Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by jonash View Post
    Spelar ingen stor roll, däremot eventuell port spelar roll.
    Okej, för basen jag kikat på har 12.7cm monteringsdjup och lådan blir drygt 14-15cm djup om jag inte kör med en extrabaffel ovanpå. Ganska lite spelrum, vill ju inte att luften ska blåsas in i basen igen :P
    www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Hej!
      Jag har en renault megane 2005. Den har en aux utgång på baksidan som man kan koppla in en auxsladd till enligt denna video http://www.youtube.com/watch?v=STBhpG_YD2E.
      Det är precis det jag vill göra men jag vet inte vad den gröna kontakten heter eller var man kan köpa en sådan. Någon som vet?

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Hassman View Post
        Okej, för basen jag kikat på har 12.7cm monteringsdjup och lådan blir drygt 14-15cm djup om jag inte kör med en extrabaffel ovanpå. Ganska lite spelrum, vill ju inte att luften ska blåsas in i basen igen :P
        Det jag har lärt mig är att om magneten har ventiationshål så bör det vara ett visst avstånd till bakre väggen för att talspolen ska kunna ventileras (kylas) på ett bra sätt.

        Hur stort avståndet helst ska vara vet jag dock inte säkert, men man kan nog utgå ifrån samma rekommendation som för portar. I så fall minst samma mått som hålets diameter.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Hej eftersom jag är ute efter välljud i bilen så har jag uppgraderat så gott som hela systemet nu.

          HU : ALPINE CDA-137bti
          Framsystem : DLS Ultimate UP5i
          Hatthylla : DLS Performance 425 , sparade dessa sen innan
          Sub B2 Audio AS12 MKII
          Slutsteg till fram och baksystem DLS Performance CA41
          Slutsteg till bas B2 Audio Quota MK2

          Bil det sitter i är en BMW E39 sedan.

          installation och så har jag väl i min mening varit skapligt noggrann med så lyckades få till det utan minsta störingar och så.
          men det saknas det där riktiga klippet och klarheten i ljudet.

          Nu till min fråga som glad amatör får jag ut mycket i ljudväg om jag kompletterar med en ljudprocessor typ ALPINE PXA-H100 och KTX-H100 ?

          kom på jag kör original högtalarkablar i framdörrarna vinner jag mycket på att dra riktiga hela vägen från slutsteg till filtren?

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Funkar sånna här? Skulle vilja dela bort dom lägsta frekvenserna från subben.

            http://www.ebay.co.uk/itm/2-Harrison...item5ae8ca1eb8

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Jag har inte provat såna sjäv, men det bör fungera någorlunda iaf. Frågan är hur brant filtret är, min gissning är högst 12 db/oktav.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Hej jag tänkte jag skulle bygga lite ljud i min 9000 då jag tröttnat på skit ljud, det va längesedan jag höll på med ljud så jag får kalla mig för amatör. Jag ska kapa sönder kart facken på dörrarna och ljuta små lådor till 6,5" högtalare men hur stora bör lådorna vara? Skall man vinkla högtalarna eller vad låter bäst? jag skall ha DLS Reference RM6.2 i dörrarna och steg då. Bak har jag inte listat ut vad jag ska ha än. Och skall jag ersätta 4" som sitter i instrumentpanelen eller ska jag skita i dom och köra diskanterna i a stolparna? Vad tror ni blir bäst som kan detta?

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Hej!

                  Jag har tänkt att byta ut mina högtalare i bilen. Det är 2 st 4x6" i vardera framdörr sen 2 st 6x9" i hatthyllan.

                  Jag undrar om man måste ha samma ohm värde på dom man ska byta till? Dom i dörrarna hade 4 och dom i hatthyllan hade 8 ohm är det något man måste ta hänsyn till om man köper nya?

                  Är det några andra saker man bör tänka på?
                  Vill liksom bara byta högtalare utan att behöva göra något omfattande.

                  Har ni tips på högtalare i samma size som dom jag har som låter ok?
                  Budget ligger på 1500kr

                  Mvh
                  Jake

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Jake740 View Post
                    Hej!

                    Jag har tänkt att byta ut mina högtalare i bilen. Det är 2 st 4x6" i vardera framdörr sen 2 st 6x9" i hatthyllan.

                    Jag undrar om man måste ha samma ohm värde på dom man ska byta till? Dom i dörrarna hade 4 och dom i hatthyllan hade 8 ohm är det något man måste ta hänsyn till om man köper nya?

                    Är det några andra saker man bör tänka på?
                    Vill liksom bara byta högtalare utan att behöva göra något omfattande.

                    Har ni tips på högtalare i samma size som dom jag har som låter ok?
                    Budget ligger på 1500kr

                    Mvh
                    Jake
                    Du har fått svar på garaget
                    sigpicMS-SOUND
                    Micke7406

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Hej igen sitter och kikar vad jag ska ha för steg till mina DLS Reference RM6.2 vad tror ni om Rockford Fosgate P500X2 det verkar ju vara ganska kraftigt steg.

                      Länk till steg http://www.rockfordfosgate.com/products/details/p500x2

                      Länk till högtalare http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_779

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by Biffen View Post
                        Hej igen sitter och kikar vad jag ska ha för steg till mina DLS Reference RM6.2 vad tror ni om Rockford Fosgate P500X2 det verkar ju vara ganska kraftigt steg.

                        Länk till steg http://www.rockfordfosgate.com/products/details/p500x2

                        Länk till högtalare http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_779
                        Personligen tycker jag inte att karaktären mellan Dls och rockfosgate går i hop.

                        Personligen så skulle jag valt ett Mosconi ONE 120.2 eller Mosconi AS 100.2S
                        Till RM6.2
                        sigpicMS-SOUND
                        Micke7406

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Mikka View Post
                          Personligen så skulle jag valt ett Mosconi ONE 120.2 eller Mosconi AS 100.2S
                          Till RM6.2
                          Håller med....ett AS-steg.
                          Glömmer aldrig han som testade ett AS mot sitt "RF som var SÅÅ bra"

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Mikka View Post
                            Personligen tycker jag inte att karaktären mellan Dls och rockfosgate går i hop.

                            Personligen så skulle jag valt ett Mosconi ONE 120.2 eller Mosconi AS 100.2S
                            Till RM6.2

                            Tack för tipset jag har inte alls koll på vad som lirar ihop med RM6.2 så det tackar jag för nu skall jag bara lista ut hur stora lådor jag skall ljuta och sätta i dörrarna

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              En fråga angående mdf, håller på o bygger slutstegsrack. I skuffen på golfen.
                              Ska man plasta mdf eller räcker det att bara måla? Samma fråga angående baslådan.
                              Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                              "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                              Facebook: husse bygger gladenwagon
                              Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Vilket som. Så länge det är fuktsäker färg. Är övertygad om att det håller bättre med polyester, men frågan är om det verkligen krävs, givet rimlig livslängd på installation...

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X