - Förstärkt jord mellan främre batteri och chassi
                              - Jord för bakre batterier
                              - med smart placering - kanske till slutsteg.
                              - Ordentliga polskor till batterierna. (Jag föredrar Swedol)
                              Då har du en jävligt stabil grund.
                              Därefter - hade jag räkat fram precis hur många tusen som finns kvar och pratat med de vanliga återförsäljarna om vad för produkter som ryms inom detta spann. Du kan vara helt trygg med att med denna strömgrund är du hemma. Skulle du, om du blir totalt basnarkomaniserad (ack så lätt), vilja hänga på fler slutsteg, kraftigare basar, framsystem osv, är det lätt gjort: Addera ytterligare batterier, och en kraftig laddare för regelbunden laddning. (tex biltemas 25A, Ctek MXS25).

                              Hur mycket som blir kvar av budget till basar?
                              - Det får du räkna på

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by zrken View Post
                                De tråkiga kostnaderna är de som är viktigast.
                                Hade jag suttit i sådan sits, och skulle endast fokusera på att addera bas till ett bone stock framsystem hade jag lagt stor del av budget på batterier. Dels för att om man sköter dem (läs - undviker brutal djupurladdning och underhållsladdar regelbundet) håller de väldigt länge. Till flera byggen framöver.
                                Antar du tycker ström är mer av ett "nödvändigt ont" än kul att lägga pengarna på. Men när du kännt kraften av hur mycket hårdare system spelar som har tillräckligt med ström - jämfört med att bränna dyra slutsteg och basar som dessutom inte orkar leverera innan de går åt, borde vara en enkel ekvation.

                                JAG hade gjort enligt nedan, med utgångspunkten att detta är det första bygget - som du kan ta med dig delar från till flera byggen framöver.
                                2x90Ah Biltema, eller bra begagnat.
                                Siktat in mig på ca 15-18M 50kvadrat kabel. Det bör räcka till:
                                - Dragning från främre batteri till 2x90Ah.
                                - Förstärkt + kabel från generator till batteri
                                - Förstärkt jord mellan motor och chassi
                                - Förstärkt jord mellan främre batteri och chassi
                                - Jord för bakre batterier
                                - med smart placering - kanske till slutsteg.
                                - Ordentliga polskor till batterierna. (Jag föredrar Swedol)
                                Då har du en jävligt stabil grund.
                                Därefter - hade jag räkat fram precis hur många tusen som finns kvar och pratat med de vanliga återförsäljarna om vad för produkter som ryms inom detta spann. Du kan vara helt trygg med att med denna strömgrund är du hemma. Skulle du, om du blir totalt basnarkomaniserad (ack så lätt), vilja hänga på fler slutsteg, kraftigare basar, framsystem osv, är det lätt gjort: Addera ytterligare batterier, och en kraftig laddare för regelbunden laddning. (tex biltemas 25A, Ctek MXS25).

                                Hur mycket som blir kvar av budget till basar?
                                - Det får du räkna på
                                kikat runt lite och kommit fram till :

                                - 2st GZIW 12spl basar
                                - Bassface DB1.3 monoblock
                                - 2st biltema 95ah.

                                Sen utöka med framsystem när mer pengar finns.

                                Comment

                                Working...
                                X